Hej!

Behöver ersätta en djupbrunnspump och behöver också byta kabeln då pumpen suttit ganska grunt innan.

Pumpen är en Grundfos Sq3-65 6,6 amp 230 V enfas.

Om jag tar ca 40 m kabel till pumpen så bör väl inte 1,5 mm2 kabel vara något problem? Kan inte hitta någon bra info på nätet. Den går ju endast korta stunder och i hålet är det alltid svalt vilket borgar för bra kylning.

Tacksam för er hjälp!

Mvh,

Jonas

Vad säger Grunfos om kabeldimensioneringen?
Sitter det inte kabel på nya pumpen?
Om kabeln är klen får du lägre spänning till motorn, motorn försöker hålla varvtalet (styrs av nätfrekvensen 50 Hz) effekten är konstant alltså måste motorn dra en högre ström. Högre ström bränner motorn.

Protte

• Gilla
Vaniljmunken
  • Laddar…
Det går inte att säga säkert med den givna informationen.
Första frågan är ju vilken säkringsstorlek den skall ha? Med en driftstörning på 6,6A så kanske det inte räcker med 10A säkring för starkströmmen. Jag vet inte men skulle vara osäker.
Sedan har vi frågan om utlösningskriterium för säkringen. Om du har ett klent elnät (från allmänna elnätet), ex långt ifrån transformatorstation. Så kan 40m kabel ge för stor begränsning vid en kortslutning, så att säkringen inte löser ut i tid.
Man kan räkna på det om man vet ”förimpedansen” från elnätet. Går att från nätägaren eller så mäter man upp den.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Om jag tar ca 40 m kabel till pumpen så bör väl inte 1,5 mm2 kabel vara något problem?
Snåla inte , ta 2,5 mm2 så går det bra och inga större spänningsfall.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.