Hej allihopa,

Vi har fått åläggande från kommunen att vår nuvarande anläggning måste bytas ut helt och hållet då vi bor i ett område med hög skyddsnivå. WSB Clean minireningsverk verkar vara intressant och jag gillar att den är gjord i betong och känns rejäl. Gillar också att dom mer eller mindre lovar att sköta allt inkl påfyllningen av kemikalier i deras service avtal så att man själv inte behöver göra något själv. Eller har dom lovat för mycket kanske? ;)
Är det någon som har en sån, eller erfarenhet av det minireningsverket? Vilket service avtal valde ni, och hur har företaget varit att göra med?
Skulle uppskatta all information som ni är villiga att dela med er av :)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ta först reda på vilka anordningar som är godkända i kommunen, ska finnas ett dokument för det hos kommunen, det brukar vara en häftig överkurs på en kommuns krav när det gäller VA för enskilt bruk. Det med högriskområde varierar stor mellan olika kommuner. Det med miniverk har en del kommuner något som att tillverkaren och brukaren ska ha ett avtal om service.för att godkänna en anläggning. Miniverket är lite av ondo med alla elektriska detaljer/pumpar e.t.c som för eller senare pajar, så försök att få en normal anläggning utan dito, finns rent biologiska anordningar.

Tack för ditt svar Jonas. Ja det var ett passivt system jag var mest intresserad av i början utan massa krusiduller och som skötte sig självt, precis som förr. Har pratat med ansvarig här på kommunen och fick till svar att dom inte längre godkänner några former av bäddar, däremot godkänner dom minireningsverk av olika slag direkt (om du även har ett service avtal som du nämner).
Har läst en del om ecobox som verkar väldigt enkel, men tyvärr behöver man byta en säck på minst 500kg ca vart annat till vart tredje år i den. Och dessutom måste anläggningen minst vara 10 meter ifrån en väg så kranbilen kommer åt den, vilket vår anläggning är långt ifrån och dessutom har vi en ladugård som kommer ivägen.
Har även läst att en trekammarbrunn med anslutande markbädd på burk (ex evergreen) samt en kemfällning i huset skulle fungera. Har dock hört att dessa burkar lätt slammar igen väldigt ofta och luktar väldigt illa. Något som inte blir så trevligt då vi funderar på att bygga en altan precis i närheten. Eller har jag kanske missbedömt detta system?

Jag är tacksam och öppen för förslag så du får gärna komma med input om ovan eller andra lösningar jag kan ha missat.

Bästa svaret

Det med att på burk slammar igen är nog att någon inte har tänkt till, kopplas den till en bef, 3-kammare så är den av kanske äldre sort och låter en hel del småskit följa med ut till burken, då sätts burken igen och hur lång tid det tar är svårt att veta. Det pratas aldrig om detta vid offerter eller montage, dom vill bara sälja och få in pengarna. Kanske det går att sätta en avskiljare till efter den du har och sedan burken, det som går ut ska vara glasklart och inte finnas mer är några promille skit som följer med. Kolla med kommunen om det är godkänt i tanke på din s.k skyddsnivå. Sen det med lukt, det går att skarva på avluftningen och dra rör till annat ställe.eftersom lukten kommer från denna.

Hittade denna tråd när jag sökte på WSB clean och prishöjningar.

Vi installerade WSB clean 2018. Att tänka på är att dom är väldigt glada för att höja serviceavgiften. Under försäljningen (innan vi installerat) så fick vi muntligt pris på "drygt 3000 kr/år", när det var dags att teckna avtal så blev det 4900 kr/år och nu har dom höjt till 5900kr/år. Det betyder drygt 10% höjning per år (mer om man räknar in "säljsnacket"). Det kommer inga motiveringar heller till prishöjningarna, dom bara skickar en ny faktura.

Räknar man in serviceavgift under livslängden (20 år) så slår ju den senaste höjningen 18 000 kr på totalen, så det blir snabbt pengar av det, och det är bara EN höjning. Fortsätter dom att höja så blir det snabbt lika mycket pengar som hela anläggningen kostade att installera -- bara i extra prishöjningar.

Sedan vet jag ju inte om andra företag är bättre. Men helt klart vill man kunna byta serviceföretag, så det kan vara värt att titta på leverantörer som inte knyter anläggningen så hårt till ett specifikt sevicebolag. WSB clean knyter ju en hårt till just deras servicebolag i och med GSM-kopplingen.

Efter att ha varit i kontakt med Watersystems så visade det sig att jag hade fel. Visst har priserna gått upp, men bara några procent (om man räknar rätt på moms och jämför rätt avtal mot rätt avtal).
Så rätt är att jag efter två år med WSB Clean inte har något att anmärka varken på produkten eller servicen.

• Gilla
Tamford och 1 till
  • Laddar…
Dom gör lite som dom vill med servicavgiften och det bror nog på att kommunen godkänner inte den typen av anläggning utan ett serviceavtal med leverantören ( gäller ett flertal andra fabrikat med ) och blir på det sättet en guldgruva att ösa ur. Vet inte om det går att ta sig ur det med kommunens vetskap. Borde gå om man kan bevisa att man kan sköta det själv, men som sagt kommunens välvilja är inte hugget i sten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.