Vi är två fritidsfastigheter (med enkel "permanentstandard") på Ljusterö i Stockholms skärgård som delar på en borrad brunn med diameter 140mm men med okänt djup. En annan granne tror sig minnas att den inte är speciellt djup. Idag har vi varsin pump och varsin hydropress men kommer troligen göra detta till en gemensam anläggning.
Hur som helst får vi in markant salt vatten i brunnen från slutet av juni/juli. Grundvattnet verkar alltså inte räcka så salt vatten rinner in. Om det är relikt vatten eller östersjövatten vet jag inte men det är ett utbrett problem här men i olika omfattning.
Under januari-juni, då vattnet är bra (tjänligt med ett par anmärkningar) så har vi lite hög turbiditet (4.27, gränsvärde max 3) men mycket högt kalcium (109, gränsvärde 20-60) som jag misstänker är orsaken till den höga totala hårdheten (16.6). Andra värdena är samtliga inom respektive gränsvärde.

Vi vill ha bort saltet och kalciumet (avhärdning). Vill helst inte ha lösning med litet filter till en kran, utan bra vatten till både kök, dusch och tvätt.

Har ni några förslag på lösningar?

Redigerat:
Tror ni behöver en lite större RO anläggning? Jag har kollat runt länge och jämfört och i Stockholms skärgård finns det en del att välja mellan där den svensktillverkade "Blue Marine" https://www.swedishgtc.se/blue-marine-produkter/blue-marine-black-basic-220 känns superproffsig och nära för installation och service... Men den kostar rätt mycket mer än finska motsvarigheten Empro från Finnvoda https://finnvoda.se/produkt/vattenrenaren-for-ditt-hus-eller-din-fritidslagenhet-empro-250/

Nån av dem skulle jag skaffa om jag hade råd just nu. Det finns givetvis större företag som renar vatten. Enwa i Göteborg är kanske de som jag litar på mest men inte blir det billigare inte. Men bra grejer får man för pengarna. Hade ett Enwa-system (avhärning, avjärning, RO) som gick mycket i 18 år innan det tillslut gav upp...

En stor bufferttank är bra (eller varsin) och bygg ett separat pumphus för vad folk än påstår så låter avsaltaren jäkligt mycket. Det är högt tryck på pumpen som ska pressa vattnet genom membranet...

Lycka till!

R redrobot skrev:
Tror ni behöver en lite större RO anläggning? Jag har kollat runt länge och jämfört och i Stockholms skärgård finns det en del att välja mellan där den svensktillverkade "Blue Marine" [länk] känns superproffsig och nära för installation och service... Men den kostar rätt mycket mer än finska motsvarigheten Empro från Finnvoda [länk]

Nån av dem skulle jag skaffa om jag hade råd just nu. Det finns givetvis större företag som renar vatten. Enwa i Göteborg är kanske de som jag litar på mest men inte blir det billigare inte. Men bra grejer får man för pengarna. Hade ett Enwa-system (avhärning, avjärning, RO) som gick mycket i 18 år innan det tillslut gav upp...

En stor bufferttank är bra (eller varsin) och bygg ett separat pumphus för vad folk än påstår så låter avsaltaren jäkligt mycket. Det är högt tryck på pumpen som ska pressa vattnet genom membranet...

Lycka till!
Hur funkar ett sådant RO-filter om det inte finns salt att ta bort? Fortfarande 50% utbyte eller släpps allt vattnet igenom då? Vi har nästan ingen salt januari-juni.

Gissar att man sätter avhärdning (ta bort kalcium) innan RO.
Så: pump -> förfilter (partiklar) -> Avhärdning -> Avsaltning -> Vattenlagring -> Hydropress

Hur klarar sig vattnet i ”lagret” om man inte är på plats och förbrukar något under 4-6 veckor? Bara hålla frostfritt och använda vattnet?

• Gilla
NilsBirger
  • Laddar…
Hmm... Tror det är bra frågor för en tillverkare egentligen men jag hade tänkt såhär: om det är vatten utan salt en del av tiden hade jag satt in en by-pass så att en kan ha avsaltaren (RO:n) avslagen den perioden och köra igenom vatten med några veckors mellanrum för att hålla membranen våta. (Tror iofs att det tar lång tid för dem att torka vilket de ska undvika att göra vad jag förstått...).

Eftersom vatten är det enda som passerar membranen borde det inte bli så mycket som 50% avskiljning. Visserligen tar RO:n allt som kan finnas i vattnet, kemikalier etc så vågar inte säga hur det blir med det. I regel behöver man dubbelt så mkt vatten som en gör av med men... Vet inte.

Har läst om system som släpper igenom lite av originalvattnet för att inte slösa på det. Så länge salthalten håller sig under gränsvärdet (100mg/l) så är det tjänligt utan anmärkning. RO:n tar som sagt bort allt – gör batterivatten av det – och det är varken gott eller nyttigt att dricka...

Så enligt ditt förslag:
pump -> förfilter (partiklar) -> Avhärdning -> Avsaltning -> Vattenlagring -> Hydropress

Skulle lägga till "efterpolering" (efter avsaltaren eller efter lagringen beroende på vad en lagrar i, rostfritt eller plast...) som tillsätter lite av det du tagit bort av mineraler för att ge smak och ett nyttigare vatten. Eller blanda det med lite av råvattnet som jag beskrev ovan...

Jag tror att alla moderna system idag antingen har egen omsättning på buffertvattnet genom att tömma tanken och fylla på med nåt intervall eller som CIP (Clean in place) som spolar membranen med rent vatten då och då eller har en bakteriedödande lampa i bufferten för att hålla det fräscht.

Men, jag är glad amatör så folket på företagen har nog mer precisa svar!

Avsaltningsanläggning med återmineralisering ligger på runt 100 000:-. Det som sedan tillkommer är förfilter. Ex. Jonbytare för järn och kalk. Enklast är att platsbygga anläggningen så man kan dimensionera för efterlagring. Anläggningen monteras med en bypass och kan enkelt kopplas ifrån.
Dricksvatten kan lagras upp till 3 mån om det står kallt och inte utsätts för solljus. Man kan även komplettera med UV-ljus om man är osäker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.