Hade en rörmokare hemma eftersom vi fått problem med avloppet från ena badrummet. Jag hade hoppats att stoppet skulle finnas i rören under vårt hus (torpargrund) men enligt rörmokarn som både spolade och filmade så är problemet en bit utanför huset..
2m utanför huset har vi en spolbrunn. Från den går det en 160mm pipa ut till en brunn på gatan. Totalt mellan hus och gatubrunn ca 19m. Enligt honom så har pipan från gatubrunnen fel fall, vilket gör att det blir typ som en sänka runtkring spolbrunn, där då det bli stopp med tiden. Pipan från spolbrunn in till huset verkar ha rätt lutning.
För att fixa detta lär man gräva upp allt, vilket jag misstänker jag själv måste betala, trots att orsaken egentligen ligger helt eller delvis utanför tomtgräns. Dvs det kommunala VA-bolagets område.
Rörmokaren trodde runt 50kkr för det hela, låter det rimligt?
Hur tror ni VA-bolaget hanterar det här?
Finns det möjlighet att försäkringen tar sånt här?
//WSP
2m utanför huset har vi en spolbrunn. Från den går det en 160mm pipa ut till en brunn på gatan. Totalt mellan hus och gatubrunn ca 19m. Enligt honom så har pipan från gatubrunnen fel fall, vilket gör att det blir typ som en sänka runtkring spolbrunn, där då det bli stopp med tiden. Pipan från spolbrunn in till huset verkar ha rätt lutning.
För att fixa detta lär man gräva upp allt, vilket jag misstänker jag själv måste betala, trots att orsaken egentligen ligger helt eller delvis utanför tomtgräns. Dvs det kommunala VA-bolagets område.
//WSP
Låter som att nån har schaktat för djupt vid huset när avloppet monterades och sen inte har säkerställt packning av schaktbottnen. Allt har säkert monterats med korrekt fall men sen sjunker det hela åren efter återfyllnad. Ett klassiskt amatörfel vid förläggning av självfallsledning i mark.
Jepp, från överlämningspunkten 0,5m utanför tomtgräns, är det ca 8m till spolbrunn. Så grävningen på min tomt är väl ca 10m eftersom man förmodligen behöver få tag i pipan som går in i huset.Demmpa skrev:
Är 50kkr rimligt för arbetet tro?
Du har säkert rättClaes Sörmland skrev:
Ligger anslutningspunkten för högt går det ju inte att åtgärda så lätt.
Okej. Jag fick för mig att det var källare. Men det var det ju inte. Då går det absolut att lösa. Även om det inte är kul att behöva gräva under huset.
Kan du ladda upp en kopia på rörinspektionen?W wsp skrev:Hade en rörmokare hemma eftersom vi fått problem med avloppet från ena badrummet. Jag hade hoppats att stoppet skulle finnas i rören under vårt hus (torpargrund) men enligt rörmokarn som både spolade och filmade så är problemet en bit utanför huset..
//WSP
Om ledningen verkligen är lagd med fel fall så får du schakta hela vägen. Men jag uppfattade din beskrivning som att det var ett lokalt fall vid spolbrunnen ("en sänka runtomkring spolbrunnen"), t ex p g a att schaktbottnen har sjunkit lokalt. I så fall går det ju att åtgärda lokalt genom att gräva upp och flytta upp spolbrunnen och rören som sjunkit i sänkan.W wsp skrev:
Aha, nu förstår jag hur du menar. Tror rörmokaren sa att hela röret ut till gatan hade väldigt dåligt fall och att lokalt runt spolbrunn va det t.o.m. bakfall..Claes Sörmland skrev:
Om ledningen verkligen är lagd med fel fall så får du schakta hela vägen. Men jag uppfattade din beskrivning som att det var ett lokalt fall vid spolbrunnen ("en sänka runtomkring spolbrunnen"), t ex p g a att schaktbottnen har sjunkit lokalt. I så fall går det ju att åtgärda lokalt genom att gräva upp och flytta upp spolbrunnen och rören som sjunkit i
sänkan.