Hej! Har nyligen köpt ett hus från -56 på Gotland, vilket tillhört en familjegård. Huset är i stort behov av flera dyra renoveringar, vilket gör att jag måste prioritera.
Det jag främst prioriterar mellan är absolut nödvändiga saker, vad som är smart att göra samtidigt för att hålla kostnaderna nere på lång sikt, men också vad som kommer att höja värdet både för mig vid vistelse och vid ev försäljning.
Detta är ett trähus med betongkällare. Badrummet har fuktskador och förmodligen röta i golvet ner till källaren, så absolut nödvändigt att renovera omgående.
Så, till mina frågor då.
1. Inbillar jag mig nyttan av stamrenovering? Är det värt att bekosta en inspektion/undersökning först?
Eftersom Gotland har vattenbrist tänkte jag byta till snålspolande toaletter, men har läst att det ofta blir problem/stopp med gamla stammar.
2. Vad jag förstått av mitt googlande är att man kan byta ut stammar delvis. Dvs att det går att göra "bara" delarna till badrummet.
Bör man då ta både vatten och avloppsstammen?
3. Kan punkt 2 ha en negativ effekt på övriga stammar i huset? Dvs rubba någon "balans" i systemet eller liknande?
4. Igen om punkt 2, vad är egentligen smartast, ta alla stammar direkt oavsett skick, eller dela upp det i omgångar vart efter? Hur stor påverkan på ett ungefär har det på kostnaden?
4. En liten toalett på övervåningen ska också så småning om renoveras, men här finns inga fuktskador så är inte nödvändigt egentligen just nu.
Hade ni tagit stammarna till detta badrum direkt också?
5. Vad kan det tänkas kosta?
Jag förstår att det beror på många faktorer, och jag har googlat mig fram till prisuppskattningar på allt ifrån 100 000 - 600 000 kr, vilket känns skrämmande.
Vad har ni stambytt och vad har det kostat er? Alltså själva stambytet.
6. Vad kan man göra själv för att hålla kostnaderna nere? Och tvärt om, något man absolut inte bör göra själv?
Jag har erfarenhet av lägenhetsrenoveringar, men detta är mitt första hus. Så även om jag är händig/hobby-byggare är detta lite outside my comfort zone så att säga. Är intresserad av korrekt utfört och hållbart arbete.
Tacksam för all input på hur man bör tänka kring detta, och att få höra om era erfarenheter.