Maxwells demon
Maxwells demon: https://www.rinkabyror.se/varumarke/hunter/artikel/hunter-ventilbrunn-200x270-gront-lock/
2 svar · 1,2k läst
pandalus
pandalus: Har ett gammalt element som ska kopplas på ett 22mm rör, vad behöver jag? (se bild) Gärna länk till någon webshop Mvh D
0 svar · 652 läst
·
H
Harald Blåtumme: Ett tips är att skaffa Fluidmaster inloppsventil med gängdelen där nere i mässing. Passar de flesta toastolar. Problemet med läckage är ofta att nedre gängdelen i plast spricker med tiden, därav rekommendationen om mässing i den delen.
4 svar · 5,0k läst
·
J
jonaserik: Jepp , ejektorpump används mera när det är väldigt djupa hål ca 80 - 90 meter, då en borrhålspump blir väldigt stor och kraftig, dyrt. Det går att ha en ejektorspump även på mindre djup och då är det stor skillnad i pris på dom för 25 meter och dom på 80 meter. Har att göra med antal ringar, normalt 25 meter 5 ringar. Ringarna syns som delstycken på pumphuset, några ringar låg
7 svar · 4,8k läst
C
cwikdahl: Ok. Den är vinklad för att diskmaskinen ska få plats. Har fungerat i 5 år men nu gav den upp. Låter som att jag bör köpa nytt utkast och ringa rörmokarn. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,6k läst
·
S
SomePenguin: [citat] Låter klokt. Finns det någon referens till det i säker vatten eller BKR?
7 svar · 2,0k läst
·
A
Arne999: Jag bytte precis den gamla duschblandaren i gäststugan pga av svajjig temperatur när man duschar. Det brukar börja bra men sedan blir det kallt växlar sedan tillbaka till varmt...ganka långsam pendling Nya duschblandaren blev dock inte bättre så det måste ju vara något annat. Blandaren till handfatet funkar dock som den ska. Varmvattnet kommer från en relativt ny vvb som är uppvriden
0 svar · 777 läst
A
AnnsveGbg: [bild] [bild] [bild] [bild] [citat]
3 svar · 2,7k läst
·
Flattbeat
Flattbeat: [citat] Hej, Det gick bra. Fick öppna under hela vägen mot väggen för att få utrymme att få på nya rör. Sen på med böjar och brunn och gjuta. Kollar efter bilder men hittar inte nått bra.
2 svar · 4,5k läst
·
D
Dcaprio: Hej! Vi tittar på ett hus som har slamavskiljare 2 kubiks tank samt markbädd. Efter att ha läst runt lite låter det som att den behöver tömmas ganska ofta? Någon annan som sitter med 2kubik och kan ge en fingervisning? Vi är 2 vuxna och 2 barn mvh Dcaprio
0 svar · 741 läst
Krilleman
Krilleman: Tät botten finns nog inte beskrivet hur du uppnår, det bästa är ju såklart med någon "färdig" produkt likt den jag länkar till ovan. Avloppen brukar man bara silikonera runt om det kommer upp ur botten. Men det bästa är ju om man kan få avloppet ut ur vägg.
15 svar · 14,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur det är kopplat går inte att gissa, har du några gamla ritningar över huset? Det enda säkra sättet är att frilägga och bekräfta!
4 svar · 3,1k läst
·
M
Myckling: Tack för svar. (y) Stämmer, det står 12 på muttern. Blir att fixa adaptrar snarast!
4 svar · 1,1k läst
·
S
spuun: [citat] Tror för övrigt jag drog åt justernippeln för hårt när jag satte ihop den. Lossade lite på den nu efter att ha läst PDF:en och då blev det bättre. Ska försöka få dit lite fett också (men just nu fungerar nog allt bättre än innan jag började pilla)! Tack för hjälpen!
12 svar · 6,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur ser din installation ut vi bypass-ventilen? Lägg några förtydligande bilder så ska du se att du får bättre svar! (y)(y)
1 svar · 1,7k läst
M
mogga: [citat] Ok så då bör jag skaffa en ny vakumventil alltså. Det är ju inga pengar eller krångligt, mest en fundering på om det verkligen behövdes
2 svar · 1,4k läst
Håkan F
Håkan F: [citat] Jo det vet jag, men jag skulle vilja veta hur den ser ut innan jag river. Ifall nån känner igen modellen.
2 svar · 848 läst
·
kulle
kulle: [citat] https://markgrossen.se/enskilt-avlopp/infiltration/infiltrationdelar/ventilationshatt-infiltration-markbadd/
13 svar · 43,2k läst
·
P
pennybridge: Har bytt pump i min borrade brunn då förra pumpen gav upp efter 20 år. Hålet spolades rent av spolbil innan vi sänkte ned nya pumpen. Vattnet är något brunfärgat nu men det är tydligen normalt och kommer ge med sig när hålet lugnat sig. Däremot upplever vi varierat vattentryck i kranarna. Både de som är bakom hydroforen och det vattenutkast jag har till trädgårdsvatten som sitter
0 svar · 2,4k läst
I
InsidersUnited: Hade du haft den lös så montera bort elpatronen och lägg den ner, spruta med trädgårdsslangen med starkaste strålen. Då rinner det ut en brun flod.. Men du måste ta ut den och lägga den på gräsmattan, inomhus är ingen bra ide ;)
1 svar · 1,4k läst
·
E
EmmL: Tack! [citat]
3 svar · 2,1k läst
E
A
A-Man_08: Ibland kan man sätta en bit tillsågad bit trä typ plyfa för att få bättre fäste.
3 svar · 3,1k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Hur kommer det sig då att väldigt många brunnar ute i gatan saknar packning utan att det stinker avlopp? Oftast blir det drag i avloppsledningarna, det kan uppstå luktproblem på vissa enskilda ställen men i det stora hela behövs ingen packning. I TS fall hade jag hoppat gummipackningen, uppstår det luktproblem ska man inte använda såpa till att smörja den då det torkar med
10 svar · 2,8k läst
·
D
Derbyboy: [citat] Men går det att göra undantag? Jag förstår nämligen inte hur jag ska kunna koppla min pem-slang till en utvändig 20-gänga på en LK fördelare.
10 svar · 2,8k läst
·
D
Derbyboy: Tydligen får man inte sätta utv-gänga över klämringsgänga vilket gör att jag på många ställen i princip är tillbaka på noll.
13 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du får köpa vin efter storleken på korkarna i dom olika flaskorna! :rofl::crysmile: Synd bara att skruvkorken är överrepresenterad numera…
4 svar · 2,1k läst
·
8
87d: Dike (ca 300m långt) för dränering av åkermark finns inom ca 70m. Jorddjup finns på grannfastigheten inom ca 30m skulle jag gissa. En bra början skulle kanske vara att frilägga berget för att söka djup till att börja med och samtidigt höra efter med kommun angående krav. Tack för tips! [citat]
4 svar · 5,2k läst
L
Lanz: Det finns elektromuffar för PE slang/rör, muffarna finns lite varstans att köpa och svetsen kan gå att hyra på välsorterade maskin uthyrnings företag. Det som är viktigt är rengöring och skrapning av yttre skiktet på slangen då muffen inte fäster om inte oxid skiktet är avlägsnat, måste vara helt torrt och fritt från fett och dyligt rengör med aceton eller tangit trasor.
2 svar · 4,8k läst
Dannnnnnne
Dannnnnnne: Jag hade satt 45° grenrör ist för 88,9 som du satt där. Sen hade jag velat dra 3 tum istället för 2 tum fram till strax under färdigt golv och gått över till 2 tum där
7 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.