Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hydroforproblem

1. F
    Renoverare · Tolg · 4 inlägg

FarbrorFransson

Renoverare
    Hej!

Jag har lite bekymmer med mitt vattentryck i huset. Jag har en borrad brunn och hydrofortank.

Den gamla tryckvakten levde sitt eget liv så jag köpte en ny (ABB TBE3) och hade en rörmokare här som installerade den när han ändå gjorde lite annat.

Mitt problem är nu dock att hur jag än ställer till och frånslagstrycket så börjar och slutar den inte där jag vill att den ska sluta. För närvarande står den på ca 2kg i tillslag och 3,5kg i frånslag tror jag.

Dock startar den på ca 2 och slutar på runt 5-6kg. Jag går enligt manometern som sitter på hydroforen. Jag har även provat att ha allt mellan 1/2 -1/5 av hydroforen med luft i toppen, men utan olika resultat.

När jag fyllt på luft med kompressorn så har luftpåfyllarens manometerklocka visat 1kg mindre än vad hydroforens klocka gör, ska det vara så?

Det andra problemet är att jag måste ligga mellan 4-6kg i tryck någonstans för att jag ska få ett vettigt tryck i blandare på toaletter, i köket och duschen etc. Det går alltså vansinnigt långsamt för vattnet i exempelvis duschen när trycket går ner under 3,5kg, det tar lång tid att bli klar i duschen.

Varför blir det såhär? Någon som har några tips?

Mvh Daniel

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 512 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Manometer på hydroforen visar helt fel? Om trycket i kranarna är dåligt så kanske trycket i hydroforen är lägre än du tror och därför går det inte att ställa brytaren som du vill.

3. D
    Medlem · VästraGötaland · 522 inlägg

doubleH

Medlem
    Till att börja med så skall du se till att ha rätt mängd luft i hydroforen - annars riskerar pumpen att gå för ofta och i extremfall starta direkt när du öppnar en kran.
    Och det är enkelt att få rätt mängd luft.
    Stäng av pumpen (antingen genom att bryta strömmen eller om du har en kran på ingående ledning i hydroforen) och töm hydroforen helt. Dessutom bra tillfälle att få rensat ut ev "bottensats".
    Stäng kranen/vredet för utgående vatten på hydroforen och slå på pumpen igen (alt öppna ingående vatten).
    När pumpens tryckvakt slår av så öppnar du utgående kran igen.
    Nu har du precis lagom mängd luft i hydroforen.
    När det gäller inställning av tillslag och frånslagstrycket - hur sitter tryckvakten installerad?
    Jag har fått lära mig att den bör sitta på ett "stigarrör" (ett uppåtriktat T-rör), dvs så att det är en luftficka i röret som påverkar tryckvakten och inte i direkt kontakt med vattnet.
    Vet inte om det är nödvändigt, men både farfar, farbror och pappa som alla var rörläggare eller jobbade inom VVS förespråkade detta. Jag har bara sommarjobbat på rörläggeri och gör mina egna rörjobb :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.