Skall försöka montera in en diskmaskin i ett gammalt 60-tals kök och har lite funderingar på vad som är smartast samt om någon har några bra tips jag kan ta med mig.
Till att börja med så är jag ingen rörmokare, men jag har inte tummen mitt i handen (iallafall inte hela tummen).
Blandaren i köket är en sk väggblandare, alltså denna sitter inte monterad i diskbänken utan rören kommer rakt ut ifrån väggen varpå jag inte kan installera vattenanslutningen under på blandaren. Mitt emot köket så har jag badrummet där jag ser enklast att komma åt vattnet till diskmaskinen. Min tanke är att koppla på en T-koppling med klämkopplingar samt en kulventil på ett kopparrör som jag lägger längs med utsidan på väggen i badrummet för att sedan gå igenom väggen in i köket.
Skall jag böja röret för att komma igenom väggen eller skall jag använda mig utav en vinkelkoppling med klämkopplingar vid vinkeln genom väggen? Känns säkrare att böja röret 90° för att eliminera läckage, vad säger ni?
Vilken tjocklek på rör rekommenderas? Hårt eller mjukt rör?
Är det något jag behöver tänka på?
Bifogar en enkel ritning på hur det ser ut (obs dåliga ritkunskapper)
Till att börja med så är jag ingen rörmokare, men jag har inte tummen mitt i handen (iallafall inte hela tummen).
Blandaren i köket är en sk väggblandare, alltså denna sitter inte monterad i diskbänken utan rören kommer rakt ut ifrån väggen varpå jag inte kan installera vattenanslutningen under på blandaren. Mitt emot köket så har jag badrummet där jag ser enklast att komma åt vattnet till diskmaskinen. Min tanke är att koppla på en T-koppling med klämkopplingar samt en kulventil på ett kopparrör som jag lägger längs med utsidan på väggen i badrummet för att sedan gå igenom väggen in i köket.
Skall jag böja röret för att komma igenom väggen eller skall jag använda mig utav en vinkelkoppling med klämkopplingar vid vinkeln genom väggen? Känns säkrare att böja röret 90° för att eliminera läckage, vad säger ni?
Vilken tjocklek på rör rekommenderas? Hårt eller mjukt rör?
Är det något jag behöver tänka på?
Bifogar en enkel ritning på hur det ser ut (obs dåliga ritkunskapper)
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En gissning är att det blir synlig dragning i badrummet men dolt i köket. I så fall hade jag gått med kromade rör i badrummet fram till där du vill gå genom vägg. Där hade jag satt en väggbricka med vinklad kulventil så ser det snyggt ut och sticker inte ut onödigt mycket. I väggbrickan och genom väggen hade jag satt PEX (med skyddsrör) hela vägen fram till DM.
Ska du göra det korrekt ska det finnas en avstängning som är lättåtkomlig på kökssidan men det har jag inte med i mitt förslag…
Ska du göra det korrekt ska det finnas en avstängning som är lättåtkomlig på kökssidan men det har jag inte med i mitt förslag…
Badrummet är från 60-talet och det sitter typ perstorpsskivor på väggarna med en list mellan varje skiva i aluminium, men inget tätskikt bakom. Från början satt det ett badkar som vi plockat bort och nu står det en duschkabin där som döljer väggen. Tidigare när badkaret var på plats så var det även där väggmonterad blandare.
Att tillägga när jag rev ut badkaret så var det ren trävägg bakom badkaret och jag tänkte att jag får riva allt då detta säkert är murket, till min förvåning så är allt kärnfriskt
Att tillägga när jag rev ut badkaret så var det ren trävägg bakom badkaret och jag tänkte att jag får riva allt då detta säkert är murket, till min förvåning så är allt kärnfriskt
När du pratar väggbricka med vinklad kulventil så misstänker jag du syftar på en sådan för att koppla ihop kulventilen mot PEX röret, eller har jag fel?Bernieberg skrev:
En gissning är att det blir synlig dragning i badrummet men dolt i köket. I så fall hade jag gått med kromade rör i badrummet fram till där du vill gå genom vägg. Där hade jag satt en väggbricka med vinklad kulventil så ser det snyggt ut och sticker inte ut onödigt mycket. I väggbrickan och genom väggen hade jag satt PEX (med skyddsrör) hela vägen fram till DM.
https://www.rorprodukter.se/radiato...ioarmaturer/klamringskoppling_m22k15--1840003
Kulventilen
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-kulventil-vinkel-klam-m-vred-15x15r-utv-plan/
Där emellan så sitter väggbrickan?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-vaggbricka-1-hals-15-klam/
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ungefär så men inte riktigt rätt pryttlar. Håll dig till ett fabrikat på kopplingarna så passar allt ihop.T Tippler skrev:
Exempel på väggbricka som passar till pex 15 mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på vinkelkoppling med avstängning. Denna passar direkt på väggbrickan ovan (väggbrickan ersätter den ena muttern på vinkeln. I andra änden sätts kopparröret direkt om det är 15 mm, annars med förminskning till 10 eller 12 mm. Kolla i Vatettes monteringsanvisning för väggbrickan så ser du hur det funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta jag frågar så mycket, men är lite oklar gällande PEX anslutningen, har jag förstått det rätt att man även behöver stödhylsor till PEX-rören, skall detta också helst vara samma tillverkare, hittar inget PEX rör eller stödhylsa från VA, men funkar t ex någon utav dessa?Bernieberg skrev:
Ungefär så men inte riktigt rätt pryttlar. Håll dig till ett fabrikat på kopplingarna så passar allt ihop.
Exempel på väggbricka som passar till pex 15 mm:
[bild]
Exempel på vinkelkoppling med avstängning. Denna passar direkt på väggbrickan ovan (väggbrickan ersätter den ena muttern på vinkeln. I andra änden sätts kopparröret direkt om det är 15 mm, annars med förminskning till 10 eller 12 mm. Kolla i Vatettes monteringsanvisning för väggbrickan så ser du hur det funkar.
[bild]
https://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-massing-15x2-5-for-pex/
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ngar/stodhylsa-for-kopparror-10-st-2000023433
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/ror-i-ror-system/pex-ror-2000030596
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Stödhylsa kan vara annat fabrikat, den har inga tätande ytor utan ger bara stöd för röret när klämringen kläms. Viktigt att den är för pex dock.T Tippler skrev:
Vattette har även en speciell klämhylsa för plast. Väldigt smidig att använda och ersätter både stödhylsa och klämring. Kan köpas separat eller ihop med väggbrickan om den är speciellt avsedd för pex. Rinkaby har nog bara väggbricka utan så då får man köpa den lös.
Kan nämna att jag inte är röris själv men glad amatör som du. Har dock fått ihop lite av varje och använt de prylar jag föreslagit med gott resultat. Men kanske får du bättre förslag på lösning från andra.
Rinkaby har Vattette enkelväggbricka färdiganpassad för 15x2.5 PEX, art nr: 8505033
Plastkopplingarna från Vattette är typgodkända för de flesta på marknaden förekommande PEXrörstillverkare. Med andra ord kan man lugnt använda tex Uponor PEX 15x2.5 tillsammans med Vattette.
Plastkopplingarna från Vattette är typgodkända för de flesta på marknaden förekommande PEXrörstillverkare. Med andra ord kan man lugnt använda tex Uponor PEX 15x2.5 tillsammans med Vattette.
Nu blev jag lite förvirrad, tittar man på Vattette enkelväggbrickan 8505033 så ser det ut som att PEX röret skall sitta på utsidan, stämmer det eller är det en synvilla? PEX röret skall sitta på baksidan och gå genom väggen.G Gabbe1 skrev:
Är fortfarande lite osäker på hur man ansluter ett PEX-rör till en väggbricka, hur man ansluter självaste kulkopplingen är inga problem, den skruvas bara dit, men sitter det även en klämkoppling på baksidan av väggbrickan, eller för man bara igenom PEX-röret genom väggbrickan för att använda sig utav klämkopplingen på kulventilen?Bernieberg skrev:
Stödhylsa kan vara annat fabrikat, den har inga tätande ytor utan ger bara stöd för röret när klämringen kläms. Viktigt att den är för pex dock.
Vattette har även en speciell klämhylsa för plast. Väldigt smidig att använda och ersätter både stödhylsa och klämring. Kan köpas separat eller ihop med väggbrickan om den är speciellt avsedd för pex. Rinkaby har nog bara väggbricka utan så då får man köpa den lös.
Kan nämna att jag inte är röris själv men glad amatör som du. Har dock fått ihop lite av varje och använt de prylar jag föreslagit med gott resultat. Men kanske får du bättre förslag på lösning från andra.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Man kan beskriva väggbrickan som en mutter med ett integrerat väggfäste. Den ersätter ena muttern på ventilen.
Ja, pexröret kommer ut genom väggen, kapas på rätt längd enligt montageinstruktion. Väggbrickan träs över röret och skruvas fast i väggen. Vatette pexadapter (medföljder ovan nämnda väggbricka) monteras på röret. Valfri Vatette klämringskoppling eller ventil (DY 15) monteras på väggbrickans mutter och dras rätt antal varv enligt montageinstruktion.T Tippler skrev:
Klicka här för att svara