Vatten & Avlopp
Vispen74: Har en infiltration med pump till då den ligger högre än slamavskiljarn. Denna fungerade bra så länge det var låg belastning på det. Sedan lyckades de paja nivågivaren till pumpen vid en tömning för 10 år sedan, med slamflykt som följd då pumpen ständigt gick en längre tid och pumpade upp ytvattnet i infiltration. Sedan dess är det problem. Min fråga är; vad har man i stället?
carlfredrik: [citat] Kanon. Då kör jag på slangvarianten tills vidare och låter en rörmokare göra en "mer ordentlig" dragning vid senare tillfälle när mycket av vårat V/A ändå kommer bytas ut. Tack igen!
fribygg: Eftersom du har blandare av känt märke finns reservdelar att köpa sök på "utloppspip" bör gå att få tag i en ny för en femhundring.
Hans Åke Lindquist: Under vintern började husets ca 10 år gamla hydropressor (24 liter) ge ifrån sig vattnet stötvis med många tillslag. Jag hade svårt att pumpa i luft genom ventilen, som var igenslaggad. Lyckades till sist blåsa ren ventilen. Tog ut gummiblåsan och upptäckte inget vatten mellan plåthölje och blåsa. Fick allt att fungera fint. Nu är det emellertid dags igen. Pumpen gör ideliga
svartöra: Möjligen är detta rätt reservdel: https://www.rinkabyror.se/artikel/ventiloverstycke-utkast-/ Kostar då i princip lika mycket som en ny utkastare, som alltid finns på kampanj någonstans, men det verkar enklare att byta överstycket.
BirgitS: Om du råkar göra fel så att det uppstår en vattenskada i hyreslägenheten så kan det bli mycket dyrt för dig skulle jag tro. Befintliga blandare är inte heller din egendom. Det är aldrig enkelt att byta blandare första gången man gör det. Det blir dyrt om du måste ta in en rörmokare för att du inte får det tätt. Köksblandaren har en mycket stor yta mot diskbänken och så ser
Demmpa: Kopplingarna kan frysa sönder, eller tryckas isär. För anslutning finns tex följande koppling, https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pemxinv-25xr20 där du kan montera gardenakoppling. Mot vattenutkastaren så kan du tex använda följande koppling, https://www.vvsbutiken.nu/product.html/rak-koppling-402-plast-invandig-ganga?category_id=1669
BirgitS: Välkommen till forumet! [citat] Kan ju vara någon packning som är gammal och intorkad så det inte sluter tätt längre. Sånt brukar gå att byta. [citat] Om man inte har en fungerande avstängning och det pga. det blir en vattenskada kan försäkringsbolaget tycka att man inte ska ha någon ersättning eller en reducerad ersätttning. [citat] Om du menar att diskmaskinen har en knapp som
Claes Sörmland: Ja finns inget servitut så är det i princip bara att meddela grannen att det är dags att ordna sitt eget avlopp men inte på din fastighet. Sen kommer ju hela den sociala aspekten och det blir ofta känsligt när frågor med stora kostnader ska diskuteras. Typiskt sett är det ingen bra idé att dela på infiltrationer mellan flera fastigheter. Det beror på att vattnet måste fördelas jämnt
putte22: Ingen som har något tips vad det kan vara för klämringskoppling som har DK instansat på muttern? Vill försöka få tag på en ny klämring så jag kan byta 12mm röret hela vägen från kulventilen och upp till nya köksblandaren.
Freddekk: Tack NoOne2k och Maledictus! Verkar inte så givet med hydropress längre, får ta mig en funderare. och se vad som är rimligt platsmässigt. Verkligen tack för att ni svarat på min fråga!
tergo: leta reservdelar till vårgårda hos gustafsberg en länk i ämnet Hjälp med att identifiera vattenutkastare | Byggahus.se
Jan_G: Nej, ingen plint i en damm ;-) Du kommer få kraftig tjälskjutning pga av det. Försök dränera istället. Gräv ett djupt dike utmed tomtgräns (Prata med grannen först) och lägg i markduk, dränslang/rör och makadam. Koppla ihop med en lägre liggande brunn så att inte vatten går bakvägen ut i marken. Du kan samtidigt gräva för altanplint.
Berroni: [citat] Det går säkert men då får man bila upp RÄTT plats :)
Ett fisk: Hej! Hur går man tillväga för att dra ut vatten till garaget från tvättstugan där inkommande vatten och värmepumpen står? Har vattenutkastare på utsidan av väggen så tänkte att man kanske lämpligast går på den ledningen på insidan och sedan borrar sig ut? Har dock golvvärme ingjuten i plattan så den bör man kanske akta sig lite för. Huset är byggt 2005, hur nära väggar
Eklunda: Har ett gammalt pvc rör (från början av 80 talet) som går från en brunn i mark ca 200 meter och sedan 300 meter ut i en sjö. Skall ha grävts av vid en muddring vid millennieskiftet. Det användes efter rening som hushållsvatten under 80 talet. Nu är det aktuell att dra fram sommarvatten i området och funderingen är om det går att använda det gamla röret? Vi har dykt efter röret men
wildeside: [citat] Inget som en vanlig villaägare råkar ut för! handlar oftast om 10 tal meter.
cpalm: [citat] Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning utan bara konstaterat att de slangar jag råkat djupfrysa klarat sig fint, men det tar en h-vetes tid att tina upp dem. De har varit helt vanliga PVC-slangar, men hur det funkar i längden vet jag inte. Det är nog värre med blandare, kopplingar och sånt. Nä, du får nog göra en lösning som bygger på att det inte står vatten i
furubo: Hej! Jag står inför en stundande renovering av mitt badrum från 1962. Har funderingar kring radiatorn hur jag ska lösa det på bästa sätt. Jag kommer behöva flytta radiatorn ut en bit då det kommer bli för tight till bakomvarande vägg. Jag har för avsikt att återanvända radiatorn då det sitter likadana i övriga huset och inbillar mig att de är bra? Vad blir bäst tro? Skarva på
nivv: Jag tänker lägga 20mm PEM-slang, kanske 25mm. Om du vill ha det enkelt kan du lägga 20mm PEM, då ska gardenas 3/4”-kopplingar funka rakt av.
Jockes123: Ok tack för hjälpen. Får bli att kolla upp en sån lösning.
SågspånPappspikEternit: [citat] *pust* Tur att det finns en klok person i tråden som faktiskt vet :rofl:!
jkwills: [citat] Tack! Jag såg muttern men de var ganska tuff att lösa. Ska försoka igen och hålla tummarna denna gången :)
NoOne2k: Kör på PRK direkt mellan pump och slang. Som exempel hänger man borrhålspumpar i slangen och där kan det bli ett litet ryck varje gång pumpen startar.
gunnel@gunnel.net: [citat] Det ser ut just som en dosa, där man dragit fram el för kommande behov. Kan finnas en plint, med elkablar anslutna. Om du vill vara riktigt försiktig, stänger du av elen i köket, och öppnar och tittar...
je_le: Hej, Detta är förmodligen en otroligt simpel fråga men jag undrar då jag inte har delarna tillgängliga utan de är i sommarstugan och jag skulle behöva köpa delar innan vi åker dit till helgen. Den gamla blandaren gick sönder och vi hade denna liggande, En Oras Nova 7460 (gammal modell, utgått). Det sitter någon form av excenterkoppling på den i nuläget. Jag antar att
Seamax: Tack - jo jag insåg att 10/12 är det jag behöver - dvs om det inte räcker med klämring. Mvh