Hej!

Jag hittar inte i kopplingsdjungeln. Vilka kopplingar/adaptrar ska jag använda för att skarva ihop en PEM slang 32mm med en "Flatslang" med invändig diameter på 38mm.

Flatslangen är en sån blå flexibel slang som används vid ex. dräneringspumpar.

Jag vill ha 38mm flatslang från dräneringspumpen upp till marknivå (för att kunna lyfta ur pumpen vid behov). Vid marknivå vill jag koppla ihop den med en 32mm PEM som leds vidare, så gärna en 90 graders böj så att flatslangen har en "rak sträckning".

Se bild.
 
  • Handritad skiss som visar koppling mellan 32mm PEM-slang och 38mm flatslang med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får skaffa en slangnippel med rätt mått för slangen och sen en lämplig vinkelkoppling för PEM 32 i ena änen och lämplig gänga mot slangnippeln i andra.

Du hamnar nog i 40 mm och gänga R32 eller R40 in-, utvändigt så någon bussning, muff kan behövas mellan gängorna.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Flatslangen brukar man sätta på en nästan rak anslutning och slangklämma på.
Finns ingen "koppling" för flatslang.
Jag hade alla dagar i veckan försökt sätta en 90° böj och 32mm hela vägen om de går.
Annars hade jag satt en enkeladapter.
Men flatslang hade jag inte valt
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
richardtenggren
Varför inte Pem hela vägen, så kör jag i vår brunn :)
Skruvar isär pem-vinkeln om pumpen ska upp :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar. Tänkte inte riktigt på det men som ni skriver så är det nog bäst med PEM 32 hela vägen med en 90graders vinkelkoppling.

Måste bara hitta rätt anslutning PEM -> Drän. Pump
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte Pem hela vägen, så kör jag i vår brunn :)
Skruvar isär pem-vinkeln om pumpen ska upp :)
Har du även någon backventil på vägen eller låter eventuell slatt rinna tillbaka?
 
richardtenggren
E EasyCash skrev:
Har du även någon backventil på vägen eller låter eventuell slatt rinna tillbaka?
Jag har tänkt köpa en men inte kommit mig för, det påverkar dock inte min styrning det som rinner tillbaka så får väl bli ett senare projekt :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har tänkt köpa en men inte kommit mig för, det påverkar dock inte min styrning det som rinner tillbaka så får väl bli ett senare projekt :)

Jag börjar nog så också
 
Jag har sådär på en spillvattenbrunn. Jag drog slangen direkt på pem-slangen med slangklammer om jag minns rätt.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag har sådär på en spillvattenbrunn. Jag drog slangen direkt på pem-slangen med slangklammer om jag minns rätt.
Det är ju också ett alternativ..har funderat på det men tänker om det kommer läcka då de har lite olika diameter. Vatten är lurigt har jag märkt :D
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte Pem hela vägen, så kör jag i vår brunn :)
Skruvar isär pem-vinkeln om pumpen ska upp :)
Vad har du för koppling mellan PEM slang och drän. pump?
 
richardtenggren
E EasyCash skrev:
Vad har du för koppling mellan PEM slang och drän. pump?
Jag tog vad jag hade hemma, en 32 mm PRK :)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tog vad jag hade hemma, en 32 mm PRK :)
Schysst. G32 och R32 är inte samma sak gissar jag?
 
richardtenggren
E EasyCash skrev:
Schysst. G32 och R32 är inte samma sak gissar jag?
Rörgängor är ”röriga”, oftast är det samma men vissa källor menar att den ena är konisk och den andra cylindrisk, men brukar sällan vara problem om man håller sig till VVS-grejor.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Schysst. G32 och R32 är inte samma sak gissar jag?
Det är samma du behöver inte skilja på dem i det fallet. Om du som Richard skrev hamnar i koniska är det i så fall gamla gängade delar för järnrör tex värme och då tydligt märkta oftast med KR. Även då kan det gå att blanda och tätningen med lin och pasta där fyller sin funktion.
 
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.