Jag har ett enplans kedjehus byggt 1974 med vatten rören i den gjutna bottenplattan.
Det har uppstått läckage någonstans och vatten blöder ut ur grunden på diverse ställen. Enligt vattenmätaren försvinner 3-5 liter per timme.
Skadan är anmäld till försäkringsbolaget (Moderna) men rören är för gamla och ersättes ej. Försäkringsbolaget föreslår att jag skall ersätta rören i bottenplattan med nya dragna över krypvinden. På vinden finns 300 mm glasull lagda ovanpå den ursprungliga isoleringen mellan takstolarna. Det hela är inbyggt med 22 mm golvspånskivor så det borde väl gå att dra nya rör (rör-rör?) där någonstans.
Jag har vant mig vid tanken att jag får acceptera en sådan lösning, men jag vill till varje pris undvika fula ledningslådor kors och tvärs i bostadsutrymmena, så om nödvändigt så tänkte jag mig att öppna några väggar för att komma upp och ner till stammen på vinden.
Nu inställer sig frågan hur jag då lämpligen går vidare och helst får pris på detta.
Skall jag
Kontakta en rörläggare som få göra / ge pris på? rörjobbet och sedan en byggare som gör övrigt såsom håltagning, och återställning
Eller kontakta en rörläggare som tar in en byggare efter behov?
Eller en byggare som tar in en rörläggare?
Jag antar att jag får räkna med att betala entreprenadtillägg på underentreprenörer?
Tack på förhand för alla goda råd och givetvis om någon har erfarenhet av liknande jobb och kanske en kostnadsbild.