S
Sidnas: Hej, vid det senaste ovädret fick jag en liten översvämning i källaren. Problemet var att det kom så mycket regn att stenkistan blev full och då åkte vattnet ut i brunnen som finns i källartrappan (och till slut nådde vattnet dörren som sitter ca 8-10 cm över marken....och läkte sedan in). Fullt förråd blev det. Nu gör jag följande, 3 struprör (av 6) tar jag bort från
0 svar · 767 läst
·
G
grytkonst: Det är en rör. Tänkte eventuellt även lägga på nån filtrering? Ok, men det låter iaf värt att förska i, tack!
2 svar · 644 läst
D
DavidNick: Hej Jag försöker hjälpa köpare lite, men vi har haft liknande tankar själva så det vore intressant att veta om jag tänker rätt här: I nuvarande tvättstuga finns vattenrör och avlopp i ett hörn, men tvättstugan i sig är väldigt stor. Finns det då något dåligt (i perspektivet VVS) i att göra ett rum utanför tvättstugan och bara ha en liten skrubb kvar med bara inkommande vatten
0 svar · 429 läst
Malin Ståhl
Malin Ståhl: [citat] Jag skickade ett mail åt detta företag. https://www.reliningvastragotaland.se/ Återkopplar med ev svar och bemötande
3 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: Dom första 4-5 meterna ska kan den dras med buntband med ca 50 cm mellanrum och inte dra till för hårt, detta för att pumpen rycker till i starten och om kabeln är i sling så kommer den skavas sönder mot berget, längre upp så räcker det med var 3 -4 meter och lika där, inte dra till för kung/fosterland ( slangen blir längre och kabeln måste föla med. På borrtoppen sätts
45 svar · 7,8k läst
·
T
tergo: på en del blandare kan man ställa i tempraturen på varmvattnet tex på mattsson kranar
9 svar · 1,7k läst
B
Buling: Sommarstuga som får nytt vatten, har en gammal 32mm PEL slang på backen under köket som måste förlängas för att nå genom trossen in i köksskåpet. Är det någon fördel att förlänga med pem första biten eller är det lika bra att köra pex hela vägen och slippa en skarv. Antar att rir blir ett måste. Vattnet är enbart till köksvasken och dras inte vidare därifrån i huset, men
0 svar · 918 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Grattis till den utmärkta dokumentationen. Du har där ett tillstånd för en anläggning. Det är en markbädd som har tillståndsgivits. Kolla med kommunen att punkt 6 i tillståndet har uppfyllts, d v s att kommunen verkligen har givit ett speciellt medgivande att ta anläggningen i bruk. Detta ska då finnas i kommunens diarium under samma aktnummer. Om detta inte har skett så kan
30 svar · 11,6k läst
·
M
manoos: [citat] Hur löste du det?
8 svar · 3,5k läst
K
Kirre2: [citat] Det är det bara kommunerna själva som kan göra utan att bli straffade.
44 svar · 9,9k läst
·
V
Vector: ... å vet du en grej... stäng av vattnet/ pump innan du far så har du lite säkerhet helt gratis. Bara så du vet
1 svar · 1,9k läst
U
Uffe A: Det finns speciella kopplingar till det anlitar du en röris så vet denne hur det ska göras Ska du göra det själv så föreslår jag att du går till Rinkabyrör och får tips Där finns alla tillbehör så att det blir bra
1 svar · 930 läst
joakim_j
joakim_j: [citat] Ja, jag tänkte inte göra det själv. Det tar jag in en röris för. Skall flytta vattenmätaren i samma veva.
4 svar · 2,0k läst
H
Harald Blåtumme: Normalt är det fastighetsägaren som har ansvar för att vattnet regelbundet testas av ackrediterat laboratorium, och att vattenreningsutrustning underhålls så att vattnet håller fastställda kvalitetskrav för dricksvatten. Möjligt att man kan avtala om andra arrangemang men det är så jag uppfattat gällande regler.
9 svar · 878 läst
·
Fotografen
Fotografen: En "vanlig jetpump":https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/jetpumpar-2/
2 svar · 2,4k läst
·
H
Hydropressmk: Hade en fundering. Vad händer i systemet ifall någon spolar toaletten, samtidigt som man maxar högtryckstvätten, samtidigt som vattenpumpen pumpar in vatten till hydropressen? Kan det uppstå nåt vakumliknande fel då?
13 svar · 2,9k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är väl så man brukar göra då.
4 svar · 2,5k läst
·
T
tergo: påminner om denna Golvbrunn | Byggahus.se
1 svar · 4,2k läst
·
A
AbsalonM: Tack för hjälpen! När är filtret bytt. Kul att du skickade filmen med Irma. Det är min närmaste granne.
2 svar · 3,6k läst
·
pokasd
pokasd: Jag försöker planera lite framtida köksbygge och tänkte kolla vad som är möjligt. Högsta önskan vore att få in en köksö med häll och vatten. För nya avlopslingan så undrar jag hur nära den oisolerade betongplattan. Behöver avloppet isoleras på nått sätt? Golvet idag är spån, 50mm cellplast och sen plattan. Hade ju underlättat rejält om man kunde lagt den i cellplasten bara
0 svar · 1,1k läst
D
Anonymiserad 282191: Ja,det hade ju skapat mer marginal om bottenventilen hade en rak anslutning direkt.
5 svar · 3,0k läst
·
H
husdrömmar89: Perfekt, tack för svar! Det kommer i princip bli rakt bak. Lite snett så att jag inte behöver borra i dörrfodret. Funktionen är ju viktigast, ville mest försäkra mig om att jag inte var ute och cyklade :)
5 svar · 1,1k läst
·
johnjensen
johnjensen: Min läcker och nu så mycket att vatten, med början ikväll, kommer ut ur min ventil. Hittade dock en ventil för vanlig cykelpump man kunde sätta på och det blev tätt så sömnen är räddad för i kväll, Tog och tappade ur vatten från trädgårdsslanguttaget innan jag lossade den lilla ventilen för att fylla på i den stora med kompressor och fort på med den lilla igen. Har nog ändå
31 svar · 14,2k läst
·
P
Plura: [citat] Hej, jag tog ett 160 för att vara säker. Har inte varit några problem. Två huskroppar 7,5x9,5 samt 7,5x11,5m. Kollade i brunnen någon gång vid tokregn men 160 röret var inte ens halvfullt /Pär
7 svar · 8,8k läst
S
Sargen: Tack ska ni ha för svaren! Då kör jag :)
5 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: Ejektorpump, 2 slangar ner i hålet, förhoppnigsvis sitter det en s-k 11 meters bit längst ner, denna är för att förhindra att pumpen suger luft. Vid dåligt med vatten så kommer vattnet bara att pumpas runt i slangarna och inte kunna bygga upp ett tryck som kan skjutsa på vattnet uppåt. När tillflödet ökar och nivån i hålet höjs då kommer pumpen att höja trycket igen och spruta.
3 svar · 1,5k läst
MrJay
MrJay: Aldrig gjort det på någon av mina Ballofix, trots det funkar de ypperligt efter flera år…
1 svar · 704 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Lite beroende på typ av tryckströmbrytare, men skillnadsskruven brukar påverka absoluttrycket lite också. Med skillnadsskruven på minimum, så är det ju ( i stort sett) bara huvudtryckskruven, som är aktiv.
3 svar · 1,8k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Ok. Har du knackat på rören så kom inte kommer ner bakom badrumstaket? Annars är det bara börja riva väggen och öppna golvet lite så du ser vart dom tar vägen till att börja med. Sen löser man problemet.
10 svar · 3,4k läst
·
Vispen74
Vispen74: Har en infiltration med pump till då den ligger högre än slamavskiljarn. Denna fungerade bra så länge det var låg belastning på det. Sedan lyckades de paja nivågivaren till pumpen vid en tömning för 10 år sedan, med slamflykt som följd då pumpen ständigt gick en längre tid och pumpade upp ytvattnet i infiltration. Sedan dess är det problem. Min fråga är; vad har man i stället?
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.