1 275 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Inget vatten i kranarna
Hej. Kom hem efter arbetet till ett hus utan vatten i kranarna. Vi har djupborrad brunn på ca 70 meter, ca 4-5 år gammal samt Hydrofor, järn och Avsyrningsfilter ( 3 år ). Trycket ligger på 4,5 bar. Förmodar att det är tryckströmbrytaren eller eventuellt pumpen i brunnen som gett sig, någon som har erfarenhet av detta?
Men om trycket är 4,5bar så har pressostaten gjort sitt jobb och stängt av pumpen, den bara väntar på att trycket skall sjunka igen.
Felet måsten vara något annat, en avstängd ventil, en filteranläggning som krånglar kanske?
Felet måsten vara något annat, en avstängd ventil, en filteranläggning som krånglar kanske?
Någon som stängt en ventil eller är tryckmätningen felaktig? En hydrofor är en öppen tank, är trycket 4.5 bar är det antingen luft eller vatten som skulle komma ut i kranen.
Jag skulle kolla närmare hydroforen om det verkligen är tryck i den.
Jag skulle kolla närmare hydroforen om det verkligen är tryck i den.
Hej. Har kollat manometern så den visade sig vara trasig, har monterat en ny nu när allt är trycklöst. Jag kopplade förbi tryckströmbrytaren för att se om pumpen fungerar men nej då, troligtvis så är strömbrytaren hel. Vi har mätt så att det är ström till pumpen ( den är uppe ur hålet). Vad kan man mer kika på gällande själva pumpen?
Pumpar den vatten? tex ur lämpligt kärl
Är det slut på vatten i brunnen?
Är det slut på vatten i brunnen?
Så den drar ström men inget händer? eller har jag förstått fel "Vi har mätt så att det är ström till pumpen"
Annars kolla att det inte är glappkontakt någonstans mellan där ni mätte och pumpen.
Annars kolla att det inte är glappkontakt någonstans mellan där ni mätte och pumpen.
Har ingen större erfarenhet ang anslutningen i pumpen i sig, men borde väl finnas en anslutningspunkt i pumpen som går att ta loss och sätta dit ny kabel. Skarvning nära pump eventuellt lär vara enklast om kabeln ligger bökigt till i övrigt, förutsätter att kabelbrottets ställe är identifierat såklart
Min pump levererades ny med ca 1m kabel, en 80m kabel samt skarv. Det var en grundfospump.
Ev kanske kanske var det en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/trad...myGZukx23fCSmjqn4O2AsKXFr8T05yF0aApDIEALw_wcB
I mitt fall var ju skarven anpassad för kabeln från pumpen, så det var rätt grejer. Jag vet ju inte om så är fallet för din pjmp. Så kolla innan du köper, och gör inte jobbet om du inte känner dig trygg. Det känns sådär att skarva el som ligger under vattnet.
Ev kanske kanske var det en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/trad...myGZukx23fCSmjqn4O2AsKXFr8T05yF0aApDIEALw_wcB
I mitt fall var ju skarven anpassad för kabeln från pumpen, så det var rätt grejer. Jag vet ju inte om så är fallet för din pjmp. Så kolla innan du köper, och gör inte jobbet om du inte känner dig trygg. Det känns sådär att skarva el som ligger under vattnet.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden