Vatten & Avlopp
fredrik.johansson: Själva röret är inga problem att böja lite, men jag skulle försöka hålla emot så att du inte knäcker i kopplingarna, för där är det större risk för problem. Stäng vattnet innan, för säkerhets skull!
Huset vid sjön: [citat] Låter strålande, hittade den faktiskt på Netonnet så den går att få tag på i Sverige.
jonaserik: Det med kostnad för en pump, beror på vilken kommun/VA-entreprenör det är. En del håller med pumpen, ingår i anslutningskostanaden och fastighetsägaren får betala nedsättning och anslutning dito.
Narren666: [citat] Man kan trycka i proppen direkt, under förutsättning att det en gummiring i avloppet/muffänden. Men det ser inte ut som det är det på din bild. Därav sätter man gummit. Den jag länkade viker man inåt eller utåt för att få rätt dimension, alternativt skär bort om man större. Om du ser den i butik så tror jag det klarnar hur den fungerar. Finns även andra gummin.
StugLajf: Jag har fått ny pump installerad, det blev den INOX från Jula istället då den antagligen inte rostar så snabbt, den lät dock ganska mycket mer än den gamla, och blev placerat på badrummet, så jag har byggat ett litet "hus" till den av OSB3 skivor och 60mm ljuddämpning, jävla vilken skillnad och så är den också frost säkrat da jag har elementen på ute på badrummet hele vinteren
useless: Värmerör brukar man inte isolera om dom inte går i ett kallt utrymme.
Gustaf.P: I vårt ena badrum finns en vägghängd toa från Ifö. Skulle gissa att badrummet renoverades runt 2005 eller efter. Manualen för golvvärmen är daterad 05 och det är allt jag har att gå på. Hur som helst så noterade jag att det skvalar konstigt inne i cisternen när den fylls upp efter spolning. Öppnade upp och det ser ut att läcka inuti. Tycker även att den spolar lite väl snålt så
seniorkonsult: Om det är gammalt och tätt hjälper det knappast att byta böjen/vattenlåset. Om gammalt, dvs mer än 30 år med stenkista, är det väl troligt att det är igenslammat och måste läggas om. Kolla hur gammalt först. Koppla in en sakkunnig.
Fario: Tack för all information. Som vanligt lär jag mig något nytt. Nyss åkte VVS-aren hem efter 45 minuters arbete. Och det blir bra det här. En anledning till sprickan är att det blivit stopp i t-skarven. Han nämnde att den gamla typen av skarv är felaktig och dålig. Så nu har vi en sådan som ni visat exempel på. Jag kan nämna att jag ringde fem firmor. En svarade direkt men han hade
Kojfabriken: Då inget mer svar verkar dyka upp får jag kanske svara på min egen fråga. Jag tolkar följande från säker vatten som att oron är befogad, och väljer därmed en inkoppling av brunnen som ligger längre fram. "Spillvattenledning med avlopp från WC kan utformas så att ledning går direkt till stående stam. Övriga spillvattenledningaransluts nedströms med grenrör ≤ 45°. → Se bild
hapazard: Gjort samma operation nyss, fick kapa kopplingarna för varm och kallvatten. Diskmaskinsvattnet fick ha kvar sin koppling då den rymdes när de andra var väck, såg ut att vara lite svårare att hitta rätt koppling egen med...
Skogspromenix: Får bumpa den här tråden och tacka för hjälpen jag med (y) Flinade när jag hörde ett stort SLOOUÖAARP
juhmar: [citat] Släpp den genom ett kopparrör...
Magnus D: Hej Hade samma problem med läckande vakuumventil. Ser att det är väldigt få tappkranar som har vakuumventil. När behöver man det? Änvänds till tvättmaskinsanslutning. Mvh Magnus
Pippi Viktualia: [citat] Aha, har några släktingar (bönder) i Dalsland som har väldigt mycket järn i vattnet och hävdar att det är nyttigt när jag klagar att det inte smakar gott . Ska läsa på om det.
Ulltand: [citat] Det låter så tyvärr och då är det inget man fixar själv. Lägg upp bilder för mer extakt svar!
GoC: Då monterar du en sådan här på din ballofixventil https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/metalldelar/1987916/
13th Marine: [citat] Sålänge man inte har sönder den biten så ja ;)
Onskan: Nästa fundering... När jag ska installera handfat och toastol tänkte jag att jag skulle använda 12mm vita vattenledningsrör. Jag kommer ju till gästhuset med 25mm pem-slang. Vad behöver jag för grejer? 1. Pemslang (I krypgrunden) 2. Koppling med ”förgrening” där värmekabeln ska in i pem-slangen. (I krypgrunden) 3. lämplig övergång pem 25mm till 12mm rör? Alltså värmekabelns
mogge_73: Kan du posta analysen här så kan vi titta på den. lukt i grävda brunnar är oftast bakterier alt. Ammonium. Prova med att klorera brunnen.
HOBBY ARCHITECT: Fler som har spekulationer och tankar om vad ni tror går att göra när det gäller att flytta kök och badrum...? :thinking::oops::geek::cry: [bild] Ursprunglig planlösning. [bild] 1. Alternativ planlösning med flyttat kök. [bild] 2. Alternativ planlösning med flyttade badrum. https://lagerlings.se/objekt/sturegatan-12/alla-bilder/#13519367
useless: https://www.tekniskaverken.se/kundservice/dinamatare/att-tanka-pa-infor-matarbytet/opalitlig-avstangningsventil-lk580/
Flakmopeden: Tittade efter direkt, och tvättstugans avlopp har en ingång från rummet bredvid=bastun. Hällde en hink vatten i bastuns avlopp, och självklart rann det i tvättstugan. Nu vet jag hur det fungerar och kan felsöka vidare. Stort tack för hjälpen!
Frax69: Hej, Tacksam om det finns någon här inne på forumet som kanske kan hjälpa mig identifiera våran toalett som spolknappen gått sönder på. Finns inga märkningar vare sig på toaletten eller spolknappen. Det är inte en gustavsberg iaf. Dom har jag frågat.
lostinsweden: [citat] Godkänt för dold montage: https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-avlopp/tillbehor/gumminipplar/falu-85659-3106255-96
harry73: om ni hör vatten i röret när ni spolar toan eller tömmer ett badkar, ska det vara er avloppsledning. Röret som går lodrätt ner i marken är då en rensbrunn för att kunna spola rent sista sträckan ner till gatan. Om du också hör vatten i röret när du spolar vatten i stuprören, då går dagvattnet också till avloppet. det är inte ovanligt även om man nuförtiden hellre ser att
Prodigys: [citat] Få lär du inte behöva bry dig på att hushålla med vatten inom den närmsta framtiden:D
byggarätt: [citat] Så skulle jag gjort samt satt en elkabel för att förhindra frysning