1 301 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Oscysst debitering nytt avlopp
Hej
Vet inte om det blev rätt tråd men...
Vi gjorde nytt avlopp på fasigheten. I samband med det anlitade vi en konsult som skulle komma och göra en utredning samt sköta alla dokument till kommunen. Vi betalade konsulten enligt ö.k 10 000 kr och vid konsultens besök hade han med sig en grävmaskinist som grävde en provgrop.
Några veckor senare fick vi en offert från grävmaskinisten om anläggning av avloppet där det stod att han skulle debitera oss 3 000 kr för sitt besök om han INTE fick jobbet.
Vi tog en annan grävfirma och har nu fått fakturan på 3000 kr.
Vi känner att detta är oschysst därför att vi förutsatte att vår totalkostnad för utredningen skulle vara totalt 10 000 kr, och att det då vore rimligt att grävmaskinisten som inte fick jobbet rimligtvis fakturerar konsulten och inte oss, vi har alltså inte godkänt, eller haft vetskap om kostnaden på 3000 kr för att gräva en provgrop innan den dök upp i offerten.
Hur skulle ni göra i detta läge, bestrida fakturan eller betala för att slippa tjafs?
Förtydligande: vi visste att konsulten skulle ha med en grävmaskinist vid besöket men inte att det skulle innebära en extra kostnad...
Vet inte om det blev rätt tråd men...
Vi gjorde nytt avlopp på fasigheten. I samband med det anlitade vi en konsult som skulle komma och göra en utredning samt sköta alla dokument till kommunen. Vi betalade konsulten enligt ö.k 10 000 kr och vid konsultens besök hade han med sig en grävmaskinist som grävde en provgrop.
Några veckor senare fick vi en offert från grävmaskinisten om anläggning av avloppet där det stod att han skulle debitera oss 3 000 kr för sitt besök om han INTE fick jobbet.
Vi tog en annan grävfirma och har nu fått fakturan på 3000 kr.
Vi känner att detta är oschysst därför att vi förutsatte att vår totalkostnad för utredningen skulle vara totalt 10 000 kr, och att det då vore rimligt att grävmaskinisten som inte fick jobbet rimligtvis fakturerar konsulten och inte oss, vi har alltså inte godkänt, eller haft vetskap om kostnaden på 3000 kr för att gräva en provgrop innan den dök upp i offerten.
Hur skulle ni göra i detta läge, bestrida fakturan eller betala för att slippa tjafs?
Förtydligande: vi visste att konsulten skulle ha med en grävmaskinist vid besöket men inte att det skulle innebära en extra kostnad...
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad står det i avtalet med konsulten?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I en utredning ingår inte grävning skulle jag säga. En utredning bygger på det underlag som finns tillhanda och det är beställarens ansvar att se till att underlaget finns, i detta fallet gropen. Om inget annat är avtalat vill säga.
Tack för feedback...det kanske är som du säger, vi tolkade som sagt "utredning" annorlunda, konsulten hade ju med sig grävaren för att göra utredningen...de moment som är nödvändiga för att genomföra utredningen borde ingå?B bossespecial skrev:
vore intressant att höra om någon annan haft en liknande erfarenhet
Klicka här för att svara