1 482 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Järnhalt i borrad brunn,förändring?
Har en i höstas ny brunn, 120 m,
Ej använd före sommaren 2021, vid vattentest i juni noteras järn De,elof till 1,1mg/l
Nytt prov 1 mån senare visar 0,1 och egen test nu indikerar under 0,1. Ingen missfärgning eller utställning om vatten stått någon dag i glas.
Kan järnhalt av någon anledning sjunkit efter en tids vattenförbrukning?
Har 40 meter fodret är någon inverkan?
Har dock lite lukt av svavelväte.
Kan det i dagsläget räcka med att åtgärda det med extra syretillsättning?
/frågvis torpare
Ej använd före sommaren 2021, vid vattentest i juni noteras järn De,elof till 1,1mg/l
Nytt prov 1 mån senare visar 0,1 och egen test nu indikerar under 0,1. Ingen missfärgning eller utställning om vatten stått någon dag i glas.
Kan järnhalt av någon anledning sjunkit efter en tids vattenförbrukning?
Har 40 meter fodret är någon inverkan?
Har dock lite lukt av svavelväte.
Kan det i dagsläget räcka med att åtgärda det med extra syretillsättning?
/frågvis torpare
Montage av syresättare kan du bara svara på själv, självklart kan man det, om man känner sig trygg i att dra rör själv.
Tänk på att syret skall både in och ut ur systemet, en syreaktivator brukar räcka om det inte är för mycket svavelväte.
Tänk på att syret skall både in och ut ur systemet, en syreaktivator brukar räcka om det inte är för mycket svavelväte.
Tack igen , några fler amatörfrågor om jag får ursäkta....
Har fått förslag att borra några hål i slangen i borrhålet över vattenlinjen samt sätta en backventil för att få syresättning, finns några nackdelar med sådan lösning jämfört med luftinjektor?
Borrhål i slang är ju svårt att återställa om det ej skulle bli bra resultat. En Injektor är väl justerbar?
Har ju även en hydropress installerad sedan tidigare,har det någon betydelse för val av lösning?
Har fått förslag att borra några hål i slangen i borrhålet över vattenlinjen samt sätta en backventil för att få syresättning, finns några nackdelar med sådan lösning jämfört med luftinjektor?
Borrhål i slang är ju svårt att återställa om det ej skulle bli bra resultat. En Injektor är väl justerbar?
Har ju även en hydropress installerad sedan tidigare,har det någon betydelse för val av lösning?
Det sista man vill göra är att syresätta borrhålet, all ev. Metall kommer då oxidera och falla ner i borrhålet.
Har du en hydropress så monterar. Du en syreaktivator efter hydropressen.
Du kan inte sätta en luftinjektor på hydropress. Ex. Micronizer, den ska monteras på hydrofor med avluftning.
Har du en hydropress så monterar. Du en syreaktivator efter hydropressen.
Du kan inte sätta en luftinjektor på hydropress. Ex. Micronizer, den ska monteras på hydrofor med avluftning.
Hej!
Jag skulle rekommendera dig att byta ut hydropressen mot en hydrofor som första åtgärd. I hydropressen kommer vattnet ej i kontakt med luft , och att montera en syreaktivator före en hydropress ger ej samma resultat som före en hydrofor.
Jag skulle rekommendera dig att byta ut hydropressen mot en hydrofor som första åtgärd. I hydropressen kommer vattnet ej i kontakt med luft , och att montera en syreaktivator före en hydropress ger ej samma resultat som före en hydrofor.
Syreaktivator är två delar, syretillförsel och syreborttagning.
Syretillförsel kan man montera före tryckkärl och avluftning monteras på eller efter tryckkärl.
En syreaktivator monteras efter HP och den får inte vara för liten. Helst 60liter och över.
Syreaktivaror fungerar jättebra upp till medelhöga svavelväte värden.
Är det väldigt mycket sätter man en syresättningshydrofor med inbyggd avluftare i komposit, med en luftinjektor före.
Syretillförsel kan man montera före tryckkärl och avluftning monteras på eller efter tryckkärl.
En syreaktivator monteras efter HP och den får inte vara för liten. Helst 60liter och över.
Syreaktivaror fungerar jättebra upp till medelhöga svavelväte värden.
Är det väldigt mycket sätter man en syresättningshydrofor med inbyggd avluftare i komposit, med en luftinjektor före.
Klicka här för att svara