Jag ska till att dra rören för tappvatten i badrummet i Attefallaren jag bygger. Har i princip noll vana och erfarenhet av detta, men tänkte göra det själv i alla fall.

Jag vet inte vad som är standard eller bäst mm, men jag har kikat lite på LK Pushfit endast för att det ser enkelt ut att använda, prisbild mm är inget jag funderat på ännu. Sen om Pushfit är rätt att använda eller inte diskuterar jag gärna. Kanske är det bättre med rena standardprodukter och ha ett större utbud?

Frågorna som dyker upp är rätt många, men i princip är det frågan om vilka kopplingar jag behöver. Jag har idag en 32 mm PEM som kommer in. Därefter har jag inget. Jag ska ha allt, även en 50 – 80 liters VVB. Det som ska installeras är en dusch, ett handfat och en toalett.

Min tanke är att gå från PEM-slangen till en fördelare för kallvatten. Från den fördelaren går en slang till VVB. Från VVB går en slang till fördelare för varmvatten. Sen drar jag direkt från respektive fördelare till varje enhet. Eller är det bättre att dela upp flödet i två direkt från PEM-slangen?

Jag tänkte använda LK P-ex 16 mm.

Så listan just nu ser som följer.

Övergång från 32 mm PEM till 20 mm anslutning på fördelaren. Där hittar jag inget som ser direkt ut som det jag söker.

Fördelare med avstängning för varje anslutning. 2 stycken som går att bygga ut i framtiden.

VVB

4 stycken Pushfit väggdosor, Dusch, handfat och toalett.

4 stycken anslutningskopplingar för blandare anpassade för Pushfit dosor

En övergång från P-ex till klämringskoppling för kromat kopparör fram till toaletten. Fungerar det med väggdosa här? Eller krävs det ett bockstöd och att P-ex går rakt ut och koppling direkt på slangen?

Väggskenor eller fästbyglar för väggdosorna

Sen behövs det väl monteringsmaterial typ klamring av rör mm. Vad rekommenderas.

Det är träbjälklag, så det går att fästa enkelt.

Förslag på praktisk och bra VVB? Jag tänkte försöka ta allt från ett ställe, t ex Rinkaby rör, men det går att fördela inköpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.