smh
Hej! Höststängde sommarstugan i morse, och stängde av huvudkranen till vattnet. Öppnade sen tömningsventilen på varmvattenberedaren och åkte hem. Och sen kom jag på att jag glömde stänga av varmvattenberedaren!

Har fått lära mig att man aldrig ska tömma utan att stänga av, men jag har inte tömt den helt (inte öppnat luftskruvar och sånt) utan alltså bara öppnat tömningsventilen och övriga vattenkranar i huset. Riskerar jag att paja den (eller nåt annat) om jag inte åker ut och stänger den? Det är en nibe 30 liter, av okänd ålder...

De flesta vvb har ett tempskydd som löser ut om man kör den tom. Har lyckats sätta på en nibe beredare innan fyllning och då löste den ut. Va sen bara och nollställa tempskyddet efter fyllningen.

• Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
Okej, och det är inget farligt alltså? Jag _kan_ ju åka ut och stänga av den, men det är fyra timmar bort....

Hat du tur så så löser ÖHS . Om patronen inte ligger i vatten så kommer den att bli röd på det stället utan vatten och gå sönder. Sort på din VVB ? Hur sitter avtappningen, brukar vara i botten så allt åker ut.

• Gilla
smh
  • Laddar…
Jag kanske är överdrivet försiktig, men det där hade jag aldrig vågat chansa på. Antingen åka ut igen och stänga av den, alternativt försök få tag på nätägaren och se om de kan stänga strömmen på distans. Vet ej om det är möjligt dock. Och du kanske behöver kräm till annat..?

Det är inte säkert att överhettningsskydd löser eller fungerar som de ska.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också försökt få avstängt bums.

För övrigt samma tabbe som gänget på Ringhals gjorde. :surprised:

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
smh
Hjälp! Aj då. Okej, hur bråttom snackar vi om? Panik-ta-en-taxi-till-tåget-bråttom eller mer åk ut i helgen?

Just att det är en beredare av okänd ålder låter farligt. Vem vet vad som inte fungerar som det ska där. Du har ingen granne som har nyckel, eller som kan komma åt att bryta huvudsäkringen?

smh
Nej tyvärr inte, dumt nog. Får åka ut imorgon!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tommty
smh smh skrev:
Hjälp! Aj då. Okej, hur bråttom snackar vi om? Panik-ta-en-taxi-till-tåget-bråttom eller mer åk ut i helgen?
Skulle säga: Ta det så fort du har möjlighet, Även om du har tur och skyddet fungerar som det ska så kommer du sova bättre vetandes att det är löst.

de 4 timmarna sparar du i oro om något har hänt.

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Tack, jag sitter på tåget på väg ut nu! Planen är att bara dra ut sladden och sen åka hem igen, men är det något jag borde titta efter också (mer än att huset inte brunnit upp typ)?

smh smh skrev:
är det något jag borde titta efter också (mer än att huset inte brunnit upp typ)?
Men om du höststänger stugan varför tömmer du då inte beredaren helt?

Tycker att det var klokt av dig att åka ut igen! Även om det förstås måste varit riktigt surt!

Hur var statusen väl framme, allt ok hoppas jag?

smh
Alfredo Alfredo skrev:
Men om du höststänger stugan varför tömmer du då inte beredaren helt?
Gjorde det förra vintern, men det var så jäkla krångligt... Och vill ändå ha lite värme på för säkerhets skull. Tanken med att halvtömma den var att det skulle gå snabbt och enkelt. Tror fortfarande att det är en okej plan, bara jag kommer ihåg att göra rätt ;)

V Vardagsrum skrev:
Tycker att det var klokt av dig att åka ut igen! Även om det förstås måste varit riktigt surt!

Hur var statusen väl framme, allt ok hoppas jag?
Tack, nu i efterhand är jag så klart nöjd att jag gjorde det! Allt såg okej ut, men var bara där och vände i princip så får väl se om den funkar som den ska så småningom... Men huset har i alla fall inte brunnit upp :)

Mycket glad att forumet finns, hade nog chansat annars utan att fatta hur dumt det hade varit. Tack alla!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
smh smh skrev:
Och vill ändå ha lite värme på för säkerhets skull. Tanken med att halvtömma den var att det skulle gå snabbt och enkelt.
Har du ändå värme på vet jag inte riktigt varför du "halvtömmer". Funkar värmen gör det ingen nytta och lägger värmen av lär det frysa sönder både det ena och det andra även med halvtömd beredare. Möjligen att själva beredaren klarar sig bättre halvtömd men det är inget jag skulle sätta pengar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.