34 627 läst ·
24 svar
35k läst
24 svar
Full trekammarbrunn?
Filterbädden får aldrig hamna under grundvattennivån, inte ens under tjällossningen. Då försvinner inte avloposvattnet och kan i värsta fall trekammarbrunnen strönma över så att slammet hamnar i filterrören
Nej, men det kan förklara varför brunnen har fyllts på med vatten.
Sen är det ju, som flera har sagt, inget fel att brunnen så småningom blir full. Så länge slammet stannar där och vattnet rinner vidare till infiltrationen så är allt ok.
Sen är det ju, som flera har sagt, inget fel att brunnen så småningom blir full. Så länge slammet stannar där och vattnet rinner vidare till infiltrationen så är allt ok.
Att enbart rena vattnet med slamavskiljning (trekammarbrunn) och sedan släppa ut det är inte tillåtet utan är direkt förbjudet enligt 12 § i Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.thorsken skrev:
Följs slamavskiljaren av en infiltration så är detta OK om det är normalt skydd för miljö som gäller. Men infiltration fungerar inte om man har lerjord - lera infiltrerar inte vatten. Så i Sörmland där man ofta har lera eller berg i marken så kan infiltration vara knepigt. Ett alternativ efter slamavskiljaren är då en markbädd men den når inte kraven för fosforrening. Så då tillkommer fosfatfällning eller filtrering över fosforabsorbent. Någonstans där brukar folk köpa ett minireningsverk istället.
Bumpar tråden då jag har lite problem med vår brunn.
Vattnet rinner undan som det ska från Brunnen ut i infiltrationen.
Problemet är att det lägger sig en stor slamkaka som blir stenhård ovanpå vattnet, och tillslut täcker den hela första kammaren. När det efterhand kommer nytt skit och papper från avloppsröret in i kammaren så läggs det på hög och bygger upp en propp mot utloppet in i huset.
Kakan med papper är hård och jag kan knappt trycka sönder den med en kratta.
Jag inbillar mig att denna kaka ska lösas upp efterhand och bli just slam, men det verkar inte ske tillräckligt snabbt. Vad kan problemet vara?
Vattnet rinner undan som det ska från Brunnen ut i infiltrationen.
Problemet är att det lägger sig en stor slamkaka som blir stenhård ovanpå vattnet, och tillslut täcker den hela första kammaren. När det efterhand kommer nytt skit och papper från avloppsröret in i kammaren så läggs det på hög och bygger upp en propp mot utloppet in i huset.
Kakan med papper är hård och jag kan knappt trycka sönder den med en kratta.
Jag inbillar mig att denna kaka ska lösas upp efterhand och bli just slam, men det verkar inte ske tillräckligt snabbt. Vad kan problemet vara?
Något problem med biologin inte hinner med. Slamkakan löses upp underifrån. När tömdes brunnen?
Några enkla förslag:
- Byt toapapper till något som löses upp enklare.
- Ympa kakan genom att bereda ut en säck stallgödsel (ej plastförpackad från affären utan färsk skit från hästgården). Det innehåller bakterier som bryter ned cellulosa.
Några enkla förslag:
- Byt toapapper till något som löses upp enklare.
- Ympa kakan genom att bereda ut en säck stallgödsel (ej plastförpackad från affären utan färsk skit från hästgården). Det innehåller bakterier som bryter ned cellulosa.
Ett tips är att skicka i en spade med färsk hästskit var gång brunnen har tömts . Det ska vara bra för processen .P Pearton skrev:Halloj
Jag lånar denna tråd lite och bumbar den då jag råkat ut för nåt liknande.
Har köpt en fritidsfastighet med trekammarbrunn. Förra ägarna tömde brunnen.
Nu när jag var där och kikade så var trekammarbrunnen helt full med vatten. Kanske är det grundvatten.
Såg ut som att nivån i trekammarbrunnen var lika hög som i den grävda brunnen.
Såg inget T-rör eller liknande.
Är det normalt när trekammarbrunnen är nytömd?
Hur tar man reda på om ett sånt system fungerar som det ska?
Tacksam för svar och hjälp
Mvh
Andreas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden