Varmvattnet är den enkla kopplingen till vänster i bild. Flödesriktning upp mot tvättstället. Kallvattnet är närmast i bild med T-koppling. Backventilen sitter numer monterad på ovansidan av T-kopplingen för att säkerställa flöde av kallvatten upp mot tvättställsblandaren men motverka backflöde från blandaren. Kopparröret längst ner i bild är kallvatten till utkastare.

Flödesriktning på backventilen är kontrollerad. Jag får kallvatten till tvättställsblandaren, men när jag öppnar utkastaren blir kallvattenanslutningen (flexislangen) varm. Jag har provat funktionen på backventilen både genom att blåsa, även försiktigt med lufttryck. Det enda jag kan komma på är att backventilen likväl inte är tät.
/Irene

A
Är det verkligen kallvatten till höger och slangen dit från blandaren blir varm när ni spolar ute måste det väl ändå vara fel på blandaren(backventil)har ni provat plugga utgången till blandaren(kv) och spola ute?

Ja, så ska inte en blandare göra. Men backventilen borde ha löst problemet.

A
I Irre66 skrev:
högra böjbara röret blir varmt.
Vi monterade en backventil, fortfarande varmt
Blir inte det vänstra(vv?) röret varmt?

Handyman 1 skrev:
Blir inte det vänstra(vv?) röret varmt?
Det stämmer, både den vänstra varmvattenledningen likväl som den högra kallvattenledningen blir varm när utkastaren i trädgården öppnas. Verkar bildas ett sug i T-kopplingen som drar varmvatten genom blandaren. Detta borde motverkas av monterad backventil på ovansidan av T-kopplingen. För tillfället håller jag på med ett försök. Tidigare tömdes VV-beredaren efter någon timma. Jag gör nu ett nytt försök med backventilen monterad för att se om det blir någon skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.