Hej!

Finns här några kloka som kan förklara och ge råd?

Jag har tre nerfarter genom bjälklaget (se bilder) från badrummet. Från vänster badkar (golvbrunn), tvättställ (rör) och toalett. Dessa tre går ner till samma horisontella ledning i rummet under för vidare befordran till verkalt avloppsrör.

Häromdagen, efter bad och dusch, hörde jag att det droppade vatten. Det var under främst tvättställsnedfarten (i mitten) men även lite vid toalettröret. Jag undersökte vidare:

1) Vattnet dyker upp utanpå röret där det kommer ut ur taket. I huvudsak vid tvättställsutfarten men även lite vid toalettröret. Inget vid badkaret eller längs röret därifrån.

2) Vattnet började droppa mer *både* när jag provade att spola i badkar respektive i tvättställ.

3) Flödet var sisådär en droppe per sekund, tror jag, när jag spolade skapligt.

Min pessimistiska initiala tanke var att det var vatten i bjälklaget och att det fylls på när man spolar. Men att det fylls på både via badkar och via tvättställ var ju mystiskt! Var är då läckan? I bägge nedfartsrören?

Några timmar senare är allt tort och återställt och jag lyckas inte få fram något läckage genom att spola. Krävs alltså tömning av ett badkar för att detta ska uppstå?

En idé var att det var något sorts stopp, som gjorde att spolning höjde nivån i mittenröret, där det då blev läckage för att vattnet gick baklänges. Men ett sådant stopp borde väl märkas på annat sätt med t.ex. översvämning på badrumsgolvet?

Märkligt, tycker jag. Tips?

• Vit avloppsrörkonstruktion i taket med T-koppling och rör ner till väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit avloppsrörinstallation i tak med synliga droppar och potentiell läckpunkt vid tvättställsutloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Droppade det på utsidan av rören? Kom vattnet uppifrån genom bjälklaget?
Det ser inte ut att vara blött någonstans på bilderna.
Har du luftning genom taket? Vilket av rören sitter den på i så fall?

useless useless skrev:
Droppade det på utsidan av rören? Kom vattnet uppifrån genom bjälklaget?
Det ser inte ut att vara blött någonstans på bilderna.
Har du luftning genom taket? Vilket av rören sitter den på i så fall?
Ja, så var det. Hushållspapper intryckt överst mot taket vid mittenröret blev blött. Så det känns som det kommer från bjälklaget. Eller rinner utanpå röret genom bjälklaget. (Bilderna är tagna senare.)

Luftrör till avloppet på yttertaket kommer uppifrån i det vertikala tjocka röret till höger. Någon luftning genom bjälklaget känner jag inte till.

P peter2 skrev:
Någon luftning genom bjälklaget känner jag inte till.
Den måste ju gå genom något bjälklag för att komma ut genom taket...
Det jag tänkte var att ett läckage uppe vid takgenonmföringen kan göra att det rinner vatten på utsidan av röret vid nederbörd.

Jag fick ett mejl att någon Rickard svarat om ev. läckage mellan tätskikt och brunn i badrummet. Det lät intressant men jag fick inte läsa hela och något sånt svar syns inte här i forumet. Upprepa gärna!

Rickard.
P peter2 skrev:
Jag fick ett mejl att någon Rickard svarat om ev. läckage mellan tätskikt och brunn i badrummet. Det lät intressant men jag fick inte läsa hela och något sånt svar syns inte här i forumet. Upprepa gärna!
Jag läste slarvigt och kom med en hypotes men för att den skulle stämma skulle det läcka runt golvbrunnsröret.

Det jag skrev är att det är ganska vanligt att det läcker mellan tätskikt och brunn när det är begränsat flöde i rören men det låter osannolikt när vattnet droppar på annat ställe.

Okej, det förklarar varför inlägget försvann.

Vad tycker du jag ska göra? Be en rörmokare komma och undersöka? Och då kanske förbereda med ett halvfyllt badkar? Känns ju inge bra med fukt i bjälklaget – om det nu är det.

tommib
Det är nog bra att börja undersöka. Vad är det för tak? Är det gipsskivor eller är det lättbetong? Risken är väl rätt stor att man behöver riva delar av taket om det är skivor.

Som en bisak kan nämnas att avloppet är mycket olämpligt byggt. Man använder inte 90 graders böjar eller T-skarvar, det ökar risken för att det blir stopp. Om du gör om det i framtiden bör du räkna med att rören kommer gå längre ner för att göra plats för vettigare böjar.

Det är gips i taket, ja. Det är en av > 140 massproducerade villor i ett kedjehusområde från -76, del av miljonprogrammet. Så man tog nog lite genvägar ibland. Hoppas det går att bygga om inom utrymmet ner till förrådsdörren som skymtar på bild 2 ...

tommib
Borde gå alla gånger, så mycket mer bygger inte korrekta böjar. En del kan man också ta upp i bjälklaget, till priset av att hålen i gipset behöver vara ovala och därmed lite krångligare.

Jag hade nog byggt in rören i en låda men det var bra att de inte var inbyggda nu eftersom du kunde lokalisera droppet. Är det orginalbadrum från 1976?

Visst ja!. Badrummet renoverades ca 2003 men om dessa avloppsdelar ändrades då vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.