Vattenutkastaren i vårat hus har inte fungerat sedan vi flyttade in. Hur mycket man än vrider på vredet så rinner vattnet i full kraft ändå. På och avstängning av vattnet till utkastaren har vi hittils skött via en ballofix inne i tvättstugan där utkastaren går ut genom väggen.

idag ville jag kolla närmare på varför den inte fungerar. Jag är väldigt novis på VVS men jag kan inte se några tydliga fel på den. Inget som kärvar eller liknande. Kan någon av er se något uppenbart fel på min utkastare, eller är det bara att köpa en ny?

• Närbild av en hand som håller en demonterad vattenutkastare med synliga slitage och utan uppenbara skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen vattenutkastare med synliga ventildelar och anslutande rör.
    Skapa konto
  • En demonterad vattenutkastare med fjäder och delar liggande på ett trägolv intill en tröskel.
    Skapa konto
  • Delar av en vattenutkastare bredvid ett handfat på en träbänk som behöver reparation.
    Skapa konto
Problemet ser ut att sitta vid klämringen, ser ut som att den har glidit typ 1cm,
Kopparvattenrör med klämring som glidit 1cm, i behov av justering för täthet.
Skapa konto

Ta å montera dit ventilhuset, men låt mutter & ventilhus glappa mot klämringen.
Knacka på ventilhuset så att klämringen kommer längre in på röret.
Röret ska mer eller mindre bottna i ventilhuset.
Dra sedan åt muttern för hand, å sedan ungefär ett varv med verktyg, kolla montageanvisningen (finns på tillverkarens hemsida bl.a.).

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Problemet ser ut att sitta vid klämringen, ser ut som att den har glidit typ 1cm,
[bild]
Dra sedan åt muttern för hand, å sedan ungefär ett varv med verktyg, kolla montageanvisningen (finns på tillverkarens hemsida bl.a.).
Tack, jag ska prova detta ikväll !

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Provade detta precis, såg till att klämringen var så långt in på röret att röret bottnade i ventilhuset, men det är precis som innan ändå tyvärr.

kan det vara så att staven som går i kopparröret är för kort, och därför inte sluter tätt ? Vet inte hur det ser ut när man köper ett nytt utkast, men kapar man inte röret då till önskad längd? Och staven behöver väl anpassas efter det tänker jag.

Redigerat:
Med tanke på att utkastaren går in så långt i rummet så är det troligen originallängd på den.
Sitter ventilhuset åt rätt håll?
Är det ventilhuset eller är det en vanlig vinkelkoppling?

bild på ventilhuset, både från sidan och in mot ventilsätet.

Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att utkastaren går in så långt i rummet så är det troligen originallängd på den.
Sitter ventilhuset åt rätt håll?
Är det ventilhuset eller är det en vanlig vinkelkoppling?

bild på ventilhuset, både från sidan och in mot ventilsätet.
såhär ser den ut.

• Metallrörskoppling i mässing på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Hand håller en metallisk rördel med gängning och synlig inre smuts.
    Skapa konto
Monterade du ny, och hjälpte det?

Andrk Andrk skrev:
Monterade du ny, och hjälpte det?
Yes jag monterade en ny och den fungerade klockrent. Vet inte vad som var fel på den gamla…

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.