X
Hej på er!
Har försökt söka igenom tidigare inlägg men inte hittat något svar som hjälper mig, så here goes:
I sommarstugan har vi en borrad brunn på ca 20 m. Vattennivån ligger ca 4m under marknivå, dvs vi har 16m vatten i vår 20m-brunn.

Tidigare har vi haft en gårdspump som vi handjagat upp vattnet med. Idag provkörde jag dock för första gången vår nya pumpautomat, vilket fungerade på det sättet att jag fick upp vatten. Men mitt problem är att pumpautomaten aldrig kom upp i frånslagstryck. Dvs, när jag startade pumprn jobbade den snabbt upp trycket i hydroforen (på 22 liter) till ungefär 3,3 bar, men den kom inte högre.
Då pumpen enligt tillverkaren skall jobba fram till 4 bar så fick det till följd att trycket stannade vid ca 3.3 bar och pumpen fortsatte att jobba.
Kringfakta som kanske är av vikt är att som pumpslang använder jag Al-ko's färdiga pumpslang på 7 m med bottensil och backventil. Vattenintaget är alltså 3m under vattenytan i brunnsröret.

Ngn som har en ide om varför den inte klarar att jobba upp trycket ordentligt?

Mvh,
Daniel
 
Kommer egentligen bara på två tänkbara orsaker, för hög sughöjd (7 m) och tjuvluft.
 
X Xentrikk skrev:
Hej på er!
Har försökt söka igenom tidigare inlägg men inte hittat något svar som hjälper mig, så here goes:
I sommarstugan har vi en borrad brunn på ca 20 m. Vattennivån ligger ca 4m under marknivå, dvs vi har 16m vatten i vår 20m-brunn.

Tidigare har vi haft en gårdspump som vi handjagat upp vattnet med. Idag provkörde jag dock för första gången vår nya pumpautomat, vilket fungerade på det sättet att jag fick upp vatten. Men mitt problem är att pumpautomaten aldrig kom upp i frånslagstryck. Dvs, när jag startade pumprn jobbade den snabbt upp trycket i hydroforen (på 22 liter) till ungefär 3,3 bar, men den kom inte högre.
Då pumpen enligt tillverkaren skall jobba fram till 4 bar så fick det till följd att trycket stannade vid ca 3.3 bar och pumpen fortsatte att jobba.
Kringfakta som kanske är av vikt är att som pumpslang använder jag Al-ko's färdiga pumpslang på 7 m med bottensil och backventil. Vattenintaget är alltså 3m under vattenytan i brunnsröret.

Ngn som har en ide om varför den inte klarar att jobba upp trycket ordentligt?

Mvh,
Daniel
Hej! Fick du någon lösning på problemet? Jag verkar ha ett liknande problem med min trädgårdspump just nu.
 
W
Mest troligen bottenventilen som inte håller tätt.
 
Kan vara ide att kolla brunnens vattennivå när pumpen försöker få upp trycket, så att inte nivån sjunker för mycket. En 7- meters sugslang borde ju räcka om vattennivån ligger still och bottenventilen är tät. För att kolla bottenventilen, så slå av pumpen och kolla om trycket sjunker, vilket skulle tyda på läckage.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan vara ide att kolla brunnens vattennivå när pumpen försöker få upp trycket, så att inte nivån sjunker för mycket. En 7- meters sugslang borde ju räcka om vattennivån ligger still och bottenventilen är tät. För att kolla bottenventilen, så slå av pumpen och kolla om trycket sjunker, vilket skulle tyda på läckage.
Jamen du! Jag tyckte inte den verkade tappa tryck men fyllde på lite extra igår och nu är det nästan tomt så det kan nog ändå vara bottenventilen. Ska prova köpa en ny i dagarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.