Har skaffat 2 st IBC-tankar med stålram runt.
Tänkte att man skulle kunna fylla dem med regnvatten och sedan kör med pump för bevattning.

Tänkte ställa dem cirka 7-8 meter bakom varje hängränna. Gavelbiten på hängrännan ersätter man med ett 100 mm rör som leds ner mot hålet på toppen (inte i så att det kan brädda över). Inte snyggt, jag vet, men som ett prov.

Då kommer ju det 'normala' regnet att gå ner i stupröret medan kraftigare regn delvis hamnar i tanken, är tanken (pun intended).

I hålet på toppen på tanken lägger man någon form av nät för att ta bort det värsta skräpet. Ungefär 10 cm från taket sätter jag ett bräddningsutlopp på säg 100 mm så att det inte överfylls. Det skulle man kunna leda längre bort i skogen om det nu är så.

Men, hur gör man på vintern? Visst är det så att oavsett så måste jag tömma tankarna för att det inte ska frysa sönder och lämna öppet, kanske till och med ta bort bottenkopplingen? Självfallet måste jag ta bort tillflödet under vintern.

Tankar (jaja!), tips och funderingar?

Jag förstår nog inte riktigt vad det är du försöker uppnå. Vill du bara samla in vatten när det regnar mycket?
I vanliga fall låter man väl allt vatten gå ner i tunnan, och sen låter man bräddningsutloppet gå ner i stupröret. På så vis samlar du upp så mycket vatten som din tunna klarar av.

Finns några olika sätt att få in vattnet i tunnan, det här är ett exempel.
https://hemmy.se/tradgard/greenline-anslutningskit-till-stupror-100-mm

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
Tack för svar.
Jo en sådan lösning skulle kunna fungera. Av olika skäl kan jag dock inte ha tankarna nära huset utan behöver ha dem 7-8 meter bort. Något som stänger när tanken är full är vad jag är ute efter.

Men hur gör man vintertid? Räcker det med att öppna bottenventilen eller måste jag montera bort hela ventilen.

Den produkten som länkades till innan pallar att man har tanken några meter bort, dock gissar jag att du då pga den längre slangen inte kommer fånga upp allt vid kraftigare regn då flödet i slangen blir rätt lågt. Principen på den uppsamlaren är att man sätter den på den på stupröret på en höjd som motsvarar den övre vattennivån i uppsamlingskärlet så fallet blir dåligt. Jag har själv en sådan med 2.5m slang till ett 200l kärl och det funkar skapligt

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.