V
Vector: Jag tycker att det är en bra ide att ha ett separat pumphus där man kan ha hydropress och ev filter så byggnaden och dörren får inte vara för liten om man ska tex dra upp pumpen. Isolera väl så värmebehovet är liten. Då tar inte sådan utrustning plats i boninghus....
2 svar · 7,5k läst
tommib
tommib: När du säger att kulventilen har R15 utv gänga, menar du verkligen just det eller menar du att den är till för 15Cu, dvs 15 mm kopparrör med klämring? En slätände som R15 tätar i gängan med lin och pasta eller med planpackning mot den släta änden. Du behöver en klämringskoppling för 10Cu. En förminskning 10/15 borde fungera utmärkt om det är en kulventil med 15Cu
5 svar · 3,0k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Kanske kan denna video vara till hjälp?
1 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: Går bra med flexslang, kanske det blir att ändra på kopplingar/anslutningar då dessa har för ditt bruk olika utförande på kopplingar. Vet inte om det finns på varuhusen så grova, dom verkar bara ha till olika blandare. Men grosissterna har ända upp till 50 mm, du behöver nog inte så grovt. Se bara till att dom är för tappvatten. Här kan du se vad som finns i slangväg, bara som
3 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: Standardgängor på de i väggen. så ta med din blandare när du handlar. Lekande mutter mot väggen med kona och konkoppling i andra ändan för blandaren som ska passa.
3 svar · 4,8k läst
·
Q
quick: [citat] Rev ut mina gamla gjutjärnsrör förra helgen. Fick tag på 2st Lenox Diamond blad. Gick riktigt fint att kapa. Men det variera en del beroende på rörkvalite och hur mycket järn det är kvar i rören.
12 svar · 2,6k läst
·
C
Cortous: Hej Håller på med ett badrum och nu har röris varit här för att förbereda kulverten med nytt avloppsrör och matningar till tappvattnet. Badrummet ska ju ett LK fördelarskåp Uni 450 monteras. Vi ska ha en grå plastmatta och vill gömma den vita luckan. Min idé var att lägga den mellan två väggskåp som sedan har en skiva över sig. Då syns den minimalt men ändå tillgänglig.
0 svar · 3,3k läst
J
JCA: Japp det blev alt 1. Fyrrörskulvert +pem ut genom vägg nergrävd under terassen och upp i plattan på tillbyggnaden. Cirkulation på varmvattnet. Satte en PAX EOS för ventilation i tillbyggnaden. Gjorde allt själv förutom själva inkopplingen och rördragningen i huset. Kulverten var ett jäkla slit att få på plats, riktigt styv när det var kallt ute. Supernöjd med allt.
8 svar · 3,6k läst
·
D
DaDolly: När jag spolade igenom rören så tog jag bort silen längst ut på kranen och tappade tätningsringen i samband med detta , därför rann vatten längs med den utdragbara pipen bakvägen och fick mig att tro att jag ej lyckats dra åt min koppling rätt, det är löst
2 svar · 1,3k läst
·
D
Daniel 109: Jag tror inte att det är helt ovanligt att mätarna går sönder om man använder dem till smutsigt vatten.
11 svar · 1,0k läst
·
Serfi1
Serfi1: [citat] Tack för tipset. Tog bort vredet och såg att piggen fastnat. Smörjde med olja och ni fungerar värmen igen. :)
2 svar · 1,1k läst
·
E
erkka: [citat] Ja det är säkert så, hittade bara en uppgift om att rören måste ha 3.4 mm godstjocklek... Men vet inte om det är superkritiskt.
6 svar · 1,7k läst
A
Anonymiserad 282191: https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-kulventil-13mm-roer.372626/
1 svar · 2,9k läst
Birchwood
Birchwood: Hej vet att det finns diverse trådar om detta men har inte hittat exakt mitt trubbel. Frågan lyder, har installerat nytt kök i sommarstugan med enskilt avlopp och skall nu koppla in avloppet igen. Nya köket ger inte plats för en snygg dragning av avluftare upp på vinden likt tidigare. Har förstått att en vaccumventil inte är okey i mitt fall utan jag behöver drag åt ”båda håll”
0 svar · 1,1k läst
Roqqau
Roqqau: [citat] Rörkillen kom hit i morse och gjorde lite VVS-magi. någon typ av gängtejp samt en instruktion att kranen stängs om man skruvar medsols vilket fick mig att inse innebörden av följande inlägg: [citat] Man lär så länge man lever. Tack för all input och goda råd ✌
19 svar · 8,9k läst
·
L
LinusMarton: [citat] Ja precis så ser det ut. [citat] Nej, därför tror jag inte jag har något direkt läckage heller. Famous Last Words™ Jag tror mer på att Grohen inte mäter 100% rätt, temperaturförändringar i ledningarna eller dylikt.
8 svar · 4,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vad är det för smart med att ha ett sånt lock? ;)
11 svar · 3,9k läst
·
M
MoveMe: [citat] Tack och tack för länken
2 svar · 911 läst
J
jonaserik: Under beredaren sitter det normalt en armatur med allt i ett stycke och den innehåller, avstängning - backventil - säkerhetsventil ( 9 bar ) och SKA vara där, och blandningsventil för utgående VV , ställs för ca + 55 C
1 svar · 8,1k läst
L
larsw1: Hej Håller på att titta lite mer o mer på bevattning o gräva ner lite , men tycker priserna i sverige är rätt dyra , har hittat https://www.irrigationdeals.com/en/ som säljer Finns där fler som något vet om som är stabil o bra ?
0 svar · 831 läst
N
Nygge72: Hej, nu måste jag fråga igen. När jag sätter ihop denna vid diskmaskinen så får jag den ej att täta där pilen pekar (övergång plast/metall). Jag har en gummitätning liggandes där och har provat att dra om den 2-3 ggr men med samma resultat. Jag är rädd att ta i för mycket när jag drar eftersom det är plast. Bör jag byta ut den mot en övergång i metall istället (tänker att
24 svar · 3,9k läst
·
J
jonaserik: Ja du , finns nog inget färdigt paket utan det måste nog till lite egen lösning för det hela, jag kommer inte längre nu. Lycka till.
7 svar · 1,9k läst
R
Roslagen11: [citat] Hej, Ok tack för svar. Och inga problem med spolning och lukt etc.? Har du någon bild på hur det såg ut när det blev klart?
15 svar · 32,0k läst
·
L
L i n u s: [citat] Nu svarar jag på mig själv att idag kom domen. Dränerade i höstas genom att ta bort dräneringsplugg, backventil, öppna alla kranar och köra pumpen en stund. Sen har den stått i sitt pumphus i 20-30 minusgrader. Kopplade på vattnet idag och det verkar funka utmärkt.
12 svar · 6,2k läst
·
M
mawi1040: Det är fristående. Ja jag ska kolla hos grannen och boka en spolbil kanske är det som gäller…
2 svar · 2,3k läst
·
putte22
putte22: ajdå.. trodde dom hade ansvaret fram till avstängnings stället.. då det sitter nära stammen på inkommande till lgh
4 svar · 2,5k läst
·
A
ati: [citat] Vill du verkligen reparera en lösning där takavvattningen leds in i huset? :)
3 svar · 2,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ser ut att vara en gammal gjutjärnsbrunn, det enda som saknas är en rensplugg. Det finns filter man kan sätta/lägga i en golvbrunn, tex https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare-rengoring/stadadiska/rorets-golvbrunnsfilter-2-pack/1002606.16031/ Sedan finns det externa luddfällor/-lådor, tex
1 svar · 1,2k läst
·
T
Torpet123: Ja jag har också tänkt att tanken visar 70 grader och då borde det inte vara någon fara. Så tack Vred kanske 1 cm och märkte skillnad. Ska vrida lite till! Kommer dock lite stötvis varmare ibland fortfarande men så har jag för mig att det alltid varit så det har jag inget problem med, bara jag får varmt vatten
7 svar · 691 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.