Hej!
Finns här några kloka som kan förklara och ge råd?
Jag har tre nerfarter genom bjälklaget (se bilder) från badrummet. Från vänster badkar (golvbrunn), tvättställ (rör) och toalett. Dessa tre går ner till samma horisontella ledning i rummet under för vidare befordran till verkalt avloppsrör.
Häromdagen, efter bad och dusch, hörde jag att det droppade vatten. Det var under främst tvättställsnedfarten (i mitten) men även lite vid toalettröret. Jag undersökte vidare:
1) Vattnet dyker upp utanpå röret där det kommer ut ur taket. I huvudsak vid tvättställsutfarten men även lite vid toalettröret. Inget vid badkaret eller längs röret därifrån.
2) Vattnet började droppa mer *både* när jag provade att spola i badkar respektive i tvättställ.
3) Flödet var sisådär en droppe per sekund, tror jag, när jag spolade skapligt.
Min pessimistiska initiala tanke var att det var vatten i bjälklaget och att det fylls på när man spolar. Men att det fylls på både via badkar och via tvättställ var ju mystiskt! Var är då läckan? I bägge nedfartsrören?
Några timmar senare är allt tort och återställt och jag lyckas inte få fram något läckage genom att spola. Krävs alltså tömning av ett badkar för att detta ska uppstå?
En idé var att det var något sorts stopp, som gjorde att spolning höjde nivån i mittenröret, där det då blev läckage för att vattnet gick baklänges. Men ett sådant stopp borde väl märkas på annat sätt med t.ex. översvämning på badrumsgolvet?
Märkligt, tycker jag. Tips?
Finns här några kloka som kan förklara och ge råd?
Jag har tre nerfarter genom bjälklaget (se bilder) från badrummet. Från vänster badkar (golvbrunn), tvättställ (rör) och toalett. Dessa tre går ner till samma horisontella ledning i rummet under för vidare befordran till verkalt avloppsrör.
Häromdagen, efter bad och dusch, hörde jag att det droppade vatten. Det var under främst tvättställsnedfarten (i mitten) men även lite vid toalettröret. Jag undersökte vidare:
1) Vattnet dyker upp utanpå röret där det kommer ut ur taket. I huvudsak vid tvättställsutfarten men även lite vid toalettröret. Inget vid badkaret eller längs röret därifrån.
2) Vattnet började droppa mer *både* när jag provade att spola i badkar respektive i tvättställ.
3) Flödet var sisådär en droppe per sekund, tror jag, när jag spolade skapligt.
Min pessimistiska initiala tanke var att det var vatten i bjälklaget och att det fylls på när man spolar. Men att det fylls på både via badkar och via tvättställ var ju mystiskt! Var är då läckan? I bägge nedfartsrören?
Några timmar senare är allt tort och återställt och jag lyckas inte få fram något läckage genom att spola. Krävs alltså tömning av ett badkar för att detta ska uppstå?
En idé var att det var något sorts stopp, som gjorde att spolning höjde nivån i mittenröret, där det då blev läckage för att vattnet gick baklänges. Men ett sådant stopp borde väl märkas på annat sätt med t.ex. översvämning på badrumsgolvet?
Märkligt, tycker jag. Tips?
Ja, så var det. Hushållspapper intryckt överst mot taket vid mittenröret blev blött. Så det känns som det kommer från bjälklaget. Eller rinner utanpå röret genom bjälklaget. (Bilderna är tagna senare.)useless skrev:
Luftrör till avloppet på yttertaket kommer uppifrån i det vertikala tjocka röret till höger. Någon luftning genom bjälklaget känner jag inte till.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Jag läste slarvigt och kom med en hypotes men för att den skulle stämma skulle det läcka runt golvbrunnsröret.P peter2 skrev:
Det jag skrev är att det är ganska vanligt att det läcker mellan tätskikt och brunn när det är begränsat flöde i rören men det låter osannolikt när vattnet droppar på annat ställe.
Okej, det förklarar varför inlägget försvann.
Vad tycker du jag ska göra? Be en rörmokare komma och undersöka? Och då kanske förbereda med ett halvfyllt badkar? Känns ju inge bra med fukt i bjälklaget – om det nu är det.
Vad tycker du jag ska göra? Be en rörmokare komma och undersöka? Och då kanske förbereda med ett halvfyllt badkar? Känns ju inge bra med fukt i bjälklaget – om det nu är det.
Det är nog bra att börja undersöka. Vad är det för tak? Är det gipsskivor eller är det lättbetong? Risken är väl rätt stor att man behöver riva delar av taket om det är skivor.
Som en bisak kan nämnas att avloppet är mycket olämpligt byggt. Man använder inte 90 graders böjar eller T-skarvar, det ökar risken för att det blir stopp. Om du gör om det i framtiden bör du räkna med att rören kommer gå längre ner för att göra plats för vettigare böjar.
Som en bisak kan nämnas att avloppet är mycket olämpligt byggt. Man använder inte 90 graders böjar eller T-skarvar, det ökar risken för att det blir stopp. Om du gör om det i framtiden bör du räkna med att rören kommer gå längre ner för att göra plats för vettigare böjar.
Det är gips i taket, ja. Det är en av > 140 massproducerade villor i ett kedjehusområde från -76, del av miljonprogrammet. Så man tog nog lite genvägar ibland. Hoppas det går att bygga om inom utrymmet ner till förrådsdörren som skymtar på bild 2 ...
Borde gå alla gånger, så mycket mer bygger inte korrekta böjar. En del kan man också ta upp i bjälklaget, till priset av att hålen i gipset behöver vara ovala och därmed lite krångligare.
Jag hade nog byggt in rören i en låda men det var bra att de inte var inbyggda nu eftersom du kunde lokalisera droppet. Är det orginalbadrum från 1976?
Jag hade nog byggt in rören i en låda men det var bra att de inte var inbyggda nu eftersom du kunde lokalisera droppet. Är det orginalbadrum från 1976?
Klicka här för att svara


