Hej!

Har en Carat Opal 2000 SL som betett sig konstigt sedan vi kommit hem efter att ha rest bort över jul.

Innan vi for så tömde jag av vatten in till hela huset och tömde kranarna. Tappade inte ut beredaren på något särskilt vis. Sen slog jag av strömmen till den.

Nu är vi hemma igen och jag har slagit på vattnet till huset igen. Inget luft i systemet och det kommer vatten ur varmvattenkranen med, men ouppvärmd. Så själva beredaren har ju vatten. Dock när jag kopplar in den går den en stund sen slås den av.

Kan koppla in den i uttaget ovanför och då verkar den ej slås av, men det verkar ju dumt för den stänger väl av sig av en anledning.

Vad kan ha skett?

• En bild av eluttag och en strömbrytare på en betongvägg, belyser frågan om en defekt Carat Opal 2000 SL.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bero på överhettning eller att din strömbrytare före uttagen innehåller ett motorskydd. Möjligen har du en luftficka inuti beredaren. Har du kollat att tappa enbart varmvatten ( utan att ha beredaren igång och före provet ställt blandningsvredet på beredarens utgång på minimal inblandning av kallvatten) ? Kommer det med luftbubblor då?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan bero på överhettning eller att din strömbrytare före uttagen innehåller ett motorskydd. Möjligen har du en luftficka inuti beredaren. Har du kollat att tappa enbart varmvatten ( utan att ha beredaren igång och före provet ställt blandningsvredet på beredarens utgång på minimal inblandning av kallvatten) ? Kommer det med luftbubblor då?
Jag tror det som är ovanför uttaget på bilden är något slags motorskydd.
Jag testade det du sa, och det rann på som förut. Kanske lite lite luft. Spolade på en stund.
Sen körde jag igång beredarn igen och efter ca 5 min så slog den av igen....
Testade både med att låta blandaren stå som du sa men även skruva tillbaka den i ”standardläget”.

Är det " motorskyddet" eller själva beredaren, som slår av?

Vet inte om jag vågar koppla förbi motorskyddet. Eller....testade som hastigast när den inte vill starta precis efter att den slagit av - och då går beredaren.
Så jag tror det är motorskyddet som slår av.

Motorskydd till en varmvattensberedare?
Varför har man ens det?`

Om ni menar strömbrytaren med diod i mitten på bilden så är det väl just det, en strömbrytare?
Menar du att det är den som slår av eller var slås det av någonstans?

Är varmvattenberedaren den vita stickproppen?

En varmvattenberedare är ju rent elektriskt en väldigt simpel konstruktion.
En värmelement värmer vattnet.
Värmeelementet styrs av en termostat med ett vred där man kan ställa in temperaturen.
Brukar även finnas ett överhettningsskydd som är återställningsbart om termostaten skulle fallera.

Motorskydd används normalt inte. Mest pga att det inte finns någon motor att skydda.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Motorskydd till en varmvattensberedare?
Varför har man ens det?`

Om ni menar strömbrytaren med diod i mitten på bilden så är det väl just det, en strömbrytare?
Menar du att det är den som slår av eller var slås det av någonstans?

Är varmvattenberedaren den vita stickproppen?

En varmvattenberedare är ju rent elektriskt en väldigt simpel konstruktion.
En värmelement värmer vattnet.
Värmeelementet styrs av en termostat med ett vred där man kan ställa in temperaturen.
Brukar även finnas ett överhettningsskydd som är återställningsbart om termostaten skulle fallera.

Motorskydd används normalt inte. Mest pga att det inte finns någon motor att skydda.
Precis! Det är knappen med diod som slås av, så utgick från att det var någon typ av motorskydd. Ja varmvattenberedaren är den vita stickproppen.

Kanske ska testa att koppla in den i uttaget ovanför bara?

Den har vart inkopplad nedanför det jag trodde var någon slags motorskydd innan och den har inte betett sig såhär innan.
Inte bott här så länge, ser liksom ut som att man installerat den där strömbrytaren av en anledning.

Hela den installationen ser smått suspekt ut, jag skulle inte använda de där uttagen alls. Kör i de övre uttagen och se vad som händer. Både termostat och överhettningsskydd sitter väl i varmvattenberedaren ändå.

P PatrikJo skrev:
Hela den installationen ser smått suspekt ut, jag skulle inte använda de där uttagen alls. Kör i de övre uttagen och se vad som händer. Både termostat och överhettningsskydd sitter väl i varmvattenberedaren ändå.
Ok, vad är det suspekta?

F Frosk skrev:
Ok, vad är det suspekta?
För att den installationen inte är gjord av en elektriker. Ingen riktig lysmask skulle lämna trådarna synliga.

• Gilla
Frosk
  • Laddar…
Inget suspekt alls. Det vita uttaget har ström hela tiden, det svarta har ström när den svarta strömbrytaren är till ("1").

Kanhända är brytaren slut? Det är troligen en 2-polig brytare, svårt att se vad det är för fabrikat, men det är väl inte helt omöjligt att den är kass. Jag ser dock inte poängen med en brytare, vill man skilja bort vvb så kan man ju dra ut sladden :)

Så sätt sladden i det vita uttaget och låt den sitta där, en vvb behöver inget skydd mer än det som redan sitter i centralen, dvs säkringen.

• Gilla
Frosk
  • Laddar…
F Frosk skrev:
Precis! Det är knappen med diod som slås av, så utgick från att det var någon typ av motorskydd. Ja varmvattenberedaren är den vita stickproppen.

Kanske ska testa att koppla in den i uttaget ovanför bara?

Den har vart inkopplad nedanför det jag trodde var någon slags motorskydd innan och den har inte betett sig såhär innan.
Inte bott här så länge, ser liksom ut som att man installerat den där strömbrytaren av en anledning.
Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja att du öppnar strömbrytaren och tar bild på vad som finns i den.
Lite märkligt att den slår av sig själv, det kan inte en vanlig strömbrytare göra.

Känner du dig obekväm med det så låter du bli. :D

Nu har jag kopplat in den i övre uttaget bara. VVB verkar gå nu.

Kan nog vara som ni skriver att nedre uttaget är uppsatt av en klåpare. Den ska nog inte ens ha funktionen att stänga av väl? Bara något den börjat med på sistone. Den låter suspekt när man slår på den noterar jag nu.

Hm. Ja jag kanske öppnar den vid tillfälle. Och tar bort den. Eller ber nog en elkompis göra det.

Får se om det blir varmvatten om några timmar annars återkommer jag. Tänk att det var så enkelt....jaja. Har respekt för elen. Begrip mig inte på’t.
Tack för all hjälp!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Dubbelpost

Vi har varmvatten!

• Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.