Hej! Kanske en dum fråga, men är det normalt att röret som går till avluftningen på taket är fyllt med vatten? Bakgrunden är att vi har dålig lukt i tvättstugan, och jag läste att det kan bero på att något är fel med avluftningen. Därför klättrade jagg upp på taket och kikade ner i vårt "Hole in one" som sitter där, och då såg jag att hela röret är fyllt med vatten. Stoppade ner en 1,3 m pinne lite försiktigt, och kunde inte känna något motstånd. Om det nu är normalt med vatten däri, finns inte risk att det hela "geggar igen" med tiden? Och hur gör man då för att rensa? Jag bara tänker att det kan vara det som är boven till den dåliga lukten då vi egentligen kan utesluta allt annat (såsom golvbrunn, tvättmaskin, ruttnande möss)... Tacksam om någon har tips till mig :)

Nä det måste va nåt fel. Är det stopp i avloppet någonstans kanske:thinking:

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Nä det måste va nåt fel. Är det stopp i avloppet någonstans kanske:thinking:
Inte vad jag vet. Det fungerar fint att spola toan mm. Visst kan det bubbla en aning vid någon spolning emellanåt, men inget som känns att det skulle vara något större fel. Vart borde vattnet ta vägen? Är avluftningsröret kopplat till det normala frånvattnet ut mot kanalisationen? Kan det vara stopp där utan att jag märker av det?

Kanske trillat ner nån fågel eller nått annat djur som täppt till avluftningen. Med tanke på att det är fullt med vatten där i och det bubblar när du spolar så kanske bara själva avluftningen är täppt då.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Alsterfält skrev:
Helt normalt det ska stå vatten i avluftningen inget konstigt med det.
Det betyder att det är tätt.
Hur ska luften ta sig förbi om avluftningen är fylld med vatten?

Att det luktar beror antagligen på att avloppet inte kan ta in ny luft vid spolning så det blir vakuum i systemet och suger ur vattenlåsen tänker jag.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Kanske trillat ner nån fågel eller nått annat djur som täppt till avluftningen. Med tanke på att det är fullt med vatten där i och det bubblar när du spolar så kanske bara själva avluftningen är täppt då.
Ja, med tanke på att det är ett hål rakt ner från taket, utan något som helst skydd, så kan man ju tänka sig att både det ena och det andra kan trilla ner där under årens lopp... Brukar man behöva rengöra dessa emellanåt? Det har jag nog i så fall missat... :seenoevil: Och hur skulle man göra då? Det var lite därför jag pekade runt med pinnen, men jag hade kanske behövd en 4m pinne istället? :rofl:

Har aldrig varit med om att något trillat ner där. Däremot i ventilationsrör precis bredvid så omöjligt är det väl inte. Är inget man ska behöva rengöra normalt sett. Ska ju bara vara luft där normalt sett.

Det ska inte stå vatten upp i avluftningsröret, det är ju tänkt för att ta in ny luft till avloppsrören när du spolar, så du slipper gurglande golvbrunnar och dålig lukt.

Stoppet är antagligen någonstans i själva avluftningsröret, annars hade du nog haft vatten upp genom golvbrunnarna också.
Försök få bort stoppet (kan räcka med en högtryckstvätt ner genom avluftningsröret) och sätt sedan en ”hatt” på avluftningen så det inte trillar ner en massa skräp så lätt.

• Gilla
Eva52 och 6 till
  • Laddar…
Kolla hur luftningen är dragen på vinden, så den inte ligger med bakfall

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
S
Alsterfält skrev:
Helt normalt det ska stå vatten i avluftningen inget konstigt med det.
Det betyder att det är tätt.
Det är INTE normalt att det står vatten i avloppsluftningen!! Det är ju bara ett vertikalt rör från stammen, står det vatten ända upp så är det ju stopp på vägen ner och ingen luft kan komma in! Sluta sprid felaktigheter!

• Gilla
Robin Lindberg och 9 till
  • Laddar…
S
S swirve skrev:
Det är INTE normalt att det står vatten i avloppsluftningen!! Det är ju bara ett vertikalt rör från stammen, står det vatten ända upp så är det ju stopp på vägen ner och ingen luft kan komma in! Sluta sprid felaktigheter!
Det var herr Alsterfeldt som gjorde ett försök att vara rolig, men sen glömde han säga att det var ett skämt..

men det kan inte vara stopp i avloppet iallafall, hade det varit det hade vattnet trängt upp ur golvbrunnarna långt innan nivån kommit upp till taket.

TS
Du har ingen vind så du kan inspektera?

Jag ska försöka ta mig upp på vinden och kika hur det ser ut. Misstänker dock att röret inte går hela vägen upp dit, då hålet ligger hyfsat nära takkanten, dvs det lär ha hamnat i utrymmet mellan väggarna på ovanvåningen (1,5-plans-hus) och husytterväggen, om ni förstår hur jag menar. Men ska även kolla på ritningarna om jag kan se något där. Men huset byggdes 2000 och är från Myresjö, så jag tror egentligen inte att det ska vara något märkvärdigt med själva dragningen... Har ni någon annan teori om vad som kan orsaka problemet, och hur jag kan lösa det?

Högtryckstvätt som nån nämde hade jag provat till att börja med. Med rensslang till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.