34 464 läst ·
21 svar
34k läst
21 svar
Vatten kommer upp ur andra diskhon, hjälp!
Svaret är detsamma som i trådstart. Du har partiellt stopp i köksstammen eller ännu längre ned. Ta hem en spolbil eller spola själv med en högtryckstvätt med rätt slang.Hjortisälen skrev:
(Själv fick jag just byta avloppsledningen i trädgården för att de 100 år gamla betongrören var helt slut och igensatta med lera och hade svackor. Efter bytet rinner det så fint i köket och vattnet stiger inte.)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
De här kostar 40 kr, och rensar 90% av alla stopp. Men ring en spolbil för all del.....


I InsidersUnited skrev:
Och högst upp i tråden ges också en beskrivning hur man använder skållhett vatten för att lösa fettproppar. Läs tråden och testa! Försök kan också göras med rensband som även de är billiga.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Man fyller baljorna med varmt vatten och använder sedan vaskrensaren. Det ordnar i många fall även proppar efter vattenlåset.
De flesta stopp ligger dock i vattenlås och består av pasta i olika former )
OT ej relaterat till frågeställaren i den här tråden:
Jag har varit på 100tals adresser där den boende direkt förutsätter " att det MÅSTE vara ett stort stopp ute i gatan" Bekvämt nog passar den här slutsatsen ofta med deras egen personlighet som ofta (inte alltid) går ut på att göra så lite som möjligt själv.
Att ringar spolbil innan man provat med vaskrensare vill bara hyresgäster som inte själva ska betala för spolningen.
De flesta stopp ligger dock i vattenlås och består av pasta i olika former )
OT ej relaterat till frågeställaren i den här tråden:
Jag har varit på 100tals adresser där den boende direkt förutsätter " att det MÅSTE vara ett stort stopp ute i gatan" Bekvämt nog passar den här slutsatsen ofta med deras egen personlighet som ofta (inte alltid) går ut på att göra så lite som möjligt själv.
Att ringar spolbil innan man provat med vaskrensare vill bara hyresgäster som inte själva ska betala för spolningen.
Vi har rengjort,vattenlås, använt rensvajer, vacummmockare, varmvatten, ättika,bikarbonat. Ändå kvarstår problemet.
Jag hade "nästan stopp" vilket orsakade både kluckande, långsam avrinning och vatten upp i ho nr två.
Hade provat ättika, mängder med hett såpavatten, rensat vattenlås m.m. Men inget hjälpte.
Tillslut blev det helstopp så läget blev akut.
Men jag pep iväg till Clas ohlsson och köpte en 5M rörrensare ( https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/30-8666 ) . Fick ta loss vattenlåset först, men körde sedan ner hela vajern i röret och vevade som fan i några minuter. Spolade en del med hetvatten med. Mina problem löstes helt efteråt och nu är det bra fart i avrinningen.
Hade provat ättika, mängder med hett såpavatten, rensat vattenlås m.m. Men inget hjälpte.
Tillslut blev det helstopp så läget blev akut.
Men jag pep iväg till Clas ohlsson och köpte en 5M rörrensare ( https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/30-8666 ) . Fick ta loss vattenlåset först, men körde sedan ner hela vajern i röret och vevade som fan i några minuter. Spolade en del med hetvatten med. Mina problem löstes helt efteråt och nu är det bra fart i avrinningen.
Klassisk fettpropp! Det blir som ett kitt som måste bort mekaniskt. Man kan lyckas med vajer eller med spolning.Unikt namn skrev:
Jag hade "nästan stopp" vilket orsakade både kluckande, långsam avrinning och vatten upp i ho nr två.
Hade provat ättika, mängder med hett såpavatten, rensat vattenlås m.m. Men inget hjälpte.
Tillslut blev det helstopp så läget blev akut.
Men jag pep iväg till Clas ohlsson och köpte en 5M rörrensare ( [länk] ) . Fick ta loss vattenlåset först, men körde sedan ner hela vajern i röret och vevade som fan i några minuter. Spolade en del med hetvatten med. Mina problem löstes helt efteråt och nu är det bra fart i avrinningen.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden