Roffe_riff
Roffe_riff: Fick just höra att det skall rinna ut, för att det isf annars fryser sönder.
1 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] WC-stoS försökte jag skriva... Samma som ovan.
3 svar · 1,8k läst
·
tensiden
tensiden: I den riktning rören kommer från borde du kunna hitta något att hälla vatten i och se om det kommer fram.
2 svar · 1,1k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Jag vet inte vad pumpen har för anslutning, men det borde gå med en nippel av lagom storlek så har du kopplingen direkt på om det är smidigare. Men geka-kopplingen som @tommib tipsar om är nog ännu enklare.
5 svar · 1,5k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] [/QUOTE] Mja, hittar detta hos Rinkaby: https://www.rinkabyror.se/artiklar/reservdelar-och-tillbehor/blandare-amp-utkastare/vargarda-reservdelar/ Men jag kan inte garantera att det passar.
6 svar · 2,2k läst
·
LoweW
LoweW: Jo, det blir ~6cm från närmsta punkten på toastolen till kaklet istället för ~2,5cm som är det vanliga. Men det känns lättare att komma åt vid städning isåfall?
3 svar · 1,6k läst
·
Quist
Quist: Hej rörisar. Vad är det egentligen för skillnad på PRK T-rör TA 410 och PRK T-rör TA 415 förutom att 415 inte har en plastkoppling på mittenanslutningen? [bild] [bild] PRK-gängorna är väl vanliga rörgängor? Så om jag t.ex. vill ansluta en D-nippel så skulle jag väl kunna göra det till vilken anslutning som helst i bilderna ovan?
0 svar · 629 läst
·
Demmpa
Demmpa: G15 är 18mm i innerdiameter Nu när du har 16 (17) mm i ytterdiameter så är det en G10 du ska ha. [bild]
1 svar · 3,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Köp en förminskning så att du kan ansluta vanliga 110 mm avloppsrör till ditt underliga 90 mm rör. Jag tror du har en muff så då kanske denna fungerar: https://www.vvsochbad.se/pp-forminskning-110x90mm-180971?gclid=Cj0KCQjwtvqVBhCVARIsAFUxcRtgXfgSHy0QTf5lYFfR7FDyGR3TwD36UpaKhQo-KiFgMU5gialhT7EaAglAEALw_wcB Sen är du över till 110 mm standardrör och det du då behöver är en dubbelmuff:
7 svar · 1,6k läst
·
J
Jeanette Blomberg: [citat] Tack alla för svar och hjälp!! Tyvärr visade sig att den var trasig… [citat] [citat]
9 svar · 1,2k läst
J
josefinem: Aha! Tack för svaren! Tänkte det också, speciellt utifrån det varma vädret som är!
3 svar · 855 läst
·
W
wikz: [citat] Kom att tänka på att små svarta partiklar skulle kunna vara mangan? Hur som så är där ju vanligtvis ett väldigt grovt filter på ejektorn till en ejektorpump, det kanske silade bort partiklarna tidigare? Hoppas det löser sig :)
6 svar · 2,8k läst
VidarH
VidarH: Och du upplever att det känns okej efter en blöt stund med sagda vatten? Vi på västkusten får ju saltkristaller i håret exempelvis.
3 svar · 2,0k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Då var det dags igen, JÄVLA SKIT!!!!!! I morse drog det bara luft i kranen. Gick ner till pumprummet och då hade pumpen löst ut. Startade pumpen och det stod klart på ljudet att det inte fanns vatten där och inget kom ur skvallerventilen heller. I går kväll duschades det och allt var normalt, nu fanns inget vatten och pumpen/elbrytaren löst ut. Vad har hänt? Sen duschning och vatten
12 svar · 3,2k läst
Krilleman
Krilleman: Man behöver backa den svarta muttern för att få loss den vita klämringen. Det kan inte du för det sitter en till mutter som tillhört en annan koppling på andra sidan. Tråkigt svar, men så är det.
2 svar · 904 läst
·
P
Putt: Hej! Jag har en Saniflo i mitt kök, fungerar utmärkt och det är relativt lite underhåll. Skulle inte spara på en billig pump där. Avloppet (40 mm rör) går i taket in i den stående avloppsstammen (bor i lägenhet). Har aldrig haft problem med lukt eller liknande, det är ju tätt mellan avloppet och röret och i pumplådan sitter det ett kolfilter. Om det någon gång börjar lukta så
1 svar · 1,1k läst
P
Putt: Jag följer upp min egen tråd. Felet visade sig vara fördelaren som kärvat igen, en VVS-gubbe höll på i en timme innan han fick den att börja snurra igen. Även blandarventilen i duschen var dålig men huvudproblemet var fördelaren. Tips för de med liknande lösning kan vara att någon gång per år motionera ventilerna lite grann.
5 svar · 2,6k läst
·
Johan Eriksson5
Johan Eriksson5: Vi var tvungna att tömma polen för att flytta den. Nu när vi ska fylla den har vi försökt 2 gånger, men likt förbaskat får vi små svarta partiklar som lägger sig på botten. Det ser ut som klumpar men det är bara att det samlat sig. Vad kan det vara? vi har haft svart vatten 1 gång innan men då trodde jag det berodde på att pannan gick upp i 95grader. Det var nämligen bara
0 svar · 2,4k läst
·
Axelida
Axelida: [citat] Eller hur! Det är inte lätt att bli gammal!
13 svar · 23,1k läst
·
S
stugfar: Den dränkpump jag har ska inte pumpa upp ett tryck, dvs pump på men utflödet avstängt, då kan den gå sönder. Verkar inte optimalt? Kanske att det enklaste är att koppla på en ny slang med backventil och sil i änden som du stoppar ned i brunnen. Beroende på tillrinningen kan det ju funka, risken är väl att vattennivån blir för låg på sensommaren. Har själv dragit upp 70 m slang
12 svar · 4,9k läst
·
N
Niclas.: Jag och min sambo bor i hus från 1938 med egen, grävd, brun och har efter en tids misstanke fått det konstaterat att vårt vatten är surt. Vi är såldes på jakt efter ett avsyrningsfilter men fågan är vilken typ man skall välja och respektive typs för- och nackdelar. Likaså om det finns ett bättre och sämre märken, något som man verkligen skall akta sig för och/eller omdet finns
0 svar · 1,3k läst
B
b8q: [citat] T-koppling är helt fel, inte konstigt om toalettskiten vill fortsätta ”rakt fram” till golvbrunnen. Jag skulle göra så här. Rött är 110 mm rör, en 45 graders böj och en y-koppling. Blått är 75 mm rör från golvbrunnen, även där med 45 graders böj. [bild]
2 svar · 3,4k läst
·
O
ofrost: Hej! Jag och frun tyckte båda att vattenpumpen gick lite väl ofta och nere i källaren kunde jag konstatera att filtret läcker från backspolningsventilen ut i avloppet. Det är alltså ett konstant men litet flöde. Filtret är gammalt och jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att byta det men blir väl så illa tvungen nu lagom till semestern. Filtret fanns här när vi flyttade in och
0 svar · 1,1k läst
·
L
Lars222: [citat] [citat] Tack Demmpa o Magrand. Jag ska kolla efter de
9 svar · 2,0k läst
·
P
Petersson20: [citat]
5 svar · 11,9k läst
D
DaaM: Diskho skall bytas men inte bänkskivan. Den nuvarande är planlimmad, se bild. Tänkte byta till en nedfälld ho. Kan man ta bort den gamla utan att ta sönder eller montera ner bänkskivan?
0 svar · 1,9k läst
·
N
nochl: Nu har jag ännu en fråga. Om man nu skulle köra på Vatette med kromad bricka https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/sanitetsarmatur/kopplingssystem/kopplingssystem-gustavsberg/2054896/ Skulle då inte nån blandare av typen nedan med täckbrickor i mässing kunna dölja den kromade Vatettebrickan? Det vore ju det bästa isf och slippa limma upp nån platta
3 svar · 2,7k läst
J
JohanSergel86: Var uppe på taket och kollade på ventilationen som går till bastun, ser inte jätteträtt ut. Kan vara så att vattnet kom in den vägen förra veckan när det var riktiga skyfall..
3 svar · 1,5k läst
·
J
Jicen: Hej! Har en grävd brunn på tomten som inte används i dagsläget då vi är anslutna till det kommunala. Har som tanke att använda vattnet till bevattning,och om de går att få till, även dricka det. Är osäker på vattenkvalitén dock men ska skicka in ett prov, har pumpat upp lite med en dränkpump och de ser ju inte direkt drickbart ut, vattnet i sig är ganska klart men de är partiklar
0 svar · 624 läst
L
logiken: Har en stundande installation av backspolande vattenfilter att ta tag i. För att inte överbelasta slamavskiljare och infiltration behöver jag anlägga ett nytt dagvattenavlopp. Backspolning görs var 3:e dygn med ca 380 liter. Vi har ca 2,2 meter till frostfritt djup (södra Norrbotten). Jag planerar att förlägga avloppsrör (110 mm) i isolerad kulvert med frostskyddskabel, såklart med
0 svar · 957 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.