Jag kommer att inom kort beställa borrning av brunn till mitt sommarhus. En god granne har berättat att vattnet i trakten är kalkrikt och att han skulle rekommendera installation av kalkfilter.
Jag hr letat runt och hittat olika tekniker för detta.
Det finns elektriska kalklösare som i princip löser upp kalket, så att det rinner ut med avloppsvattnet.
Det finns, mer traditionella, avhärdningsfilter som mestadels jobbar med salttabletter för att avhärda, lösa ut kalket. En del har backspolning, andra inte.
Är det någon som har goda erfareneheter av den elektriska varianten? Den kostar ca 2.200 SEK styckoch behöver, naturligtvis, el.
Jag har hittat avhärdningsfilter för ca 8.000 - 11.000 SEK.
Vad säger ni? Är de båda alternativen bra val? Eller vilket ska jag välja?

Se länk ovan för villaägarnas test i frågan.

För att få alla fördelar av ett kalkfritt vatten så är det jonbyte med salt som gäller, en s.k. avhärdare.
Finns mängder med produkter och leverantörer, allt från standard tuber med tidstyrd regenering/backspolning till helt flödesstyrda system med dubbeltuber. De sistnämnda är det som blir billigast på sikt men dyrare i inköp.

Ett tips är att höra med en leverantör som har flera alternativ och låt denne få förklara skillnaden och rekommendera ett system efter just ert behov.

Lycka till.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.