Hej på er,

Jag skulle verkligen behöva er hjälp. Upptäckte att det var blött under handfatet och kunde lokalisera det till vattenlåset eller snarare ingången till väggen. Det verkar vara ett gammalt (gjut)järnsrör i väggen (50mm) och där sitter en vad jag tror är 50/40 gumminippel (lila på bilden) och sedan ett vitt 40 rör in där.

Det verkar läcka någonstans vid nippeln och ingången i väggen. Hela anordningen känns något lös eller ostabil så Har försökt att pressa in nippeln längre men det är svårt då det verkar vara en kant inne i gjutjärnsröret som också gör att det vita 40 röret inte går att trycka in så långt.

Vad har ni för tips? Köpa 45/40 nippel? Fila på kanten som sticker upp i järnröret (så att både nippeln och vita 40 röret går in en bit till)? Förlänga 40 röret med 32/30 rör så den sista delen hamnar längre in i järnröret?

Obs ska sägas att jag är okunnig:)

• Läckande vattenlås med lila gumminippel och vitt rör under handfatet mot en vägg med gjutjärnsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite bakfall på röret från handfatet, prova med att lossa muttern under och skjut upp vattenlåset så långt det går.

Ser ut som fel gumminippel. Faluplast tillverkar en lila gumminippel som är avsedd till slätände 50mm rör dvs utan muff.

Tar bort allt och mät dimensionen inuti. Finns olika nipplar. Är det gjutjärn så kanske behöver du en faluplast gul som är 58/40. Den lila är 45/40.

Faluplast har en guide i broschyren som finns online.
Gamla gjutjärn rör kallas för N rör
Broschyrsida med tabell över olika rörtillbehör och deras artikelnummer för byggprojekt.
Skapa konto

L lostinsweden skrev:
Faluplast har en guide i broschyren som finns online.
Gamla gjutjärn rör kallas för N rör
[bild]
Tack för svar/tips. När jag försökte trycka in den lila gumminippeln lite till så såg jag att det var en sådan här. Köpte en till på JULA ifall den gamla skulle ha gjort sitt. Det är alltså en lila från Gelia. Är det ändå fel sorts nippel menar du?

• Lila Gelia gumminippel för rör i förpackning med etikett från JULA.
    Skapa konto
  • Lila gummiprodukt från Gelia i förpackning, tänkt för bygg- och renoveringsbruk.
    Skapa konto
N Novishusaren skrev:
Tack för svar/tips. När jag försökte trycka in den lila gumminippeln lite till så såg jag att det var en sådan här. Köpte en till på JULA ifall den gamla skulle ha gjort sitt. Det är alltså en lila från Gelia. Är det ändå fel sorts nippel menar du?
Ja den är fel nippel. Den är säker av Faluplast men säljes som Gelia. Den är samma som du hade och den läcker för att den är fel storlek.

Översikt av olika gummipipplar i färger lila, blå, gul, röd och grön med dimensioner och artikelnummer.
Skapa konto
Mät på innerdiametern på muffen som sticker ut. Du behöver den gula eller blå.

Tack återigen.
Tog isär allt igen och mätte. Första delen in i väggen är 50mm ytterkant och cirka 45mm invändigt. Däremot så kommer en kant innanför (redan efter max 2cm) som var svår att mäta men som minskar diametern till cirka 40mm. Sedan en bit in cirka 1cm kommer ytterligare en kant dock endast i nederkanten hålet/röret som ytterligare minskar diametern (tillräckligt mycket för att ett vitt 40mm rör inte kan passera).

tror du fortfarande det löser sig med en gul eller blå nippel?

• Närbild av ett vägghål med mätbara kanter och ett partiellt synligt rör.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag testade att trycka in ett vad som ska vara 50/40 nippel men från biltema men det gick till och med lite sämre än det förra lila jag hade innan. Det verkar inte åka in lika lätt.

• En svart 50/40 nippel som sitter i en vägg med vita kakelplattor, inte helt insatt.
    Skapa konto
Redigerat:
Johhhan
Jag tycker det ser ut att sitta en gängad mässingsdel i början. En innerdiameter på 45mm stämmer med gänga R40.

Johhhan Johhhan skrev:
Jag tycker det ser ut att sitta en gängad mässingsdel i början. En innerdiameter på 45mm stämmer med gänga R40.
Tack för din input. Jag är oerhört ohändig men det kan stämma. Vad gör jag isf då?

J jonaserik skrev:
Kanske lite bakfall på röret från handfatet, prova med att lossa muttern under och skjut upp vattenlåset så långt det går.
tack. Jag tror du har rätt i detta. Försöker med det men då blir det istället bakfall på de rör som förgrenar sig till respektive handfat:(

Någon som har förslag/tips på hur jag kan lösa rören på ett bättre sätt än här enligt bild? Tänker på fall osv.

• Rörinstallation under handfat med möjligt bakfall, söker lösning för bättre vattenflöde.
    Skapa konto
Redigerat:
Johhhan
Redigerat:
Johhhan Johhhan skrev:
Kanske funkar en sån här övergång 40xR40 tillsammans med en planpackning, eftersom det ser ut att finnas sådan yta innanför gängan i röret.
Verkar som en vettig lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.