Hej!
jag hoppas jag lägger tråden rätt. Jag har läst lite trådar om vattenfilter och har förstått att det är en djungel så hoppas någon av er kan hjälpa oss i rätt riktningen…
Vi har en borrad brunn som har använts i ca 1 år (ej druckit av det för det smaker blod). Vi har nu tagit tag i att ta vattenprov och har fått provsvaren. Jag bifogar två bilder så ni kan se provresultaten.
Vi har fått följande anmärkningar:
Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning)
p g a järnhalten (e, t).
p g a manganhalten (e, t).
Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning) pga färgtalet (e)
Färgen beror troligen på att vattnet innehåller små mängder av järn och/eller humus. Fluoridhalten understiger för kariesförebyggande verkan gynnsamt värde.
Vi tror att det inte bara är järnet som orsakar problem med färgen utan även hummus. Vår brunnsborrare säger att brunnen är tät, vi har foderrör (som jag tror det heter), men att det kan vara en spricka i berget som orsakar problem med ytvatten. Men det går att åtgärda men en manschett.
Vilken typ av filter skulle ni rekommendera för att komma tillrätta med problemen?
Tack för hjälpen!
jag hoppas jag lägger tråden rätt. Jag har läst lite trådar om vattenfilter och har förstått att det är en djungel så hoppas någon av er kan hjälpa oss i rätt riktningen…
Vi har en borrad brunn som har använts i ca 1 år (ej druckit av det för det smaker blod). Vi har nu tagit tag i att ta vattenprov och har fått provsvaren. Jag bifogar två bilder så ni kan se provresultaten.
Vi har fått följande anmärkningar:
Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning)
p g a järnhalten (e, t).
p g a manganhalten (e, t).
Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning) pga färgtalet (e)
Färgen beror troligen på att vattnet innehåller små mängder av järn och/eller humus. Fluoridhalten understiger för kariesförebyggande verkan gynnsamt värde.
Vi tror att det inte bara är järnet som orsakar problem med färgen utan även hummus. Vår brunnsborrare säger att brunnen är tät, vi har foderrör (som jag tror det heter), men att det kan vara en spricka i berget som orsakar problem med ytvatten. Men det går att åtgärda men en manschett.
Vilken typ av filter skulle ni rekommendera för att komma tillrätta med problemen?
Tack för hjälpen!
Jag har alltid haft mycket järn och kalk i min borrade brunn och när det blev aktuellt med kommunalt VA tog jag tag i det och installerade ett filter för järn och mangan vilket fungerade till belåtenhet, jag slapp ansluta till det kommunala. Jag köpte från Renton, det var billigt, 7500 kr. Förstår inte hur andra firmor kan ta 20000. Jag brydde mig inte om kalkfilter, har aldrig känts som problem trots 16dH.
Renton vattenrening AB, Box 68, 733 21 SALA, Stationsvägen 16, 733 73 RANSTA
Tel växel: 0224-79 90 23, Direktnummer: 0224-67 76 63
www.billiga-vattenfilter.com
www.renton.se
Rolf Nilsson
Renton vattenrening AB, Box 68, 733 21 SALA, Stationsvägen 16, 733 73 RANSTA
Tel växel: 0224-79 90 23, Direktnummer: 0224-67 76 63
www.billiga-vattenfilter.com
www.renton.se
Rolf Nilsson
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räta upp böjd laminerad spånskiva (garderobsdörr) - hur då?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dåligt isolerad luft/luft-värmepump
Värmepumpar -
Var hittar jag en ny insatts till denna MMA radiatorventil från -88
Värme allmänt -
Taklister utan spikar/skruvar - hur är de moterade?
Färg, Måla & Tapetsera -
Rör till radiator i golv - isolera?
Värme allmänt