Hej,
Står inför att förlägga nya avlopp i källaren innan ytskikten skall renoveras, man pratar om en avluftning som ska installeras från stammen upp mot taket, i mitt fall en källare hur hade ni gjort ? Att dra ett rör upp till taket känns jäkligt omständigt, finns de någon alternativ lösning för detta? Ex ut genom en vägg eller dylikt i källaren?

i övrigt hur hade ni gjort i källare? Vid rensluckan precis vid ytterväggen så dyker röret kraftigt, cirka 1.30 under golvet, känns som ett alternativ att parallellt lägga nya plast och låta gjutjärnen ligga kvar i plattan?
Öppen rensningslucka i källare med synligt avloppsrör under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Vad har du för avloppslösning?

Komunalt?
Enskilt med infiltration?

Vaccumventil fungerar ju på komunalt om det krisar.

Men vad har du idag?
Har du något rör ut på taket idag likt min bild?

Jag har kommunalt avlopp, har inget uppstick på taket däremot vid ena kortsidan på huset har jag ett rör som sticker upp, kan fota bild.

den tror jag däremot inte har något att göra med avloppet, har nämligen ingen stam eller stick som går där.

Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för avloppslösning?

Komunalt?
Enskilt med infiltration?

Men vad har du idag?
Har du något rör ut på taket idag likt min bild?

[bild]

här har du en bild på röret vid kortsidan av huset, Ett rör vid huskanten med snötäcke, ovanpå en flexibel anslutning, mot en tegelvägg.
Skapa konto

Krilleman
Det där ser ut som ett rör för dränering!

Är det perforerat, eller ljuger bilden?

Då har det med största sannolikhet inget med avloppet att göra.

Precis vad jag också tror, har
Det där ser ut som ett rör för dränering!

Är det perforerat, eller ljuger bilden?

Då har det med största sannolikhet inget med avloppet att göra.

Precis vad jag också tror. Är för dräneringen.
Men vad kan man dra för slutsats egentligen, inget rör ingen befintlig avluftning ? Behöver man avluftning ? I och med att de aldrig suttit tidigare ? Villl ju givetvis bygga rätt när jag gör nytt men ett uppstick till taket känns sådär...

J Joonathaan skrev:
Att dra ett rör upp till taket känns jäkligt omständigt, finns de någon alternativ lösning för detta?
Som krilleman skriver går det bra med en vakuumventil, ser ut så här
Purus_4916.jpg
https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapte/
Och den kan sitta nere i källaren, några decimeter upp från avloppsröret, så inga komplicerade rördragningar behövs.

I din andra fråga
J Joonathaan skrev:
i övrigt hur hade ni gjort i källare?
förstår jag inte riktigt vad du menar.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som krilleman skriver går det bra med en vakuumventil, ser ut så här
[bild]
[länk]
Och den kan sitta nere i källaren, några decimeter upp från avloppsröret, så inga komplicerade rördragningar behövs.

I din andra fråga

förstår jag inte riktigt vad du menar.

okej, fint då kör jag nog med en vakuumventil istället, kommer detta medföra någon lukt från ventilen?

Det jag funderar på är följande,
Brukar man ta bort gamla gjutjärn eller brukar man bila en ny kanal brevid och lägga plast?
Problemet som jag ser det är att gjutjärnet vid luckan i golvet dyker cirka 1.30 djup, känns ganska saftigt att gräva ur ”/ bila till det djupet .

Jag ska till sommaren gräva cirka 3-4 meter utanför huset och ansluta det nya systemet mot kommunen .

J Joonathaan skrev:
okej, fint då kör jag nog med en vakuumventil istället, kommer detta medföra någon lukt från ventilen?
Vi hade så i vårt första hus i ca 20 år (och det är säkert så fortfarande).
Ingen som helst lukt från avloppet!

J Joonathaan skrev:
Brukar man ta bort gamla gjutjärn eller brukar man bila en ny kanal brevid och lägga plast?
Problemet som jag ser det är att gjutjärnet vid luckan i golvet dyker cirka 1.30 djup, känns ganska saftigt att gräva ur ”/ bila till det djupet .
Om det är enklare att dra nya rör en annan sträckning så är inte det något problem. Så länge man får till rätt fall och undviker skarpa krökar.
Man måste inte ta bort de gamla rören om man inte vill. Dock ska dom såklart kopplas bort...

useless useless skrev:
Om det är enklare att dra nya rör en annan sträckning så är inte det något problem. Så länge man får till rätt fall och undviker skarpa krökar.
Man måste inte ta bort de gamla rören om man inte vill. Dock ska dom såklart kopplas bort...

yes, givetvis kopplas dom bort :)
Ska renovera en liten toalett+handfat samt ett badrum / tvättstuga där avloppsstammen kommer passera, tänker att jag lägger nytt plast till handfat / toastol byter alla brunnar och drar nya plast men väntar med att koppla in detta till sommaren då det går att schakta på utsidan av huset.

Bor i Norrland så vi har tjäle i backen minst till maj.

useless useless skrev:

När man förlägger nya plast i betongplatta hur justerar man nivå för avloppsrören ? Är det grus i botten ? Känns som man vill fästa rören på något vis men hittar ingen vettig info om detta.

Hej
Har försökt rita ett schema hur jag har tänkt, några kommenterar på detta? Hur hade ni gjort?

Rummet som heter dusch/tvättstuga, eventuellt dra ihop alla brunnar innan man kopplar mot 110/stammen istället för två instick i stammen? Finns de fördelar nackdelar?

Har även ritat ut brunnar/handfat, kom gärna med kritik och hur ni hade gjort.

Ritning över avloppssystem med märkta rör och anslutningar för bad, dusch/tvättstuga och toalett.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.