Håller på att ta bort en del gamla radiatorrör och vissa har 15mm kopparrör men en del är äldre rör förmodligen från när huset byggdes 1960. Jag skulle behöva plugga en ände på en T-anslutning där yttergängan på röret som går in i Tanslutningen är 27.5mm yttergänga. Så innergängan på Tanslutningen borde väl vara 27.5mm eller tänker jag fel?

Nu till frågan, vilken plugg passar min Tanslutning? Är det någon som kan på rak arm, eller behöver man mäta på annat sätt?

På bilden ser ni delen som ska bort som det står "WR" på och har ett rött kryss, det är alltså den synliga gängen på den delen som är 27.5 och jag behöver plugga där.

• Radiatorrör med T-anslutning markerad med rött kryss och "WR", 27.5mm yttergänga synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Du ska ha en propp.
Gissar på RSK 8070047 20R
[länk]
Linda gängan med lin eller gängtejp och skruva i.

Kolla denna tabell.
[länk]
Tackar, får prova R20, fast jag blir inte klok på att när jag mäter gängan så är den 27.5, och i tabellerna finns bara 27. Men får testa och se om det går att få dit ändå

janwide
Grillen Grillen skrev:
Tackar, får prova R20, fast jag blir inte klok på att när jag mäter gängan så är den 27.5, och i tabellerna finns bara 27. Men får testa och se om det går att få dit ändå
Jag har upplevt samma sak när jag har hållit på och pulat men det brukar funka. Det känns som att värdena i tabellerna är lite avrundade eftersom det är olika måttsystem.
En plugg kan du köpa på närmaste byggvaruhus.
Lycka till!

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Var iväg och köpte R20 plugg nu, men när jag mäter gängan på den så är den 26mm, och håller jag den mot röret så verkar det diffa 1-1.5mm. Känns inte som att den kommer passa på t-anslutningen, eller vad tror ni experter? Vill inte kapa rören i onödan då jag isåfall blir utan värme till nästa vecka.

Kapade ändå, och såklart att R20 passade perfekt :) Man blir ju bara lite nojig när man inte kan mäta helt perfekt om det passar eller ej.

Men tack för snabba svar, nu är rören pluggade så man kan göra klart tills röris kommer hit och installerar allt annat :)

janwide
Det kanske funkar men det är ju inte så kul att kapa utan en plan B.

Hur ser det ut runtomkring på anslutande rör?
Går det att kapa röret som t-kopplingen sitter på och skarva i en bit med hjälp av klämkopplingar?

Mycket gissningar här. Men de är välvilliga ;). Krilleman har säkert svaret på hur det ska lösas.

janwide
Hann inte med i svängarna :D
Skönt att det löste sej.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.