1 341 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Delat avlopp kostnadsfråga
Hej,
Vi har för avsikt att anlägga ett gemensamt avloppe mellan tre fritidshus och dela en tank om 7 kubik.
När jag igår fick offerten för detta ska neda enligt entreprenör kosta ca 58 000kr per person, är detta rimligt?
Gäller följande,
Slamavskiljare 7m3, Biomodulpaket, Pumppaket, Nivålarm, Mainfold
Tackam om någon har lite input om det här,
Vi har för avsikt att anlägga ett gemensamt avloppe mellan tre fritidshus och dela en tank om 7 kubik.
När jag igår fick offerten för detta ska neda enligt entreprenör kosta ca 58 000kr per person, är detta rimligt?
Gäller följande,
Slamavskiljare 7m3, Biomodulpaket, Pumppaket, Nivålarm, Mainfold
Tackam om någon har lite input om det här,
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Vad är det för prislapp om alla fixar eget då? Personligen skulle jag undvika såna här gemensamma anläggningar så mycket som möjligt.
Vi är överens med de andra (tyskar, dessutom trevliga). Vi avser att sälja huset och vill inte lägga ned för mycket, dessutom fritidshus och ev kommer det komma kommunalt dit om x antal år,S Stefan1972 skrev:
Tycker bara det låter väldigt kostsamt med 58´x 3 för den delen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
jo oftast är det så att man är överens dag ett. Sen byter saker ägare och det slutar ibland i kraftig osämja om vem som ska betala vad och en del vill inte betala alls och ja soppan kan bli stor........
Ska ni sälja så behöver ju inte ni oroa er iallafall. då är det ju bara gå på billigaste möjliga som alla är nöjda med.
Ska ni sälja så behöver ju inte ni oroa er iallafall. då är det ju bara gå på billigaste möjliga som alla är nöjda med.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
En ren 3-kammar brunn med infiltration, har jag erfarenhet av (typ 5 år sedan), det gick på drygt 70 000. I ett ”lågkostnadsområde”.
Din anläggning är större, med fler komponenter, pump osv. Dessutom skall det grävas in till 3 hus. En totalkostnad på ca. 150 000 låter inte orimligt.
Din anläggning är större, med fler komponenter, pump osv. Dessutom skall det grävas in till 3 hus. En totalkostnad på ca. 150 000 låter inte orimligt.
1. Ett minireningsverk med biomodul jag installerade för 9 år sedan kostade 176' Så 3*58' är inga konstiga siffror alls.
2. Ni kanske är överens nu, men min grundregel är att man ska undvika gemensamanläggningar om det går. Precis som Stefan1972 skriver ovan så uppstår det snart frågor om vem som ska betala vad, vem som använder anläggningen mest tredje gången en pump havererar o s v.
2. Ni kanske är överens nu, men min grundregel är att man ska undvika gemensamanläggningar om det går. Precis som Stefan1972 skriver ovan så uppstår det snart frågor om vem som ska betala vad, vem som använder anläggningen mest tredje gången en pump havererar o s v.
S Stefan1972 skrev:jo oftast är det så att man är överens dag ett. Sen byter saker ägare och det slutar ibland i kraftig osämja om vem som ska betala vad och en del vill inte betala alls och ja soppan kan bli stor........
Det är väl lätt fixat med ett servitut som ska skrivas?
Nu är inte detta totalkostnaden, jag avsåg endast det jag skrev.H hempularen skrev:
Totalkostnaden för oss tre hamnar på ca 315 000kr
Servitut ska skrivas,allt ska betalas rättvist om något går sönder, är inte i behov av att gräla med grannar och inte de heller.M MagHam skrev:1. Ett minireningsverk med biomodul jag installerade för 9 år sedan kostade 176' Så 3*58' är inga konstiga siffror alls.
Om du undrar över själva prylarnas pris så kan du jämföra med priser här:tobbeorama skrev:
https://markgrossen.se/
En entreprenör lär lägga på en del på dessa priser för att tjäna en hacka.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Det som kan vara problem trots servitut. Är att man måste fortfarande vara överens om kostnader.
Får man då in en ”strulputte” som delägare, så blir det problem.
Enda sättet att i viss mån undvika den risken är att registrera en samfällighetsförening. Då gäller majoritetsbeslut, om vad som skall åtgärdas och acceptabel kostnad. Men det blir lite tungrott och dyrt om man bara är tre.
Enda sättet att i viss mån undvika den risken är att registrera en samfällighetsförening. Då gäller majoritetsbeslut, om vad som skall åtgärdas och acceptabel kostnad. Men det blir lite tungrott och dyrt om man bara är tre.
Dessutom inte så kul att som granne skicka kronofogden på sin granne som vägrar att betala.H hempularen skrev:Det som kan vara problem trots servitut. Är att man måste fortfarande vara överens om kostnader.
Har man för avsikt att sälja inom kort så skulle jag säga att prio 1 är att få så många intressenter som möjligt. Har du 2 som budar blir det helt andra summor än om du har 4 eller 10.
En sak som skrämmer många är gemensamhetsanläggningar. Bara ta en titt i forumet så hittar du mängder med grannfejder om allt från avlopp, vatten, vägar och brevlådor! Jag skulle personligen inte ge mig på ett fritidshus där jag ska dela gemensamt avlopp med 2 andra, dessutom tyskar som jag inte kan ha en aning om hur de är. Att säljaren påstår att de är världens bästa att ha att göra med väger ju inte så tungt.
Så jag skulle råda dig att ta in offert på enskilt avlopp ändå och väga alternativen noga mot varandra. De 10-20 000 det kostar mer kan vara värt mycket mer när du säljer!
Finns ju folk som betalar mer för ett årsgammalt hus än det kostar att bygga "själv" och få välja utformning, inredning mm. Bara för att slippa hantera problem.
En sak som skrämmer många är gemensamhetsanläggningar. Bara ta en titt i forumet så hittar du mängder med grannfejder om allt från avlopp, vatten, vägar och brevlådor! Jag skulle personligen inte ge mig på ett fritidshus där jag ska dela gemensamt avlopp med 2 andra, dessutom tyskar som jag inte kan ha en aning om hur de är. Att säljaren påstår att de är världens bästa att ha att göra med väger ju inte så tungt.
Så jag skulle råda dig att ta in offert på enskilt avlopp ändå och väga alternativen noga mot varandra. De 10-20 000 det kostar mer kan vara värt mycket mer när du säljer!
Finns ju folk som betalar mer för ett årsgammalt hus än det kostar att bygga "själv" och få välja utformning, inredning mm. Bara för att slippa hantera problem.
Klicka här för att svara