Vatten & Avlopp
Du och 19till: Troligen har det rostat hål.. då gäller bara byte.
Tovin: Det slutade med att jag fick tag på slang och koppling. Tack för allas förslag.
Maestrono: [citat] Tack för svar! Bra synpunkter, ska fixera med mer hålband på ställena du nämner.
Filip_uppland: [citat] [citat] Ah, precis. Farsan tyckte inte att det här var så märkvärdigt. Han berättade att grundvattnet stått upp som en fontän en gång I vår gamla källare. Han tyckte jag var löjlig som oroade mig så mycket över detta - haha! Men som en annan sa: kan det vara något med vattenservisen? Tja, svårt att veta. Jag ska se vad som händer fram emot sommaren. Tack för att du tog
eliaskallden: Vi lyckades lista ut vad felet var. Klämringen var olika dimensioner i ändarna. I ena änden 10mm invändigt i andra så var dimensionen 8 mm invändigt vilket gjorde att klämringen inte gick att trä på anslutningsröret. Det blir att ta en sväng förbi Clas Ohlson imorgonkväll. Trevlig helg på er!
KURT FRANZÈN: Jag har en Grundfos ejektorpump från 1950 tal. Finns någon trotjänare som sparat reservdelar och som kan hjälpa mej? Den började plötsligt läcka på ovansidan sep-20. Gummipackningar verkar bra eftersom det finns ett visst motstånd då jag vrider den. Modellen är CPE 3 -80 (se bild) No 5331899 Jag har fortfarande tryck i hydroforen. Eller byta? mail kulent@outlook.com
Vispen74: Väcker en gammal tråd. Vi har in-drän, den bädden höll i ca 10 år innan den blev igensatt. Kommunens inspektör bekräftade att de som har problem med sina infiltrationer allt som oftast är In-drän. Vet inte om de ändrat sin konstruktion idag, våra moduler las 2006.
Lassiter: [citat] Svårt att bedöma rimligt pris per meter. Du kan be specificerad räkning. Jag håller på ibland med såna jobb och alltid jobbar efter kundens önskemål eller vill deras godkännande vad jag än gör. Jag brukar lämna schakten öppet och slå på vattnet så att man ser att allting är ok. Samtidigt öppen schakt är säkerhetsrisk...
paller: Vi ska dra in WC i vårt badrum i fritidshuset, och när byggaren (som inte var den mest kompetenta) förberedde för WC för en massa år sedan satte han röret väldigt nära väggen, se bild. Jag kan ingenting om detta, går det att sätta en WC här eller behöver vi dra ett nytt rör längre in? Om det är möjligt, vilken typ av WC väljer man då ? (Idag leder vi ner slangen från
jonmo: Tack för svar, jag testar. Kanske kan limma på lite vikter på den så den sluter om jag ser till att den sitter i lod först? Är som sagt förhoppningsvis en temporär lösning, toaletten skall renoveras inom överskådlig framtid.
Brandten: [citat] Nejdå, vattenmätaren är ca 60cm från vägg så tvätt/tork kommer stå framför den så att säga. Till höger om vattenmätaren börjar underskåpen (3x60 skåp) med bänkskiva. Man når därmed avläsningen lätt genom att sträcka sig in över bänken. Hade annars gått att lösa med inspektionslucka/galler över mätaren om nu bänkskivan gått hela vägen över mot vägg.
JAhl: Nu har jag kollat vattnet efter 2 år genom att skicka vatten prov till kemisk analys. Provet togs efter att ha spolat vatten i 5 timmar. pH ligger nu på 7,6. (mot tidigare 6,4).
Albireo: Sant! (ett problem) Just nu pumpas vattnet upp ca 5m innan slangen börjar luta från brunnen. Men blir flödet mindre från dräneringen. dvs. pumpa mindre ofta, finns risk att vattnet i slangen fryser (vi har fortfarande ibland flera minus grader på natten). Nere i brunnen fryser det aldrig. Mixtrade lite till och band fast pumpen i en gammal tung bromsskiva. Nu orkar inte startmomentet vrida
Filip_uppland: [citat] 250 000? Haha, det är ju skrattretande. Jag betalar inte en krona över 130 papp för den här s.k. säkerhetsåtgärden. Jag hade lust att sparka ut säljaren från Sundahem när han ville ha 200 000 för att stoppa en strumpa i mitt rör på 25 meter. Rentav ett oförskämt pris om man jämför med ett stambyte som tar längre tid och där vvs-gubbarna får göra bra mycket mer
JA”Snabbe”: Om det inte får att ansluta till kommunalt dagvatten så anlägg en erfoderligt stor stenkista och gräv ner markrör från dina stuprör till den.
Arne999: Jag ska smäcka in ett skåp inne i väggen i hallen mot badrummet. Det inehålla förljande: Värmerör framledning och retur (2x 15mm pex i rör i rör) Golvvärme rör 12mm framledning och retur (till golvvärmen på toan) Kall vatten in (15mm pex i rör i rör) varmvatten in (15mm pex i rör i rör) 3 kallvatten ut (15mm pex rör i rör, toa dusch kommod) 2 varmvatten ut ((15mm pex rör i
Fredde163: Ingen framgång kring detta? Frågan är aktuell än idag, tyvärr.. Min kommun ställer kravet att jag tecknar ett service-avtal med någon som är utbildad inom det specifika minireningsverket. De säger att det normalt innebär att den som utför servicen har fått utbildning av den specifika tillverkaren, viket innebär att det blir väldigt svårt att köpa minireningsverk från t.ex Polen
Music Man: Hej Den här gamla vad jag tror är en tryckutjämnare har börjat läcka, vad hittar man en sådan samt är det enkelt att byta? Sitter innan vattenmätaren.
Demmpa: Japp, och det är rätt plugg för klämringskoppling, pluggen ska vändas så att ”hålet” är synligt. Om man ska vara noga så ska det vara samma tillverkare på koppling/kulventil, plugg & mutter. Det brukar hålla tätt även när man blandar men tillverkarna testar bara med sina delar.
Rikard - Vattenlås: [citat] Tack själv Viola för din synpunkt på den :) Övertygar mig mer att ta upp det med hyrsvärden.
Hemmakatten: Oj, tack Ofrol för att du tycker att min 15 år gamla tråd är tillräckligt bra för att återupptäcka och gilla. Nu när jag läser den igen så tycker jag nog den fortfarande är korrekt och aktuell.
Claes Sörmland: Ser ut som en servisventil för vattnet. I alla fall såg den ut så hos mig innan kommunen bytte den till en modernare kvalisort.
KA-1: [citat] Jag tänkte dra det i krypgrunden, skarva på befintliga PEM och Prisolrör. Finns ingen isolering idag, byggt 1989. Ingen värmekabel heller men det kan man förstås lägga in men borde väl inte behövas om det inte funnits tidigare? Isoleringen tänkte jag mest skulle bibehålla värmen i varmvattnet något och kanske motverka kondens på kv ledning. Men jag är definitivt ingen
HLarsson86: [citat] Aha, så det kan räcka med en ventil under handfatet, bara man pluggar igen det gamla. Det var skönt att höra! Jag såg en hel badrumsrenovering framför mig... Då är det bara att kontakta snickare och rörmokare då, för den här gången ska det göras ordentligt! Stort tack för svaren!
farmis: Det kommer bli en 40 PEM-slang för att säkra upp. Vår VVS:are sa att han dragit 32 slang på över 400 meter utan att fastigheten upplevt några problem, samt att ett annat hus hade de drygt 150 meter till servispunkten men en stigning på nästan 10 meter, och även där har man dragit en 32:a utan några som helst problem.
Alfredo: [citat] Fast för att "olägenhet" enligt 7:7 ska vara aktuell måste 7:7 överhuvudtaget vara aktuell. [citat] Ja hur en prövning skulle sluta är naturligtvis svårt att veta. Dock tror jag inte på den länkade artikeln, som för övrigt inte ens hänvisar till rätt paragraf, att en installation av en tvättmaskin i normalfallet skulle anses som den typ av ändring av "befintliga ledningar