N
NoOne2k: Fördelen med PEM kontra vanlig trägårdsslang är det är bättre flöde i en PEM-slang vid samma dimension. Risken för bakteriell påväxt är dessutom större i en vanlig trägårdsslang. Något att tänka på när man ska ha det till utekök. Ska du koppla på en befintlig utkastade hade jag satt dit ett t-rör och ventiler, på så sätt går det fortfarande att använda vattenutkastare
11 svar · 9,2k läst
ullet
ullet: Tack, verkar ju vara i rätt storlek, men är det ok att göra större hål i skåpen? Det länkade verkar ha färdiga hål på 34 mm om jag lyckats tyda databladet rätt, men jag gissar att man behöver upp mot 40 mm för att kunna få in en bussning till ett 32 mm rör.
2 svar · 2,8k läst
Dracula
Dracula: Dessa luckor i källargolvet är ju vanligt i gamla hus och är rensluckor till det markliggande avloppsröret. Men att det utformats på detta sätt, utan ett lock att skruva upp, förbryllar. Men kanske det är någon speciallösning av någon anledning. Det är inte ovanlgit att vattennivån i marken stiger/är hög, och om man hos er haft problem med översvämning så kanske en plåtlåda
39 svar · 13,6k läst
·
Mariaekstrand
Mariaekstrand: [citat] Tack så jätte mycket
2 svar · 1,2k läst
tensiden
tensiden: Jag tackar för alla svar, och inser att jag behöver förtydliga lite. Jag är som sagt lite lost i rörens värld och blandar ihop när och var utvändigt och invändigt gäller.. Jag skall gå från hydroforen och ut i trädgården för ett par olika avtappningsställen. Dessa blir en kombination av utkastare i mässing (3/4") och Gardenas stickventiler
11 svar · 1,8k läst
E
Erik_79: [citat] Har läst lite om Seal-Guard brunnstätning. Hur tror ni de skulle fungera?
5 svar · 1,7k läst
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Laddad med självförtroende efter era råd klippte jag rören och drog åt idag, blev tätt och bra. Tack igen för hjälpen.
5 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Kommer du inte att klara, men åter, så mycket vattenuttag så att det blir ett vacum i gropen och pumpen inte kan pumpa finner jag otroligt. Så lägg en gummilist eller annat, kan vara tyg med och på med locket. Det är ju för att det inte ska blåsa in skit och behöver inte vara 100 % tätt.
6 svar · 1,2k läst
useless
useless: Har du enskilt eller kommunalt/gemensamt avlopp? Finns det någon luftning på en annan stam? Om det redan finns tillfredställande luftning så borde det räcka med en vakuumventil i garaget.
1 svar · 802 läst
·
major_tom
major_tom: låter som att det kan stämma att det är det som är felet, för det kommer alltid ordentligt varmt vatten först när jag spolar, och sen blir det snabbt halvljummet. ska undersöka vidare nu när jag vet vad jag ska kolla efter. Hade redan tänkt att skaffa en liten vvb på typ 60l för att använda på sommaren, men känns som att det fick ännu högre prio nu. att ta in nån för att
13 svar · 5,9k läst
·
J
Joselifine: [citat] Superbra! Då har jag planen klar framför mig, tack snälla för tydliga råd och tips!:D
8 svar · 3,5k läst
·
FrökenFunkis
FrökenFunkis: [citat] Ok, uppskattar din uppdatering. Vi har installerat en Tryckstötsdämpare i det nya badrummet men det gjorde ingen skillnad direkt. Vi har kopplat bort alla olika badrum/ kök genom att stänga av vattnet i de olika rummen. Därav tror vi inte att det kan bero på en duschblandare. Vår teori nu är att det är ngt skit med nya rörinstallationen i nya badrummet så det lutar åt att riva
7 svar · 3,8k läst
R
Raufus: Sådärja nu vart det färdigt. Gick ju väldigt bra i slutändan. Jag lade ut avloppet på golvet och ritade med ca en tum i mån på alla sidor. Sedan hyrde jag en elsåg med bra utsug och sågade efter linjerna. Det blev ruskigt varmt och svettigg i ett så litet utrymme med dammsugare och såg på totalt 2-3kw i ett par timmar. Dammigt blev det också, knappt att jag såg skorna när jag
9 svar · 10,6k läst
·
M
Majaji44: [citat] Ja finns många skumma saker att kolla upp på detta projekt :-) Tack för informationen.
4 svar · 1,9k läst
·
T
tergo: en lösning är att byta intagningsventilen fluidmaster universal - Sök på Google
1 svar · 1,6k läst
·
B
Blaxtar: I så fall verkar det inte vara pluggat vid stammen för det drar från renshålet och luktar illa. Kring de nya brunnarna så finns det sprickor i betongen så därifrån verkar det i alla fall vara nya rör. Ser till att plugga hålet som temporär åtgärd och tar mig en funderare på hur vi går vidare med det.
6 svar · 3,5k läst
·
Mazen
Mazen: Efter mer noggrann läsning svarar jag mig själv.. jepp 16 plast kopplas mot 15Dy.. står klart å tydligt i Vatettes katalog...:) [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
M
MetteKson: [citat] Håller inte med dig, och hänvisar till mitt inlägg #9, men denna diskussion är OT och svarar inte på TS fråga.
10 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: En vanligt billig pumpautomat går bra och den är lätt att tömma på vatten inför vintern om frysrisk finns, dom finns på varuhusen , fritt att välja prisklass.
1 svar · 862 läst
kulle
kulle: Gräv ur en bit in under slangen så den har en chans att återgå till sin ursprungliga form, värm sen med varmluftpistol och kläm lite med en tång på högpunkterna.
2 svar · 1,0k läst
·
R
Rolle85: Ok thx
5 svar · 1,1k läst
N
Nisken: Jag har startat en ickekommersiell specialblogg för Radon, dess problematik, fysik och sanering, eftersom det blir för omfattande och svåröverskådligt att göra det i trådar här på Byggahus. www.radonbloggen.one Men svarar gärna på frågor i ämnet även här i tråden.
0 svar · 842 läst
A
AndersS: [citat] Om syftet är att säkra vatten vid ev. avbrott känns det som överarbetat. Vet inte om förhållanden vid er fastighet men har under 35 år i vår nuvarande fastighet enbart haft några avbrott på några timmar vid planerat arbete så man kan tappa upp vatten. Så är det syftet är det enklare som noterats att ha en tappkran till den egna brunnen om det skulle hända och hämta vatten
7 svar · 4,6k läst
·
C
Anonymiserad 138586: Tycker det ser ut som en pop up från Gustavsberg Propp till pop-up ventil | Y3G | csmp210499 (gustavsberg.com)
2 svar · 2,4k läst
·
J
jknut: [citat] Ja, spännande kommer det garanterat bli vi kommer inte ha plats för stora prylar i nya huset, så får se vilken lösning det blir. Måste så klart få tag på nån lokal hantverkare som kan sånt här...
8 svar · 1,4k läst
·
J
Jonte6000: Ska anlägga en hög altan på baksidan av huset så jag tänkte grusa under den för att kunna lagra prylar undertill. Gräver fram bergvärmeslangarna så att jag inte kör slut dom när jag ska ta bort matjorden och fylla på med grus. Vad hittar jag nu jo husets gamla septiktank. Två sektioner betongringar första är i princip fylld med jord medan den närmast huset är fylld med vatten.
0 svar · 2,4k läst
·
S0MMER
S0MMER: Ser ut som att en av reglarna i taket ligger dikt an avloppsröret från taket. Gör den det kan det nog resonera ut i konstruktion kan jag tänka mig.
2 svar · 1,8k läst
·
M
Macewe: [citat] Tack! Huset är utomlands så antagligen helt andra standarder. Ok! Stödhylsa får det bli. Något annat att tänka på?
4 svar · 886 läst
R
Rolle85: (y)
16 svar · 3,4k läst
·
R
B
berraW23: [citat] Det blir, låssprint tack alla idéer och tips
11 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.