Hej VA-experter. =)

Köpte en fastighet i höstas, vid påskrivning av kontrakt så visades en faktura på slamtömning av trekammarbrunn upp, kontrollerade även själv vid tillträdet och den var då tom.

Nu igår så bestämde jag mig för att ta en liten titt ner i brunnen...

Det ligger en slamkaka upp till ca 20 cm från inloppsröret i 1a kammaren.
I kammare 2 och 3 så såg jag även där slam och tänkte att det måste jag ju flytta till 1a kammaren tills jag får tömt.

Men när jag håvade upp skiten så visade det sig endast vara en tunn hinna av nåt orangeaktigt "skit". :wow:

Under detta så fanns det bara vatten. Inget kranvatten så klart...men vatten. =)

Hur ska jag tolka detta? Redan dags för tömning eller ska jag bara kolla så att kakan inte går upp till inloppet? Det kommer ju ändå aldrig att vara tomt i 1a kammaren, inte ens när de tömt antar jag.
De ska väl fylla tillbaka vattnet men utan slam efter att de tömt?

Vi är bara 2,5 personer i hushållet så det känns som om vi inte ska behöva tömma 2 ggr om året.

Tack på förhand!

Hjälp? :(

Hur stor är den? 2 kbm? Använder ni 50 liter vatten/dag är trekammarbrunnen "full" efter 40 dagar. Därefter rinner vattnet (Inget kranvatten så klart...men vatten) vidare till en markbädd. Skiten blir kvar och fyller långsamt upp brunnen.

Jag kan egentligen inget om trekammarbrunnar, men tror du kan ännu mindre ;)

• Gilla
Mats Carlsson.
  • Laddar…
Du fyller brunnen med ditt eget avlopp efter tömningen och sedan sköter det sig själv. Man fyller alltså inte på något vatten. Först när hela brunnen är fylld så kommer vatten att börja rinna ut i fördelningsbrunnen och sedan vidare till infiltrationen och renas där.
Slammet blir kvar i de olika kamrarna, vilket man sedan suger upp och då får du en tom brunn. Så har du sett en tom brunn har den precis blivit slamsugen.
Har max kollat 2-3 gånger i vår brunn till fritidshuset på 25år.

Det är ju inte så att trekammarbrunnen fylls upp till kanten, sen är den full och måste tömmas. Den är fylld (nästan) hela tiden. Slammet sjunker och rötas, medan det tunna överskottsvattnet rinner ut i infiltrationen, där det bryts ner biologiskt.

Du behöver absolut inte tömma mer än en gång per år. Vi klarade oss dryga året när vi var fem personer i hushållet.

Tack för alla svar!
*
Ok, men om jag har slamkakan överst*i 1a kammaren och den är väldigt kompakt..kan det påverka något?
Jag ser ju att vattnet ändå rinner igenom men det är bara ett litet hål i själva kakan.
*
Jag hade tänkt att hålla koll på nivån nu den kommande månaden så att det inte går över inloppsröret.
*
Och den här "hinnan" på de två sista kamrarna är inget att oroa sig över va?
Det var ju inget övrigt slam vad jag kunde se.
*
Och det här med att slambilen ska fylla på med samma vatten var nåt jag läste på nätet.
Att det har med bakteriefloran att göra, att "aneoroba" bakterier finns i det vattnet och att de behövs för processen.
*
Som nybliven husägare så är man ju nyfiken över hur allt funkar! =)

Är det på 2m2 skall det räcka med att tömma den varannat år, men vi brukar köra varje år för att inte glömma av det, gör det samtidigt som grannen då bilen är här. Kostar ca 1500.
De har aldrig fyllt på samma vatten, käka lite linser veckorna efteråt så fixar det sig i brunnen ;-).

Är det något att kolla så är det hur infiltrationen efter brunnen funkar.

Inte säker på att den är 2 kubik. Men den är väl ca 1.5 meter i diameter och minst lika djup så det stämmer nog. men kan inte se infiltrationen ordentligt. Finns ingen lucka eller rör.

Har aldrig varit med om att slambilen ska fylla på vatten efter töming. Låter som ett aprilskämt ;-)
Det du ska hålla koll på är att det bara är vatten som släpps ut mot infiltrationen. Kommer det ut slam där så sätts infiltrationen igen rätt snabbt och då blir 3-kammarbrunnen överfull.
Hur ser utloppet mot infiltrationen ut? Kan du se utloppet?

Finns det t-rör eller något annat på utloppet som hindrar eventuellt flytslam i 3e kammaren att följa med vattnet ut i infiltrationen? Om det inte gör det så sätt dit en illa kvickt!! Slammet kan sabba bädden totalt... Men om det finns ett t-rör eller liknande så ska det nog vara rätt lugnt. Att ha en tjock slamkaka i första kammaren är inget konstigt.

Angående slamtömning så finns det olika varianter. De som jag har hört talas om är

- Vanlig torrsugning. Brunnen sugs helt tom. Nackdelen är att när den börjar fyllas igen av det vatten som kommer från huset så kan lätt flytslammet komma över till kammare 2 och 3 just när nivån hamnar i höjd med öppningen mellan kammrarna.

- 2 facksystem: Flytslammet sugs och hamnar i slambilens första fack. Vattenfasen sugs sedan och läggs i bilens andra fack och tillsist slugs bottenslammet och läggs i första facken. Vattnet som lagts i andra facket pumpas sedan tillbaka ner i brunnen.

- Pressystem: Brunnen torrsugs och alltihop pressas. Slamkakan som blir stannar kvar i slambilen medan vattnet som pressas ur pumpas tillbaks i brunnen.

• Gilla
fbg
  • Laddar…
Halloj

Jag lånar denna tråd lite och bumbar den då jag råkat ut för nåt liknande.
Har köpt en fritidsfastighet med trekammarbrunn. Förra ägarna tömde brunnen.
Nu när jag var där och kikade så var trekammarbrunnen helt full med vatten. Kanske är det grundvatten.
Såg ut som att nivån i trekammarbrunnen var lika hög som i den grävda brunnen.
Såg inget T-rör eller liknande.

Är det normalt när trekammarbrunnen är nytömd?
Hur tar man reda på om ett sånt system fungerar som det ska?

Tacksam för svar och hjälp

Mvh
Andreas

Normalt nu för tiden är att brunnen återfylls med avslammat "skitvatten". Det har att göra med ekonomi/pris på slamsugningen. Om slamsugningsbilen, (som förr i tiden?), tar allt vatten i varje brunn så måste det åka och tömma bilen väldigt ofta.

Alltså bör en 3-kammarbrunn vara full även efter en slamsugning, men bara med "rent" vatten, dvs inget slam/ingen flytande slamkaka.

Vattennivån i brunnen ska aldrig stå över inloppsröret i den 1:a (stora) kammaren. Det bör vara ca 1 dm under rörets botten.

Om vattennivån är högre än så så är det stopp i utloppet. Finns det en infiltrationsbädd efter brunnen så är det där du bör undersöka. De slammar alltid igen förr el senare.
Vi har en filterbrunn efter vår 3-kammarbrunn, dvs en brunn fylld med ngn m3 singel. Avloppsvattnet luftas och "filtreras" där. Härom året hade vi stopp i den då den hade slammat igen.

Om du inte har infiltration så kan det finnas en stenkista. (Funktion/princip ungefär samma som infiltrationsbädd.)

Alt rinner vattnet ut i ett öppet dike el likn. Är kanske mindre troligt att det är stopp där, men det får man ju undersöka.

Om det är stopp i brunnen så bör det märkas genom kluckande i avloppen (inne). Nästa steg blir förmodligen att det blir översvämning i ngn golvbrunn.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
Du skriver att nivån är lika med grundvatten nivån i er dricksvattenbrunn.
Ja trekammarbrunnen kan fyllas baklänges om grundvattennivån är för hög. Men det är egentligen inte troligt eftersom filterbädden byggs så att den ligger betydligt över grundvattnet. Det behövs för att rena vattnet i fiterbädden.

Ligger filterbädden över marknivån och pumpar ni avloppsvattnet till filterbädden? Då kan pumpen vara sönder.
Jag tycker att din avlopp behöver översyn om inte annat för att du kan få en genomgång av dit system med en expert

Nu på senvintern/våren är det ganska högt vattenstånd - Särskilt om det är tjäle i marken och snö som smälter, så det är inte säkert att det är något problem.
Dock är det alltid en bra idé att se över prylarna och sätta sig in i hur/om dom fungerar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.