Tjena.

Det är så att vi behöver installera vattenfilter mot järn och mangan samt svavelväte efter att vi borrat brunn.

Problemet är backspolningsvattnet, då vi har eget avlopp med 3kammarbrunn samt infiltration ska ej detta ledas ut där.

Vi har inte heller något direkt dagvatten system utan det leds ut med rännor på gräsmattan(finns tydligen något gammalt som förr gick ihop med gamla avloppet till en typ 2 kammarbrunn å sedan pumpades ut i diket, men efter byte av tak å nytt avlopp etc har tydligen detta inte används av någon anledning)

Marken består främst av lerig morän så stenkista känns inte som ett alternativ?

Min fundering är då om man bara kan dra ut en slang/rör genom källarväggen och "lägga" i rännan från ena stupröret, (se bild kommer isf ut vid den svarta kabeln då den är precis i hörnet inne i garaget pga tjock vägg)men vad händer på vintern?, frysrisk direkt vid utlopp eller blir det en ishockeyrink på gräsmattan?..

Sen är ju frågan hur långt kan man dra en ledning från filtret?, är kanske 7-8m totalt samt en bit upp till tak då

Ev leda ner det i det gamla dagvattenröret som sticker upp nedanför men spolade vatten i det tidigare idag och det verkar iaf inte leda till tidigare nämnda brunn längre, frågan är om det då blir för stor vattenbelastning precis utanför huset om det nu är så att det röret är av under marken?

Hushörn med stuprör och utloppsrör nära gräsmatta där backspolningsvatten kan ledas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets hörn med stuprör och kabel vid marken som kan användas för att leda bort backspolningsvatten.
Skapa konto
Ett hörn av en byggnad med en rostig metallrör vid grunden och en blå slang på marken med grus och lite grönska.
Skapa konto

Hoppas någon kan komma med tips och idéer då det börjar bli tröttsamt att vattnet luktar döden och smakar srålrör

Åsa Lund
Hur många liter handlar det om och hur ofta? Förstår inte riktigt varför det inte får hamna i infiltrationsbädden?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur många liter handlar det om och hur ofta? Förstår inte riktigt varför det inte får hamna i infiltrationsbädden?
Bädden är nog i sig ingen fara då det inte heller är enorma mängder järn/mangan, men det blir ju rätt mycket vatten vilket jag förstått 3kammarbrunnen inte gillar, är lite olika bud för olika filter men det senaste var ca 400L under 30min. Dock inställbart så går att dra ut på tiden då det ändå sker på natten.

Tillägg: var 3dje dag

Åsa Lund
Finns det alltså kemikalier i backspolningsvattnet som är dåliga för trekammarbrunnen? Var står det?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns det alltså kemikalier i backspolningsvattnet som är dåliga för trekammarbrunnen? Var står det?
Nu vet jag inte riktigt vad du baserar dina svar på?.

Det är mängden vatten det står på rätt många ställen där man läser som kan ställa till problem med 3 kammarbrunnen, sen vet jag inte hur infiltrationen mår av mängden järn/mangan som blir koncentrerad vid backspolning.

Nu var ju inte heller frågan om 3 kammarbrunnen utan om frostrisk ev annan lösning på var man ska göra av vattnet?

Åsa Lund
Ok, jag tyckte det var konstigt att 400 liter på en halvtimme skulle vara dåligt för trekammarbrunnen. Vem säger det?
Måste man verkligen krångla med separat ledning? Mer så.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok, jag tyckte det var konstigt att 400 liter på en halvtimme skulle vara dåligt för trekammarbrunnen. Vem säger det?
Måste man verkligen krångla med separat ledning? Mer så.
Står lite här å var på forumet samt om man googlar om det att det kan orsaka slamflykt om stora mängder vatten släpps på engång detta gäller då även badkar. Då huset inte är byggt för badkar när avloppet gjordes vet ja inte hur vår brunn skulle klara av denna mängd

Åsa Lund
Ok. Vet du nåt om tillverkare och modell på trekammarbrunnen så du kan kolla med dem hur mycket flöde brunnen tål?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.