Johhhan Johhhan skrev:
Kanske funkar en sån här övergång 40xR40 tillsammans med en planpackning, eftersom det ser ut att finnas sådan yta innanför gängan i röret.
Tack så mycket för detta tips, det verkar funka:) Jag har nu satt in en planpackning och sen den vita delen du tipsade om och nu sitter allt mycket mer stabilt och tight. Har testat att spola en hel del vatten ner i båda handfaten (dubbelhandfat) och änsålänge kan jag inte se något vatten från hålet in i väggen. Peppar peppar.

Däremot så verkar det nu komma vatten från ena 90-graderskopplingen. Se bifogad bild.
Kanske är packningen sliten eller så har jag kanske inte lyckas skruva åt tillräckligt hårt (ena klämringen ”klickar” eller hoppar ur när man ska dra åt den extra hårt).

Jag har försökt att söka på var jag kan köpa en ny och testa den, men lyckas inte komma på vilken variant jag ska ha. Kan ni se det? Är ju ingen slät 90-graders koppling utan en med sådan klämring? Som man skruvar på i båda ändarna.

• Närbild av rörsystem under handfat med läckande 90-graders koppling markerad med pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit VVS-klämring med en 90-graders koppling och en synlig droppbildning, tecken på möjligt läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Det är lätt att dessa kopplingar börjar läcka när man håller på med rören och de hamnar lite snett, så ofta löser det sig genom att plocka isär och sätta ihop det igen så rakt och fritt från spänningar som möjligt. Annars ser det ut att vara något sånt här, med klämring där nere, som sagt, och löpmutter med packning där uppe. Kopplingen jag länkade till passar på 40mm rör men det finns även för 32mm om det är så.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.