En vattenutkastare i mässing med en påkopplad trädgårdsslang och en nyckel som hänger ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Vår vattenutkastare har helt plötsligt hängt sig.
När jag höll på o hämtade vatten så fastnade den efter att jag stängt av o på några gånger och nu vill den inte alls.
Den har alltid varit lite trög att stänga helt och man har fått använda lite kraft för att det inte ska droppa.
Nu är den i ett litet öppet läge, och jag kopplade på trädgårdsslangen sålänge så att den inte skulle stå o rinna.
Vad kan det vara som gått fel?
Nyckeln o själva piggen är det inga skador på.

Krankäglan behöver smörjas/bytas.

Den typen av vattenutkastare ska bara stängas tills det slutar rinna vatten och inte dras hårt i botten, då slits de ut i förtid.

Man kan försöka smörja upp den med lite armaturfett men i längden är det enda riktiga att byta käglan. Tyvärr är reservdelar a så pass dyra och en ny kran så pass billig att det är enklare att köpa en ny.

Med det sagt, stäng av vattnet till kranen om det finns någon ventil innan eller stäng vid vattenmätaren och ta en skiftnyckel och lossa hela delen utanför den blåa plastbrickan och kontrollera att käglan är fri från smuts, smör sedan upp den med lite armaturfett så kanske det kan lösa problemet.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:

Den typen av vattenutkastare ska bara stängas tills det slutar rinna vatten och inte dras hårt i botten, då slits de ut i förtid.

Man kan försöka smörja upp den med lite armaturfett men i längden är det enda riktiga att byta käglan. Tyvärr är reservdelar a så pass dyra och en ny kran så pass billig att det är enklare att köpa en ny.

Med det sagt, stäng av vattnet till kranen om det finns någon ventil innan eller stäng vid vattenmätaren och ta en skiftnyckel och lossa hela delen utanför den blåa plastbrickan och kontrollera att käglan är fri från smuts, smör sedan upp den med lite armaturfett så kanske det kan lösa problemet.
Tack snälla för svar!

N NoOne2k skrev:

Det verkar inte gå på mer än hundralappen för en krankägla, så det e ok.
Men det verkar vara olika storlekar på dom. Hur vet jag vad jag har? Är det till o ta med den gamla till affären i såfall? Vill inte ha vattnet avstängt allt för länge.

Om jag köper en ny kran, funkar det med att bara byta överdelen, som denna? https://rorfokus.se/produkt/kranoverdel-till-fm-mattssons-sjalvdranerande-vattenutkastare/

Eller menar du allt som syns på utsidan huset?

T Teresestridsberg skrev:
Det verkar inte gå på mer än hundralappen för en krankägla, så det e ok.
Men det verkar vara olika storlekar på dom. Hur vet jag vad jag har? Är det till o ta med den gamla till affären i såfall? Vill inte ha vattnet avstängt allt för länge.

Om jag köper en ny kran, funkar det med att bara byta överdelen, som denna? [länk]

Eller menar du allt som syns på utsidan huset?
Det du behöver är själva krankäglan, den hittar du bland annat här
https://www.rinkabyror.se/artikel/packningar-utkastare-86-/

• Gilla
Teresestridsberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.