D Daniel 109 skrev:
Du har en ejektorpump nere i brunnen. Det funkar definitivt. Kolla om det är vattenbrist eller om pumpen inte orkar.
Nu e jag lost igen. Har väl ingen pump nere i brunnen nu?
Menar du att det hade varit bättre med en dränkbar?
 
Ejektorn är en passiv enhet eller munstycke som med hjälp av att lite vatten pumpas ner till den kan trycka upp vatten från botten till ytan så pumpen är den du har i huset
 
Ejektorpump Schematisk illustration av en ejektorpump installerad i brunnen med tank och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Du har högst troligt antingen vattenbrist eller en sliten/igensatt pump.
Jag har plockat isär ett par pumpar genom åren och med vissa vatten bygger det avlagringar inne i pumpen som tar ner kapaciteten till noll över tid.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Nu e jag lost igen. Har väl ingen pump nere i brunnen nu?
Menar du att det hade varit bättre med en dränkbar?
Det finns fördelar med djupbrunnspump framför ejektorpump. Men det hjälper inte mot att nivån i brunnen sjunker.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det sitter en pump liknande denna nere i brunnen.
Teknisk ritning av en vertikal brunnspump med betecknade delar och pilar som visar vattenflödet.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Betyder det att det hade varit bättre med en dränkbar pump?
Är det lite dåligt med vatten så är pump i borrhålet inte att föredra , då måste det finnas ett skydd för att pumpen inte ska gå torr, elektroder som sitter på olika nivåer, så kan du få liv i det som finns så är det bäst
 
rockin_john rockin_john skrev:
ABSOLUT. Det kommer jag göra. Redan kontaktat "min" VVS gubbe.
STORT tack för er tid!
Hur har det gått?
 
Inväntar återkoppling av en brunnborrare som skall se över situationen :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.