Hej!
Jag hittar inte i kopplingsdjungeln. Vilka kopplingar/adaptrar ska jag använda för att skarva ihop en PEM slang 32mm med en "Flatslang" med invändig diameter på 38mm.
Flatslangen är en sån blå flexibel slang som används vid ex. dräneringspumpar.
Jag vill ha 38mm flatslang från dräneringspumpen upp till marknivå (för att kunna lyfta ur pumpen vid behov). Vid marknivå vill jag koppla ihop den med en 32mm PEM som leds vidare, så gärna en 90 graders böj så att flatslangen har en "rak sträckning".
Se bild.
Jag hittar inte i kopplingsdjungeln. Vilka kopplingar/adaptrar ska jag använda för att skarva ihop en PEM slang 32mm med en "Flatslang" med invändig diameter på 38mm.
Flatslangen är en sån blå flexibel slang som används vid ex. dräneringspumpar.
Jag vill ha 38mm flatslang från dräneringspumpen upp till marknivå (för att kunna lyfta ur pumpen vid behov). Vid marknivå vill jag koppla ihop den med en 32mm PEM som leds vidare, så gärna en 90 graders böj så att flatslangen har en "rak sträckning".
Se bild.
Du får skaffa en slangnippel med rätt mått för slangen och sen en lämplig vinkelkoppling för PEM 32 i ena änen och lämplig gänga mot slangnippeln i andra.
Du hamnar nog i 40 mm och gänga R32 eller R40 in-, utvändigt så någon bussning, muff kan behövas mellan gängorna.
Du hamnar nog i 40 mm och gänga R32 eller R40 in-, utvändigt så någon bussning, muff kan behövas mellan gängorna.
Flatslangen brukar man sätta på en nästan rak anslutning och slangklämma på.
Finns ingen "koppling" för flatslang.
Jag hade alla dagar i veckan försökt sätta en 90° böj och 32mm hela vägen om de går.
Annars hade jag satt en enkeladapter.
Men flatslang hade jag inte valt
Finns ingen "koppling" för flatslang.
Jag hade alla dagar i veckan försökt sätta en 90° böj och 32mm hela vägen om de går.
Annars hade jag satt en enkeladapter.
Men flatslang hade jag inte valt
Stort tack för era svar. Tänkte inte riktigt på det men som ni skriver så är det nog bäst med PEM 32 hela vägen med en 90graders vinkelkoppling.
Måste bara hitta rätt anslutning PEM -> Drän. Pump
Måste bara hitta rätt anslutning PEM -> Drän. Pump
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är samma du behöver inte skilja på dem i det fallet. Om du som Richard skrev hamnar i koniska är det i så fall gamla gängade delar för järnrör tex värme och då tydligt märkta oftast med KR. Även då kan det gå att blanda och tätningen med lin och pasta där fyller sin funktion.E EasyCash skrev:

