Tjena.
Det är så att vi behöver installera vattenfilter mot järn och mangan samt svavelväte efter att vi borrat brunn.
Problemet är backspolningsvattnet, då vi har eget avlopp med 3kammarbrunn samt infiltration ska ej detta ledas ut där.
Vi har inte heller något direkt dagvatten system utan det leds ut med rännor på gräsmattan(finns tydligen något gammalt som förr gick ihop med gamla avloppet till en typ 2 kammarbrunn å sedan pumpades ut i diket, men efter byte av tak å nytt avlopp etc har tydligen detta inte används av någon anledning)
Marken består främst av lerig morän så stenkista känns inte som ett alternativ?
Min fundering är då om man bara kan dra ut en slang/rör genom källarväggen och "lägga" i rännan från ena stupröret, (se bild kommer isf ut vid den svarta kabeln då den är precis i hörnet inne i garaget pga tjock vägg)men vad händer på vintern?, frysrisk direkt vid utlopp eller blir det en ishockeyrink på gräsmattan?..
Sen är ju frågan hur långt kan man dra en ledning från filtret?, är kanske 7-8m totalt samt en bit upp till tak då
Ev leda ner det i det gamla dagvattenröret som sticker upp nedanför men spolade vatten i det tidigare idag och det verkar iaf inte leda till tidigare nämnda brunn längre, frågan är om det då blir för stor vattenbelastning precis utanför huset om det nu är så att det röret är av under marken?
Hoppas någon kan komma med tips och idéer då det börjar bli tröttsamt att vattnet luktar döden och smakar srålrör
Det är så att vi behöver installera vattenfilter mot järn och mangan samt svavelväte efter att vi borrat brunn.
Problemet är backspolningsvattnet, då vi har eget avlopp med 3kammarbrunn samt infiltration ska ej detta ledas ut där.
Vi har inte heller något direkt dagvatten system utan det leds ut med rännor på gräsmattan(finns tydligen något gammalt som förr gick ihop med gamla avloppet till en typ 2 kammarbrunn å sedan pumpades ut i diket, men efter byte av tak å nytt avlopp etc har tydligen detta inte används av någon anledning)
Marken består främst av lerig morän så stenkista känns inte som ett alternativ?
Min fundering är då om man bara kan dra ut en slang/rör genom källarväggen och "lägga" i rännan från ena stupröret, (se bild kommer isf ut vid den svarta kabeln då den är precis i hörnet inne i garaget pga tjock vägg)men vad händer på vintern?, frysrisk direkt vid utlopp eller blir det en ishockeyrink på gräsmattan?..
Sen är ju frågan hur långt kan man dra en ledning från filtret?, är kanske 7-8m totalt samt en bit upp till tak då
Ev leda ner det i det gamla dagvattenröret som sticker upp nedanför men spolade vatten i det tidigare idag och det verkar iaf inte leda till tidigare nämnda brunn längre, frågan är om det då blir för stor vattenbelastning precis utanför huset om det nu är så att det röret är av under marken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas någon kan komma med tips och idéer då det börjar bli tröttsamt att vattnet luktar döden och smakar srålrör
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Bädden är nog i sig ingen fara då det inte heller är enorma mängder järn/mangan, men det blir ju rätt mycket vatten vilket jag förstått 3kammarbrunnen inte gillar, är lite olika bud för olika filter men det senaste var ca 400L under 30min. Dock inställbart så går att dra ut på tiden då det ändå sker på natten.Åsa Lund skrev:
Tillägg: var 3dje dag
Nu vet jag inte riktigt vad du baserar dina svar på?.Åsa Lund skrev:
Det är mängden vatten det står på rätt många ställen där man läser som kan ställa till problem med 3 kammarbrunnen, sen vet jag inte hur infiltrationen mår av mängden järn/mangan som blir koncentrerad vid backspolning.
Nu var ju inte heller frågan om 3 kammarbrunnen utan om frostrisk ev annan lösning på var man ska göra av vattnet?
Står lite här å var på forumet samt om man googlar om det att det kan orsaka slamflykt om stora mängder vatten släpps på engång detta gäller då även badkar. Då huset inte är byggt för badkar när avloppet gjordes vet ja inte hur vår brunn skulle klara av denna mängdÅsa Lund skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden