Vatten & Avlopp
tergo: ev Ventilboll GUSTAVSBERG BFP NC5NT5NP4 - köp på HORNBACH.se ventilboll gustavsberg 325 – Google Sök
johnjensen: Blir att leta för förr eller senare kan det bli ett stopp igen :)
Dixies: Kan vara möss som tagit bort isoleringen på en bit, det behövs inte mer när det är så kallt ute.
jonaserik: Det räcker gott med 12 eller tom 10 och blir över och du kan gå tillsammans med VV-röret då det är samma temp på båda genom cirken.
jonaserik: Ska sitta en efter pumpen, så att man kan se trycket som pumpen levererar, samt ställa till och frånslag på tryckströmbrytaren, annars vet man NADA om tryck och arbetsmoment på vattnet.
JA”Snabbe”: Ja så brukar det bli, tror inte den är sprucken om vattnet står kvar. Man måste rensa dom med jämna mellanrum.
Don_Simon: [citat] [citat] Tack för svar. Golvbrunn var en bra idé.
Anonymiserad 255302: [citat] tack, det är ingen dum ide. Men då är jag tvungen att göra hål i toagolvet, det gör egentligen inget, men hade ju varit ännu bekvämare om det enbart var att plocka bort toan, montera på röret direkt och sedan bygga in det till schakt. Sedan i källaren, jag har inte läst om det, men kan rören gå i taket då bort till beredaren? Å andra sidan vill man väl helst ha dem inuti
prototypen: Det där ser ut som ett vanligt slaskavlopp. Prova att visa det i VVS butik. Behöver ju inte stå IKEA på prylen. Protte
Demmpa: Det bör fungera med typ vilken tvågreppsblandare som helst, där man kan skifta rattarna, samt ett blandarfäste. Tex https://www.vvsbutiken.nu/product.html?product_id=5317
Stickan56: Felet berodde på att avloppsslangen frusit. Stickan
Henningelvis: [citat] Nej, eftersom infiltrationen behöver ha visst djup, men inte får ligga för nära grundvattnet. Då blir det en kulle. Enda alternativet jag kan se är att man får höja hela tomten, men det verkar rätt omständligt.
Claes Sörmland: [citat] Kommunen vill säkerställa att du har minst en meter mellan spridarlagrets botten och grundvatten/berg. Du räknar lätt ut hur djupt spridarledningen hamnar genom att titta på djupet som Ecobox utlopp ligger på. Sedan räknar du att du behöver minst 1 cm per meter ledning i fall. det ger dig djupet på helt plan mark. Om du har en sluttning så får du fundera på det också.
Silver78: [citat] O så var det här med att kolla hur gamla inläggen är.
Ludde76: [citat] Hej Hur gick det?, fick du till en fungerande anläggning?
proffsrik: Rsk 194 59 97 plugg plus rsk 194 61 02 kopplingsmutter
Ludde76: [citat] En av fördelarna anses vara att dessa typer av anläggningar inte använder kemikalier. Dvs låg driftkostnad och underhåll. Undantaget är om fosforfälla behövs. Alnarps räknar med slamtömning var tionde år på deras system och då av saker som aldrig skulle spolats ner från början. Själv är jag inte helt övertygad om dess förträfflighet men idén är ju tilltalande. Även
Basestreet: Ser nu att jag bommat att isproppen är mellan brunn och pumphus och inte mellan hus och pumphus! Då skulle jag bara försöka Tina upp det och isolera tillfälligt, sedan göra en bättre dragning till sommaren, ner på lite djup och markisolering ovanpå. Får du jämn lutning på slangen från pumphus ner till brunn hjälper det också att motverka proppar
Mick13: Det du ant [citat] Det du antar för diskmaskins vatten av stängning går till proppen i vasken. Ser ingen avstängning på kallvatten till blandaren eller av/på för diskmaskinen (om den inte sitter på baksidan av blandaren). Så då skall vatten fram till blandaren stängas av, koppla in ett T-stycke så du får vatten till diskmaskinen gärna med avstängning för maskinen. Kapa ändan på
Mick13: [citat] Skulle jag också sagt för att kunna fakturera tiden jag rättade till mina egna små till korta kommanden om jag var elektriker. Han kanske missade få med en fas vilket gör att pumpen går långsamt ,eller fel fas följd så den gick baklänges ger dåligt eller inget tryck då. Svårt att bevisa när han fixat det.
Andreas129: Hej. Är inne på att skaffa en högtryckstvätt för första gången för bland annat ändamålet att rengöra rören via en gjutjärnsbrunn i källaren. Rensningshålet i gjutjärnsbrunnen är litet och jag undrar om någon vet någon rörrengöringsslang med liten diameter som är kompatibel med någon högtryckstvätt som ni kan rekommendera? Testade en högtryckstvätt av en granne men
SågspånPappspikEternit: En elektrisk varmvattenberedare alltså? Kan du beskriva problemet närmare; när har vattnet fel temperatur, när ni duschar, diskar, tvättar er? Var har vattnet fel temperatur, i köket eller badrummet? Vad är det för blandare vid dusch/bad och diskbänk? Är det bättre eller sämre på en viss våning?
El-Löken66: [citat] Då är du inte auktoriserad och får heller inte röra - aja baja. :giggle:
trojlee: En rensslang till högtryckstvätten är en bra investering. Har en 15m och den har löst otaligt antar fettproppar hos bekanta. Den dagen man behöver den är den ovärderlig:cool:(y)