4 750 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Byta köksblandare och installera kulventil - vad behövs?
Håller på att renovera köket och ska byta köksblandaren.
Eftersom det inte sitter några kulventiler så tänkte jag också passa på att montera det.
Men jag behöver hjälp att lista ut vad jag ska ha för prylar.
Gamla blandaren (IKEA) har G3/8-anslutning medan den nya (FMM) har 10mm slätände.
Inkommande rör verkar det sitta R10 utvändig gäng på (mäter den till ca: 16mm utvändigt).
Se bilder nedan.
Så vad behöver jag för att få ihop detta rätt?
Bonusfråga: Klammern som håller inkommande ser inte ut att vara monterade av ett proffs. Bö jag fixa det när jag ändå håller på?
Eftersom det inte sitter några kulventiler så tänkte jag också passa på att montera det.
Men jag behöver hjälp att lista ut vad jag ska ha för prylar.
Gamla blandaren (IKEA) har G3/8-anslutning medan den nya (FMM) har 10mm slätände.
Inkommande rör verkar det sitta R10 utvändig gäng på (mäter den till ca: 16mm utvändigt).
Se bilder nedan.
Så vad behöver jag för att få ihop detta rätt?
Bonusfråga: Klammern som håller inkommande ser inte ut att vara monterade av ett proffs. Bö jag fixa det när jag ändå håller på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att jag krånglade till det i mitt huvud.
Jag löser det nog som så att jag helt enkelt tar bort den kopplingen som sitter på PEX-slangen (utvändiga gängan) och köper en lämplig Vatette kulventil (klämring i båda ändar) och kopplar ihop det med.
Jag löser det nog som så att jag helt enkelt tar bort den kopplingen som sitter på PEX-slangen (utvändiga gängan) och köper en lämplig Vatette kulventil (klämring i båda ändar) och kopplar ihop det med.
Ja byt kopplingen mot en kulventil och stoppa ner slätänden. Slangen med koppling är väl diskmaskinsanslutningen som du ansluter till slangens halvkoppling?
Får du inte bort klämringarna kan du säkert kapa lite. Slangarna brukar vara långa till blandaren.
Får du inte bort klämringarna kan du säkert kapa lite. Slangarna brukar vara långa till blandaren.
Jag tolkade det som att 16mm avsåg yttergängan på nuvarande koppling (avrundat nedåt några tiondelar). Vad har du för inkommande rör för varm- och kallvatten, som kulventilerna ska monteras på?
Diskmaskinsslangen har antagligen redan passande koppling, förhoppningsvis med lekande mutter med packning på diskmaskinssidan.
Diskmaskinsslangen har antagligen redan passande koppling, förhoppningsvis med lekande mutter med packning på diskmaskinssidan.
Redigerat:
Blanda inte in diskmaskinskopplingen, det är ett icke-problem.Wigert skrev:
Ja, slangarna till blandaren är långa, dessutom så får jag tillbaka längden jag eventuellt kapar på att kulventilen bygger.
Japp, Vatette klämringskopplingar är godkända för Slätända med kant av mässing, enligt SS-EN13618 https://www.vvsbutiken.nu/dokument/Vatette_Monteringsanvisningar.pdfJ jim_b skrev:
Tack för snabba svar!G Gabbe1 skrev:
Vad innebär "slätända med kant av mässing" och hur vet jag att slätändarna på blandaren uppfyller det kravet?
Om jag förstår den produkten rätt så behöver jag alltså ingen separat stödhylsa till PEX:en då, utan det är ett komplett "kit" så att säga?
Jag är inte helt säker på vad "kant av mässing" betyder. Men jag tror att det avser den diameterförändring som är på yttre delen av slätänden om du tittar noga på din egen bild ovan.
Du har rätt i att du inte behöver någon stödhylsa i PEX-röret om du köper det art nr som jag tipsade om, då ingår redan rätt sorts pex-adapter som ersätter klämring (och stödhylsa) i Vatettes kopplingar.
Du har rätt i att du inte behöver någon stödhylsa i PEX-röret om du köper det art nr som jag tipsade om, då ingår redan rätt sorts pex-adapter som ersätter klämring (och stödhylsa) i Vatettes kopplingar.
Strålande!G Gabbe1 skrev:Jag är inte helt säker på vad "kant av mässing" betyder. Men jag tror att det avser den diameterförändring som är på yttre delen av slätänden om du tittar noga på din egen bild ovan.
Återkommer när jag fått ihop det.
Vad köpte du för ballofix till slut?
Jag röstar fortfarande för att köra en med VA-plast även fast det är 15mm PEX. RSK: 8547019
https://www.vatette.se/produkter/ko...il-rak-forkromad-med-vred-plast-15x25-x-cu10/
Jag röstar fortfarande för att köra en med VA-plast även fast det är 15mm PEX. RSK: 8547019
https://www.vatette.se/produkter/ko...il-rak-forkromad-med-vred-plast-15x25-x-cu10/
Redigerat: