J
jonaserik: [citat] Har princip ingen betydelse var kärlet sitter, bara att utgående renat vatten går ut efter det. enligt skiss så är det rätt. Röret upp från golvet antar jag är från pumpen ( borrhål eller grävd ) första har backventil i pumpen och den andra på röret på bottenventilen.. Du har en ventil på röret och stänger du den sakta när trycket är uppe och pumpen stoppat.. Det ska
12 svar · 1,8k läst
·
T
Tiger79: Mina golvvärmeventiler öppnas inåt men stängs även när de är helt ute. Det verkar förekomma i flerbostadshus att de stänger när termostaten är avtagen.
9 svar · 1,3k läst
·
anders07
anders07: [citat] Ah, perfekt!
9 svar · 7,5k läst
·
L
Lizabettan: [citat] Tack för din kunskap, nu har vi lite att ta tag i.
18 svar · 4,6k läst
R
radamsson: Bild för tydligare förklaring.
25 svar · 9,3k läst
·
N
NightRider: [citat] Kom du till rätta med vad problemet var? Har exakt samma situation. 40 år gammal djupborrad brunn, vattnet har varit bra farm tills några veckor sedan, då det plötsligt var brunaktigt och ibland med små svarta "prickar" som enligt en brunnsfirma tyder på mangan. Sedan detta började har det varit klart ibland, svagt brunt ibland, mer brunt ibland, mycket prickar, lite prickar,
17 svar · 39,0k läst
J
Jönas: [citat] De befintliga galvrören är dimension 32R, fråga är om det ska ersättas med samma dimension och det i sådana fall är RSK1752113 som gäller rakt av eller går det att hitta nått mer lämpligt? Funderar också på upphängningen där det går att utnyttja befintlig skena i taket. Ska det vara nått särskilt där typ gummiklädd rörklammer, RSK3833918?
10 svar · 25,2k läst
·
kashieda
kashieda: Min ironi kanske inte kom fram tillräckligt tydligt ;):cool:
1,1k svar · 154,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det brukar vara anmälningspliktigt. T ex om man gräver i infiltrationsdelen för att byta rör, spridarlager eller plats på infiltrationen. Kommunen vill veta vad man pular med.
22 svar · 6,3k läst
·
S
stefan.jakobsson: Utloppspipen på min gamla blandare är trasig (den sitter inte fast ordentligt utan lossnar helt vid lite högre flöde). Förmodligen är blandaren original från 1947 då huset byggdes. Köpte en sådan här https://www.fmmattsson.com/sv/utloppspipar/28806350, men tyvärr passar den inte. Muttern på den är M26x1,5, men muttern på den trasiga pipen är så vitt jag kan se M24. Finns det
0 svar · 2,1k läst
·
M
mogge_73: Första filtret är bra, flödesstyrt är bäst. Passar även bra på kommunalt vatten. Tänk på att få rätt disk, Jag har för mig att dom från fabrik har disk 5, och det är den du skall ha den klarar av 19 i hårdhetsgrad. Den kan du ändra sedan om och när ni får kommunalt. UV-ljuset är dock fel, den klarar enbart av dricksvatten via en separat kran, inte hela huset. Trojan UV max är
7 svar · 1,6k läst
·
R
radamsson: Toppen! Bakom rören syns en tunn täckskiva, typ masonit. hade helst velat hänga upp rören på betongväggen bakom den, men det blir inte så snyggt. någon bra idé för hur upphängningen kan göras ?
16 svar · 4,5k läst
·
É
ÉlPon: När min toa läckte vatten så följde jag filmen på länken så blev det bra igen. För egen del var det lite smuts som gjorde att det läckte in vatten utan att man såg det. Minns inte om det var ett tjutande eller dovt ljud men lät gjorde det. Den blåa vid 1:05; https://gds.se/badrum/toalettstol/vvs-reparation-nar-toaletten-rinner
4 svar · 4,9k läst
·
hahalj
hahalj: Bor i ett gammalt hus med en stenkista under källargolvet där spillvatten från vattenfiltret hamnar. Vattennivån i stenkistan kan variera allt mellan 1-40 cm under golvnivån beroende på årstid och markfuktighet. Stenkistan har med åren fyllts på med sand och annat fint material. Lite märklig lösning som jag har planer för att fixa på sikt med att dra in rör från utsidan och ansluta
0 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: Troligtvis inte, den brukar vara exklusiv i en installation. I bland så sätts en shuntgrupp upp och den består då av pump och shunt ( mekanisk ) och är svår att ställa in i mitt tycke. Om en shunt sätts in så måste vara en pump med. Kolla priserna på en pump och shunt + motor med elektroniken i sig mot en färdig så ser skillnaden. Och en shunt i lös form regler exakt det di vill ha
34 svar · 3,8k läst
·
Perrolf
Perrolf: [citat] Fick svar från kommunen och det är okej med förbränningstoalett..
26 svar · 9,4k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Tack, monterat och klart (y):D
21 svar · 2,6k läst
·
L
liqwid78: Hejsan, Denna blandare är ca 10 år gammal. Gissningsvis Gustavbergs. Gängorna är sönder och skulle vilja hitta en ny del. Någon som kan hjälp mig? Eller bättre om man kan ta bort den metallbiten och koppla duschen direkt dit. Går det? Se gärna på bilderna. Tack för all hjälpen! [bild] [bild]
0 svar · 460 läst
·
martin2006
martin2006: [citat] Hej, Tack! Det där var skönt höra om ytrosten. Sonen påpeka vi kanske borde byta den mojängen. Men då kanske den kan hänga med ett tag till :). Jo Hydropressen är hel innuti ska fyllas med luft det har jag lärt mig :) Men ja den är sönderrostad så vi har köpt en i glasfiber istället. Så hoppas den håller bättre i mitt tuffa klimat där i källaren än de tidigare två ...
6 svar · 1,8k läst
·
V
Vindens: [citat] Jag såg att den tidigare tråden var inom ramen för värmepumpar och misstänkte att den var inaktiv men tack för du svarar och uppmärksammar. Om detta är ett problem kan admin ta bort denna.
3 svar · 1,3k läst
·
M
mogge_73: Hej Det låter som svavelväte som är vanligt i borrade brunnar. Här upp i ett glas och låt det stå ett tag, försvinner lukten är det svavelväte. svavelväte neutraliseras i kontakt med syre. För att åtgärda detta så syreaktiverar man vattnet, viktigt dock är att ha koll på ev. järn och mangan i vattnet då syreaktivering gör att metaller oxiderar ut och kan då ställa till
1 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Det låter som svavelväte, låt vattnet stå i en tillbringare i kylen och se om lukten försvinner. Svavelväte neutraliseras i kontakt med syre, finns lukten kvar är det oftast fråga om bakterier. Man åtgärdar svavelväte genom att man syreaktiverar vattnet, viktigt dock är att ha koll på ev. järn och mangan som då oxiderar och kan ställa till tråkigheter.
4 svar · 5,9k läst
M
mogge_73: Det låter som om att filtret behöver en översyn, vad är det för filter du har? Filtermassa?
1 svar · 2,4k läst
Matthiazw
Matthiazw: [citat] Hej Hidalgomustang, har du hittat vad det är? Jag har ungefär samma problem, har avloppslukt på utsidan av huset när någon spolar mycket vatten precis som du. Är inte heller från tanken eller infiltration det luktar. Tror min lukt kommer från avluftningen i taket (luktar avlopp runt den halvan av huset där avluftningen sitter) men vet inte varför det kommer varje gång man
1 svar · 2,4k läst
S
SteelyDan: [citat] Tack, vi kände det, extra skönt höra att vi förm gjorde rätt.
11 svar · 3,7k läst
·
P
PatrikJo: Det är antingen ett rör för köksavlopp eller badrumsavlopp. Möjligvis både och. Skillnaden mellan innehållen är att köksavloppet luktar värre. Då kanske du har lite referensramar till hur jobbigt det är när det börjar läcka ;) Det brukar finnas firmor här och var som vill sälja in relining av avlopp. Det är skitdyrt och antagligen en dålig ide, men fördelen är att de ofta
6 svar · 1,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Nja, sätt en på varje stam bara, du kan alltid stänga av radiatorerna vid varje ventil.
3 svar · 936 läst
·
B
Bulten112: Nej det är helt öppet
10 svar · 2,7k läst
·
H
hakfre: Rinner det enbart i samband med regn, eller även när det inte regnar?
3 svar · 745 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.