Försöker förstå vad dom olika förkortningarna står för i mina gamla VA-ritningar från 70-talet:

S.VG
VG
KV 4
S 4
D4
etc.

Någon som kan hjälpa mig att tolka ritningarna?

Tack på förhand!
 
  • Svartvit VA-ritning från 70-talet med märkningar och förkortningar på ledningar och rumsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det här vill jag också lära mig, har ritningar från 70-talet som jag gissar mig fram i.

S = Spillvattenavlopp
Vad betyder t ex "S3 100"? Spillvatten 100 mm rör? Men vad betyder 3?

D = Dagvattenavlopp
KV = Kallvattenledning?
B = Brunn
 
W
VG = Vattengång
KV = Kallvatten
S = Spillvatten
D = Dränering

S1, S2 är för att skilja stammar. 100 är dimension.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tusen tack för svaren.
Vad använder man spolhålet till?
 
W
Det används till att rensa röret
 
  • Gilla
stevengerrard
  • Laddar…
Claes Sörmland
W WarHawk skrev:
VG = Vattengång
KV = Kallvatten
S = Spillvatten
D = Dränering

S1, S2 är för att skilja stammar. 100 är dimension.
Vad är en vattengång?
 
W WarHawk skrev:
Det används till att rensa röret
Yes, det var min aning.
Men är det spolhål kombinerat S och VG , och hur ofta ska man spola dessa? Alla dessa "punkter" var igenfyllda med massor, och har nog varit så i över 20 år. Kan vara en bra idé att man har tillgång till dessa va?
 
W
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är en vattengång?
Vattengång är den inre bottenlinjen där vattnet rinner i ett avloppsrör.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
W
S stevengerrard skrev:
Yes, det var min aning.
Men är det spolhål kombinerat S och VG , och hur ofta ska man spola dessa? Alla dessa "punkter" var igenfyllda med massor, och har nog varit så i över 20 år. Kan vara en bra idé att man har tillgång till dessa va?
Något sätt att rensa rören bör alltid finnas i form av rensbrunn och rensluckor. Men du behöver inte spola om du inte har stock.
 
  • Gilla
stevengerrard
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här vill jag också lära mig, har ritningar från 70-talet som jag gissar mig fram i.

S = Spillvattenavlopp
Vad betyder t ex "S3 100"? Spillvatten 100 mm rör? Men vad betyder 3?

D = Dagvattenavlopp
KV = Kallvattenledning?
B = Brunn
3 är förmodligen en materialkod. Dvs S3 och D3 är utförda i samma material/typ av rör. S1 är en annan typ av rör.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Står "D" för dagvatten eller dränering?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står "D" för dagvatten eller dränering?
Dagvatten, du ser även att den är ansluten till stuprör
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
W
Stämmer, jag skrev fel i första inlägget. DR är dränering och D är dagvatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.