Hej! Jag är i läge att köpa ett avsyrningsfilter då mitt pH är uppmätt till 6,5.
Önskar få höra lite om era erfarenheter av filtertyperna med respektive utan backspolning. Berätta gärna om underhållbehov, driftskostnader, livslängd mm.
Prismässigt skiljer det ganska lite mellan de jag kollat på, mellan 6000 och 10000 kr, så det får vara en ickefråga.
Filtret ska placeras efter hydropress.
Mvh Anders

Om det ska placeras efter din hydropress så är det ingen diskussion, du lär ha ett avsyrningsfilter med backspolning. Annars är det stor risk för att kalken i filtret stelnar pga för lågt flöde genom filtret.
Jag skulle rekommendera magnodol/semidol som kalksort, men det går att diskutera med din filterleverantör.

• Gilla
Roddan78
  • Laddar…
M marcusala skrev:
Om det ska placeras efter din hydropress så är det ingen diskussion, du lär ha ett avsyrningsfilter med backspolning. Annars är det stor risk för att kalken i filtret stelnar pga för lågt flöde genom filtret.
Jag skulle rekommendera magnodol/semidol som kalksort, men det går att diskutera med din filterleverantör.
Tack för svar! Men hur kan det komma sig, är flödet verkligen lägre på uppströms sidan av hydropressen? I min värld borde det bli precis samma flöde fast högre tryck... Förklara gärna mer.
Mvh!

Flödet efter tryckkärlet är det flödet som kommer ut ur kranen. 15mm rör och pendlar kanske mellan 5-10liter per min, beroende på hur många kranar du har öppna. Före tryckkärlet är det oftast 32mm pem som övergår till 22mm koppar. Pumpen har oftast inga problem att leverera 20-30liter per min.
Den bygger upp ett tryck i tryckkärlet genom att komprimera luften, oftast upp till 4bar. Det är det övertrycket som sedan levererar vattnet ut i huset.

• Gilla
Roddan78
  • Laddar…
Uppströmsfilter ska monteras före tryckkärl.

• Gilla
Roddan78
  • Laddar…
Tack Marcusala och Mogge för era svar! Jag har i dagarna köpt och installerat ett avsyrningsfilter med backspolning. Mvh Anders

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.