Renoverare
· Stockholm
· 48 inlägg
Hej!
Jag ska dra in vatten i mitt fritidshus från en borrad brunn och har därför gjort ett vattenprov. Baserat på analysresultatet har en säljare hos Renton föreslagit separata järn-, humus- och avsyrningsfilter.
Järn och humus låter rimligt men vad säger den samlade expertisen om behovet av avsyrningsfilter? Enligt analysresultatet ligger PH på 6,5, vilket verkar vara precis på gränsen till vad som brukar anses som surt vatten. Är ett filter verkligen nödvändigt?
Jag ska dra in vatten i mitt fritidshus från en borrad brunn och har därför gjort ett vattenprov. Baserat på analysresultatet har en säljare hos Renton föreslagit separata järn-, humus- och avsyrningsfilter.
Järn och humus låter rimligt men vad säger den samlade expertisen om behovet av avsyrningsfilter? Enligt analysresultatet ligger PH på 6,5, vilket verkar vara precis på gränsen till vad som brukar anses som surt vatten. Är ett filter verkligen nödvändigt?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 219 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 219 inlägg
Du har ett mjukt vatten (alkaliniteten 70 mg/l HCO3) och ett neutralt pH. Det är lite på gränsen för att börja lösa ut koppar ur ledningar och armaturer. Det är nog av det skälet som företaget förslår att få upp pH lite över på den alkaliska sidan.
Lösningen är ju bara att leda vattnet över kalksten och det kan väl inte vara så där dyrt? Eller?
Lösningen är ju bara att leda vattnet över kalksten och det kan väl inte vara så där dyrt? Eller?
Renoverare
· Stockholm
· 48 inlägg
Tack för svar. Förslaget var ett avsyrningsfilter som ändå kostar en slant (https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/avsyrningsfilter/). Jag antar att det är en annan lösning du syftar på när du pratar om att leda vattnet över kalksten?Claes Sörmland skrev:
Du har ett mjukt vatten (alkaliniteten 70 mg/l HCO3) och ett neutralt pH. Det är lite på gränsen för att börja lösa ut koppar ur ledningar och armaturer. Det är nog av det skälet som företaget förslår att få upp pH lite över på den alkaliska sidan.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 219 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 219 inlägg
Det verkar vara just kalkstensfilter det där. De tar bra betalt för filterhusen men det blir väl så med sällanköpsprodukter, man måste ligga högt med priset för att överleva.M Missionshuset Roslagen skrev:
Vi har samma pH-värde i analysen, men det är uppenbart att vattnet sliter på kopparledningarna. Om jag förstått det rätt kan vattenanalysen visa ett lite högre pH än i verkligheten då kolsyran som gör vattnet surt börjar avgå när vattnet kommer ut i luften.M Missionshuset Roslagen skrev:
Efter att ha tittat lite på avsyrningsutrustning lutar vi dock åt att strunta i det. Dyrt och framför allt för mycket krångel för min smak. Då är förvisso lågt pH det enda problemet vi har som påkallar åtgärd. Behöver man ändå annan vattenbehandling kanske det är en annan sak.
Istället väljer vi bort koppar vid det förestående bytet av alla vattenledningar i huset. Vattnet går dessutom via ett magasin där man kan tänka sig att göra mer underhållsfria åtgärder. Vattnet får lite tråkig smak när det stått ett tag, vilket jag tror har med surheten att göra, men inte värre än att man kan leva med det.
Renoverare
· Stockholm
· 48 inlägg
Ok. Tack för svar. Kanske lutar åt att köra avsyrningsfilter då trots allt – även om det känns lite extremt att ha tre olika vattenfilter på ett fritidshus.C cpalm skrev:Vi har samma pH-värde i analysen, men det är uppenbart att vattnet sliter på kopparledningarna. Om jag förstått det rätt kan vattenanalysen visa ett lite högre pH än i verkligheten då kolsyran som gör vattnet surt börjar avgå när vattnet kommer ut i luften.
Efter att ha tittat lite på avsyrningsutrustning lutar vi dock åt att strunta i det. Dyrt och framför allt för mycket krångel för min smak. Då är förvisso lågt pH det enda problemet vi har som påkallar åtgärd. Behöver man ändå annan vattenbehandling kanske det är en annan sak.
Istället väljer vi bort koppar vid det förestående bytet av alla vattenledningar i huset. Vattnet går dessutom via ett magasin där man kan tänka sig att göra mer underhållsfria åtgärder. Vattnet får lite tråkig smak när det stått ett tag, vilket jag tror har med surheten att göra, men inte värre än att man kan leva med det.