Hej.

bor i göteborg och får inte tag i några BD klassade avloppsrör som privatperson. Hittade dessa på biltema dock som är BD klassade.

är det någon som använt deras avloppsrör för ingjutning? Jag funderade på uponor först men dessa måste beställas och som amatör är det svårt att veta exakt vad som går åt i detalj. Därför tycker jag det var smidigt med biltema då det är nära. Närbild av en hand som håller ett BD-klassat avloppsrör med märkning, på en butikshylla med fler rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BD klassat avloppsrör på en hylla i butik med synliga specifikationer på röret.
Skapa konto
BD-klassat avloppsrör på hylla i butik med texten "+GF+ HAKAN" på rörets sida.
Skapa konto

Mvh Andreas

Jag upplever att rören som säljs på Biltema som är tillverkade av GF är svårare att montera än Uponor eller Pipelifes rör. På byggmax tror jag att jag kunde köpa Pipelifes sist jag handlade där.

Det underlättar om du köper glidex eller silikonspray för att smörja kopplingarna.

Ok.

tänker mer att det hade underlättat då det är riktigt nära. Vad jag kan se på klassning är både uponor och GF BD S16 klassade så ska inte vara någon skillnad.
Även Nordic polymark certifierade. Hade ni använt de från biltema?

//Andreas

Så länge de är märkta med bd, vilket biltemas är är det lugnt, enda nackdelen med biltemas är som sagt att de jag köpte där för att komplettera var väldigt tight passform i muffar och rör.

S Sandman88 skrev:
Ok.

tänker mer att det hade underlättat då det är riktigt nära. Vad jag kan se på klassning är både uponor och GF BD S16 klassade så ska inte vara någon skillnad.
Även Nordic polymark certifierade. Hade ni använt de från biltema?

//Andreas
Min filosofi är att allt som är svårt eller kostsamt att byta ut ska komma från tillverkare med erkänt god kvalitet. Dit räknar jag personligen inte biltema alldeles oavsett vilken klassning de tryckt på sina rördelar.

Närmsta rörfirma måste väl kunna sälja BD-rör till dig?

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Jag har gjutit in rör från biltema iaf, av samma anledning som du nämner. Funkar än så länge. Jag hade ett par rör/delar av andra fabrikat också. Märkte ingen större skillnad.

mexitegel mexitegel skrev:
Min filosofi är att allt som är svårt eller kostsamt att byta ut ska komma från tillverkare med erkänt god kvalitet. Dit räknar jag personligen inte biltema alldeles oavsett vilken klassning de tryckt på sina rördelar.

Närmsta rörfirma måste väl kunna sälja BD-rör till dig?
GF som tillverkar biltemas rör skulle jag säga inte är någon liten skittillverkare, på jobbet använder vi endast GF för vissa elsvetsmuffar i vissa större dimensioner för skarvning av polyetenrör.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Då är det ju bra, problemet är de plötsligt har en annan leverantör där den tidigare goda kvaliteten är ersatt med något riktigt skräp. Ser man då inte upp vid varje köp så är skägget ofrånkomligt i brevlådan.

Krilleman
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Och för att komplettera; använd alltid glidex eller motsvarande vid montering oavsett fabrikat.

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Tack. Får bli biltema då det underlättar för mig.

val av golvbrunn? Alltså märke. Jafo eller Purus?
Plattan är 15 cm tjock, någon man ska tänka på?

fallet på 1,5 cm/ m kommer ju överstigas med en brunn med sidoutlopp men har väll ingen betydelse då det enbart är vatten ifrån golvbrunnarna?

//Andreas

S Sandman88 skrev:
Tack. Får bli biltema då det underlättar för mig.

val av golvbrunn? Alltså märke. Jafo eller Purus?
Plattan är 15 cm tjock, någon man ska tänka på?

fallet på 1,5 cm/ m kommer ju överstigas med en brunn med sidoutlopp men har väll ingen betydelse då det enbart är vatten ifrån golvbrunnarna?

//Andreas
Kravet är att det är minst 1.5cm/m, det kan vara rätt mycket mer utan att det blir problem.

S Sandman88 skrev:

//Andreas
Du kan S-a ner med två 45, 30 eller 15 graders böjar om du behöver komma längre ner med röret. Det brukar även underlätta när man ska justera brunnen så att den ligger i våg.

H
Det är stoooor skillnad i vikt mellan biltemas avloppsrör mot det som finns på Ahlsell.
Alltså är Ahlsells märke av tjockare gods.

• Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
Om jag skulle ha använt biltema rör så hade jag haft dem på synliga ställen!!! Biltemas rör är VÄLDIGT mjuka!!! Passar inte hundra med ”riktiga rör”.

Men man får göra bedömningen själv, jag personligen hade inte gjutit in/lagt rör under platta från något som inte är av känt märke, rita på röret så du ser att de sitter ihop ordentligt man vill inte stå där med problem sen som visar sig vara en läckande skarv eller att röret är deformerat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.