I mitt nyinköpta hus från 1850 finns en mat/vinkällare byggd av granit under själva huset. Redan innan det stora regnet i Gävleborg, fanns ca 2 cm vatten på golvet. Jag är rädd att fukten i sig ska påverka huset ovanför. Det finns ingen möjlighet att ordna med avrinning /dränering. Hade tänkt skaffa en pump som fungerar ungefär som en dammsugare. Med en lång slang som kan leda vattnet till gräsmattan utanför. Tänkte att man kan använda den då och då.
Om det finns någon som vet om man kan få tag på en sådan, snälla skriv namnet eller en länk till en sida där man kan köpa en sådan pump.
Jag har jättesvårt för tekniska beskrivningar och kan inte ta fackuttrycken för vvs. trots att morfar var proffs rörmokare! :-)
Så gör det lite enkelt för mig
Namn på pump eller länkar tack!

richardtenggren
Det är svårt att pumpa när det är några enstaka cm vatten bara. Vid skyfallet var det dock inga problem… det sista våtsög vi upp med våtdammsugare.

Det man får göra är att skapa en pumpgrop, dvs en nedsänkning i plattan där pumpen placeras. Här i från kan ett rör dras till en stenkista eller dagvattnet(beroende på var i stan du bor).
Om ni nu inte har någon dränering och dräneringsbrunn, annars kan man pumpa där, så gör vi i nödfall men vi har lite speciella förutsättningar just nu.

Jag köpte en Grundfos KP250 efter skyfallet för att komplettera mitt system med en extra pump av hög kvalitet. Det finns även en mindre KP150. Jag handlade från Amazon.se då det var överlägset billigast där. Sen kommer jag köra på PEM-slang och passande PRK-kopplingar.

Tack för svar!
Det låter som att våt dammsugare skulle kunna vara ett alternativ för mig. Annars den lilla. Ska kolla närmare.
Tack igen
Helena

richardtenggren
Ja, det är smidigt men en pumpgrop kan sköta det automatiskt, du kan ju få problem vid vårflod osv.

Det finns mängder med dränkpumpar, den jag köpt är en kvalitetsmodell.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, det är smidigt men en pumpgrop kan sköta det automatiskt, du kan ju få problem vid vårflod osv.

Det finns mängder med dränkpumpar, den jag köpt är en kvalitetsmodell.
Jag ska nog undersöka lite närmare om det går att göra en grop. är det bara singel och sedan jord eller är et singel och granit under?
Topografin är super. Ligger på en ås, med ordentlig lutning mot Ljusnan. På andra sidan platt - nedåtsluttande.
Helena

F
H Helena_Gavle skrev:
Jag ska nog undersöka lite närmare om det går att göra en grop. är det bara singel och sedan jord eller är et singel och granit under?
Topografin är super. Ligger på en ås, med ordentlig lutning mot Ljusnan. På andra sidan platt - nedåtsluttande.
Helena
Vi hade ett liknande problem där vattnet vid skyfall trängde upp i matkällaren från en golvbrunn som tyvärr är ansluten till dräneringen (i stället för avloppet). Lösningen blev en länspump med inbyggd flottör för båt. Pumpen som är så liten att går ner i golvbrunnen har förvånansvärd kapacitet. Funkat bra i ca 15 år. Köpt i båtklubbsbutik i Djursholm.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vi hade ett liknande problem där vattnet vid skyfall trängde upp i matkällaren från en golvbrunn som tyvärr är ansluten till dräneringen (i stället för avloppet). Lösningen blev en länspump med inbyggd flottör för båt. Pumpen som är så liten att går ner i golvbrunnen har förvånansvärd kapacitet. Funkat bra i ca 15 år. Köpt i båtklubbsbutik i Djursholm.
Tack så mycket!

F
H Helena_Gavle skrev:
Tack så mycket!
Den jag har heter Rule-Mate 500 GPh. Jag valde den pga måtten som passade i vår golvbrunn - och hade inbyggd flottör. FinnsDrivs med 12 V från en liten nätadapter. Som sagt funkar perfekt efter ca 15 års drift.
(Plåten på bilden är bara för att fixera den o brunnen)

• Rule-Mate 500 GPh pump fäst på en metallplatta med ansluten blå slang och elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Rule-Mate 500 GPh pump monterad i en golvbrunn med inbyggd flottör och ansluten till en nätadapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.